ناتو خواستار امضای بیانیه جدید با اتحادیه‌اروپا شد


ناتو خواستار امضای بیانیه جدید با اتحادیه‌اروپا شد

دبیرکل ناتو بعد از دیدار با رئیس کمیسیون اروپا در بروکسل، خواستار تدوین بیانیه و اظهارنامه جدیدی بین ناتو و اتحادیه اروپا شد.

ناتو خواستار امضای بیانیه جدید با اتحادیه‌اروپا شد

به گزارش راهبرد معاصر، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت زمان امضای بیانیه جدیدی با اتحادیه اروپا فرا رسید هاست.

استولتنبرگ شامگاه دوشنبه پس از دیدار با «اوسولا فون‌درلاین» رئیس کمیسیون اروپا در بروکسل، خواستار تدوین بیانیه و اظهارنامه جدیدی بین ناتو و اتحادیه اروپا شد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در این‌باره توضیح داد: «همکاری ناتو و اتحادیه اروپا به امنیت و ثبات کمک می‌کند، بنابراین ما معتقدیم که زمان آن فرا رسیده است که بر سر یک بیانیه مشترک جدید برای توسعه شراکت خود، به توافق برسیم».

طبق این گزارش، بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و ناتو قرار بود در سال ۲۰۲۱ امضا شود، اما به دلایل نامعلومی این اتفاق رخ نداد.

به نوشته ریانووستی، اتحادیه اروپا تابستان امسال اعلام کرد که انتظار پیشرفت در مذاکرات با ناتو در مورد بیانیه جدید همکاری مشترک را، پس از تصویب سند راهبرد دفاعی اروپا و تصویب یک سند مفهومی راهبردی جدید برای این ائتلاف نظامی در نشست مادرید، دارد.

بر این اساس، راهبرد جدید اتحادیه اروپا ایجاد یک نیروی واکنش سریع را فراهم می‌کند که بتواند به طور مستقل از ناتو در کشورهای عضو، در صورت نیاز هرکدام از آنها به کمک نظامی و امنیتی، عمل کند.

این در حالی است که نمایندگان اتحادیه اروپا تأکید می‌کنند که ناتو به عنوان سازمان اصلی برای تضمین امنیت اروپا باقی می‌ماند.

منابع اروپایی نیز درباره بیانیه مشترک جدید اتحادیه اروپا و ناتو می‌گویند که این سند باید منعکس‌کننده زمینه‌های جدید همکاری از جمله ژئوپلیتیکی، امنیت سایبری، امنیت فضایی، اثر تغییرات آب‌و‌هوایی بر امنیت، مبارزه با اطلاعات نادرست و دخالت در امور داخلی کشورهای عضو باشد.

استولتنبرگ در حالی خواستار امضای بیانیه جدید با اتحادیه اروپا است که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین چند روز قبل گفته بود ناتو با تمام توانایی‌های لجستیکی و نظامی مقابل مسکو ایستاده است./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است