بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل


بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

در بررسی آیفون 14 پرو – iPhone 14 Pro صفحه نمایش، تراشه، دوربین، باتری و قابلیت‌های جدید این گوشی همچون داینامیک آیلند، ارتباط ماهواره‌ ای و امکان تشخیص تصادف را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم. صفحه نمایش بهبود یافته، دوربین‌های بهتر، چیپست سریع‌تر. این...

در بررسی آیفون 14 پرو – iPhone 14 Pro صفحه نمایش، تراشه، دوربین، باتری و قابلیت‌های جدید این گوشی همچون داینامیک آیلند، ارتباط ماهواره‌ ای و امکان تشخیص تصادف را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم.

صفحه نمایش بهبود یافته، دوربین‌های بهتر، چیپست سریع‌تر. این آیفون جدید است. گوشی هوشمندی که معمولا به خاطر عقب بودن از رقبا در برخی جنبه‌ها مورد انتقاد قرار می‌گیرد؛ اما در موارد بسیاری هم دیگر شرکت‌ها از نوآوری‌ها و ویژگی‌های آن الگوبرداری می‌کنند. آیفون 14 پرو نیز اگر نگوییم بیشتر، حداقل همانند آیفون‌ های پیشین جنجال برانگیز خواهد بود.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

آیفون 14 پرو از یک نمایشگر سوپر رتینا XDR OLED روشن‌تر بهره می‌برد که حالا با قابلیت نمایشگر همیشه روشن و ناچ جدید نیز همراه شده است. جالب اینجاست که ناچ تا چندی پیش به نقطه ضعف محصولات اپل تبدیل شده بود؛ اما حالا اپل توانسته با تبدیل آن به داینامیک آیلند، دیگر برندها را به فکر کپی کردن از خود بیندازد. در ادامه داینامیک آیلند آیفون 14 پرو را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

گوشی‌های اپل از نظر قدرت پردازشی با اختلاف زیاد نسبت به رقبای اندرویدی خود پیش بودند. با وجود این، شاهد حضور تراشه A16 Bionic در آیفون 14 پرو هستیم که هم اختلاف با رقبا بیشتر شود و هم مصرف انرژی کاهش یابد.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

البته برخی موارد نیز نسبت به آیفون 13 پرو بدون تغییر باقی مانده‌اند که از میان آنها می‌توان به طراحی، ظرفیت باتری و سرعت شارژ اشاره کرد. ابتدا نگاهی به مشخصات کلی آیفون 14 پرو داشته باشیم و سپس بخش‌های مختلف را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

فهرست عناوین بررسی آیفون 14 پرو

با کلیک روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

بررسی مشخصات فنی آیفون 14 پرو

گوشیApple iPhone 14 Pro
ابعاد و وزن۱۴۷.۵ در ۷۱.۵ در ۷.۹ میلی‌متر، ۲۰۶ گرم، بدنه جلویی و پشتی شیشه‌ای (گوریلا گلس)، فریم از فولاد ضد زنگ، تاییدیه IP68 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب (تا عمق ۶ متری برای ۳۰ دقیقه)
صفحه نمایشپنل ۶.۱ اینچی سوپر رتینا XDR اولد، نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز، رزولوشن ۱۱۷۹ در ۲۵۵۶ پیکسل، نسبت تصویر ۱۹.۵۱ به ۹، تراکم ۴۶۰ پیکسل در اینچ، پشتیبانی از استاندارد HDR10 و دالبی ویژن، روشنایی پایدار ۱۰۰۰ نیت، حداکثر روشنایی ۲۰۰۰ نیت، مجهز به قابلیت نمایشگر همیشه روشن
پردازندهتراشه ۴ نانومتری Apple A16 Bionic، شش هسته‌ای (۲ هسته Everest با فرکانس 3.46 گیگاهرتز، ۴ هسته Sawtooth با فرکانس 2.02 گیگاهرتز)، پردازنده گرافیکی Apple GPU (پنج هسته‌ای)
حافظه۶ گیگ رم در کنار ۱۲۸، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌‌سازی، ۶ گیگ رم در کنار ۱ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی NVMe
نرم افزارiOS 16
دوربین عقب
  • دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با حسگر ۱/۱.۲۸ اینچی، فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متر، انداز پیکسل ۱.۲۲ میکرومتر، گشودگی دیافراگم f/1.8، فوکوس خودکار تشخیص فاز دوال پیکسل، لرزشگیر اپتیکال سنسور شیفت
  • دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسل با حسگر ۱/۲.۵۵ اینچی، فاصله کانونی ۱۳ میلی‌متر، اندازه پیکسل ۱.۴ میکرومتر، میدان دید ۱۲۰ درجه، گشودگی دیافراگم f/2.2، فوکوس خودکار تشخیص فاز دوال پیکسل
  • دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با حسگر ۱/۳.۵ اینچی، فاصله کانونی ۷۷ میلی‌متر، گشودگی دیافراگم f/2.8، زوم اپتیکال ۳ برابری، لرزشگیر اپتیکال، فوکوس خودکار تشخیص فاز
  • اسکنر TOF 3D LiDAR
دوربین جلودوربین ۱۲ مگاپیکسلی با حسگر ۱/۳.۶ اینچی، فاصله کانونی ۲۳ میلی‌متر، دیافراگم f/1.9، لرزشگیر اپتیکال، فوکوس خودکار تشخیص فاز
فیلم‌برداری
  • دوربین عقب: 4K با سرعت ۲۴/۲۵/۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه، 1080p با سرعت ۲۵/۳۰/۶۰/۱۲۰/۲۴۰ فریم بر ثانیه، ویدیو 10 بیت HDR، دالبی ویژن HDR (تا ۶۰ فریم بر ثانیه)، ویدیو Pro Res، حالت سینمایی (4K با سرعت ۲۴/۳۰ فریم بر ثانیه)، ضبط صدای استریو
  • دوربین جلو: 4K با سرعت ۲۴/۲۵/۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه، 1080p با نرخ ۲۵/۳۰/۶۰/۱۲۰ فریم بر ثانیه، gyro-EIS
باتری۳۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ بی‌سیم ۱۵ وات با مگ‌سیف
سایرفیس آیدی، ژیروسکوپ، حسگر مجاورت، NFC، اسپیکرهای استریو، ارسال و دریافت پیام اضطراری از طریق ماهواره

طراحی و کیفیت ساخت

اگر از دید مخالفان اپل بخواهیم نگاه کنیم، کل تغییرات بخش طراحی آیفون 14 پرو نسبت به نسل قبل در تغییر ناچ و اضافه شدن رنگ بنفش خلاصه می‌شود. البته تا حدودی این صحبت درست است؛ اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که از آیفون X به این طرف طراحی گوشی‌های اپل یک سیر تکاملی مثبت را طی کرده‌اند و مشکل خاصی ندارند. تنها مشکل آزاردهنده در بخش طراحی ناچ بود که اپل آن را برطرف کرد.بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

البته بسیاری از افراد منتظر حذف شدن ناچ به طور کامل بودند؛ اما اپل تصمیم گرفت در آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس سیستم دوربین True Depth را تا ۳۱ درصد کوچکتر کرده و با کمی پایین آوردن آن داینامیک آیلند را ایجاد کند. در واقع اپل توانست با ایجاد تغییراتی در iOS یک بریدگی ثابت در پنل را به بخشی پویا تبدیل کند. از این جهت به اپل تبریک می‌گوییم که موفق شد نقطه ضعف گوشی خود را تا حدودی برطرف کند.

جالب است بدانید که ناچ جدید دو تکه است. یک بخش میزبان دوربین سلفی شده و بخش دیگر قطعات فیس‌آیدی را در بر می‌گیرد. بین این دو بخش نیز پیکسل‌های نمایشگر قرار دارند. هرچند که این پیکسل‌ها به ندرت روشن می‌شوند. نکته دیگر اینکه اگرچه ناچ کوچکتر شده است، اما کمی پایین‌تر آمده که باعث می‌شود بخش بیشتری از صفحه اشغال شود.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس

قسمت باریکی از نمایشگر را می‌توانید بالای ناچ مشاهده کنید؛ ولی کارایی چندانی ندارد. این موضوع ممکن است در هنگام تماشای فیلم کمی شما را اذیت کند. البته در طول بررسی آیفون 14 پرو دیدیم که کوچک‌تر شدن ناچ برای فیس‌‌آیدی مشکلی ایجاد نکرده است و همچنان سریع و دقیق کار می‌کند. همچنین هیچ مشکلی با شناسایی چهره کاربر در صورت پوشیدن ماسک ندارد.

علاوه بر اینها، امسال با یک رنگ جدید طرف هستیم. برخی از کاربران گوشی‌های آیفون تمام تلاش خود را می‌کنند تا بقیه متوجه شوند که آنها جدیدترین گوشی اپل را خریداری کرده‌اند. اپل نیز برای این افراد رنگ بنفش را در نظر گرفته تا خیلی اذیت نشوند.

از رنگ که فاصله بگیریم، بدنه آیفون 14 پرو در هنگام بررسی همان حس و حال همیشگی آیفون را منتقل می‌کرد که در گوشی‌های دیگر دیده نمی شود. فریم میانی نیز استحکام خوبی دارد. هرچند که می‌تواند به راحتی لکه و اثر انگشت را به خود جذب کند. دکمه پاور در سمت راست فریم قرار دارد و در سمت مخالف نیز دکمه‌های تنظیم صدا قرار گرفته‌اند.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

در سمت چپ همچنین دکمه قطع کردن صدا و درگاه سیم‌کارت نیز دیده می‌شود. البته در آیفون‌هایی عرضه شده برای بازار آمریکا این درگاه کاربردی ندارد و خبری از سیم‌کارت فیزیکی نیست. این حرکت اپل می‌تواند در آینده به حذف کامل سیم‌کارت‌های کنونی از دنیای گوشی‌های هوشمند منجر شود.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

در بدنه پایینی گوشی نیز درگاه لایتنینگ در کنار خروجی اسپیکر و میکروفون اصلی قرار گرفته است.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

در ادامه روند سال‌های اخیر، گوشی‌های سری آیفون 14 با تاییدیه IP68 همراه شده‌اند. این تاییدیه به معنی مقاومت ۳۰ دقیقه‌ای گوشی در عمق ۱.۵ متری است؛ اما گوشی‌های جدید اپل می‌توانند تا عمق ۶ متری نیز دوام بیاورند. البته توجه داشته باشید که مقاومت در برابر آب به مرور زمان کاهش می‌یابد و به همین خاطر بهتر است هیچ‌وقت از عمد گوشی خود را در آب نیندازید.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

همچنین اعداد اعلام نشده برای آب شیرین هستند و قطعا آب شور می‌تواند به هر دستگاهی با IP68 آسیب وارد کند. در ادامه بررسی آیفون 14 پرو به طراحی بدنه پشتی دستگاه می‌پردازیم. امسال دوربین‌ها فضای بیشتری را اشغال کرده‌اند. ابعاد نسبتا کوچک iPhone 14 Pro هم باعث می‌شود که دوربین‌ها جلوه خاصی پیدا کنند و کاملا مشخص باشد که با یک گوشی دوربین محور طرف هستید.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

آیفون 14 پرو و آیفون 13 پرو

آیفون 14 پرو از نظر ابعاد تفاوت چندانی با آیفون 13 پرو نداشته است و حتی می‌توان گفت که از نظر ضخامت تقریبا با گلکسی S22 برابری می‌کند. هرچند که آیفون با ۲۰۶ گرم وزن به شکل محسوسی از گلکسی ۱۶۷ گرمی سنگین‌تر است. مخصوصا وقتی به آیفون 14 پرو به عنوان یک پرچمدار کامپکت نگاه کنید، این موضوع بیشتر خودنمایی می‌کند.

البته برخی افراد نیز سنگین‌تر بودن یک گوشی را به حساب کیفیت ساخت بهتر آن می‌دانند و از این بابت خوشنود هستند. برای آنها آیفون 14 پرو می‌تواند دستگاه جذابی باشد.

صفحه نمایش

آیفون‌های اپل همیشه به بهترین نمایشگرهای دنیای موبایل مجهز می‌شدند و آیفون 14 پرو نیز استثنا نیست. پنل ۶.۱ اینچی مورد استفاده در این آیفون سوپر رتینا XDR نام دارد و رزولوشن ۱۱۷۹ در ۲۵۵۶ پیکسل را در نسبت تصویر ۱۹.۵ به ۹ ارائه می‌دهد. همچنین تراکم نمایشگر برابر با ۴۶۰ پیکسل در اینچ است و نرخ‌ تازه‌سازی تطبیقی نیز بین ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز تغییر می‌کند. البته این میزان در هنگام استفاده از قابلیت نمایشگر همیشه روشن به ۱ هرتز می‌رسد.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

آیفون 14 پرو و آیفون 13 پرو

از دیگر مشخصه‌های نمایشگر مدل پرو آیفون 14 می‌توان به پشتیبانی از HDR10 و دالبی ویژن نیز اشاره کرد. اپل اعلام کرده است که روشنایی نمایشگر آیفون در استفاده معمولی به ۱۰۰۰ نیت می‌رسد و در محیط بیرون نیز مرز ۲۰۰۰ نیت را لمس خواهد کرد. هرچند که در طول بررسی آیفون 14 پرو نتوانستیم به اعداد ادعایی اپل برسیم.

آیفون 14 پرو توانست در محیط بسیار روشن و با فعال کردن روشنایی تطبیقی رکورد ۱۷۹۱ نیت را ثبت کند. پس از این گوشی گلکسی S22 اولترا با روشنایی ۱۲۶۶ نیت در جایگاه دوم قرار دارد. البته اگر روشنایی تطبیقی را غیرفعال کنید، نمایشگر حداکثر روشنایی ۸۴۲ نیت را در اختیار شما قرار خواهد داد. این عدد خیلی جالب نیست؛ اما مشکلی در هنگام استفاده ایجاد نخواهد کرد. حداقل روشنایی نیز به ۲ نیت می‌رسد.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

دقت رنگ نمایشگر آیفون 14 پرو نیز با dE2000 متوسط ۰.۷ برای فضای sRGB شایسته تحسین است. اپل همانند گذشته گزینه‌ای را برای تغییر تنظیمات فضای رنگی در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد؛ اما خود گوشی برای استفاده عادی فضای رنگی sRGB و برای سناریوهای خاص فضای Display P3 (همان DCI-P3 خودمان!) را انتخاب می‌کند.

باتری

آیفون 14 پرو از نظر باتری تنها اندکی تغییر کرده است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم حالا با یک باتری ۳۲۰۰ میلی‌آمپر ساعتی طرف هستیم که نسبت به باتری ۳۰۹۵ میلی‌آمپر ساعتی نسل قبل حدود ۳ درصد بزرگتر است. در بررسی عمر باتری آیفون 14 پرو به نتایج مشابهی از نظر زمان تماس، پخش ویدیو و حالت آماده به کار با آیفون 13 پرو رسیدیم. تنها زمان وبگردی اندکی بهتر شده است.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

شما می‌توانید با یک بار شارژ تا ۱۹ ساعت و ۵۵ دقیقه وبگردی کنید یا ۱۷ ساعت و ۱۸ دقیقه به تماشای سریال مورد علاقه خود بپردازید. امسال اپل قابلیت نمایشگر همیشه روشن را به آیفون اضافه کرده است که می‌تواند روی عمر باتری تاثیر بگذارد. اگر این قابلیت غیرفعال باشد، پس از ۱۶ ساعت حدود ۹ درصد از باتری کم خواهد شد؛ اما اگر بخواهید از آن استفاده کنید باید با کاهش ۱۹ درصدی باتری در ۱۶ ساعت کنار بیایید.

البته میزان روشنایی نمایشگر همیشه روشن با توجه به محیط اطراف تغییر می‌کند و به همین خاطر نمی‌توان عدد دقیقی را برای مصرف باتری آن اعلام کرد. هرچند که به طور متوسط حداقل باید کاهش ۱ درصدی باتری در هر ساعت را انتظار داشته باشید.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

حالا نوبت به بررسی سرعت شارژ آیفون 14 پرو می‌رسد. در جعبه گوشی خبری از شارژر نیست و باید هزینه جداگانه‌ای را برای خرید شارژر ۲۰ وات اپل بپردازید. پس از آن نیز باید برای شارژ کامل گوشی ۱ ساعت و ۴۱ دقیقه صبر کنید که زمان قابل توجهی است. البته در نیم ساعت اول ۶۰ درصد از ظرفیت باتری پر خواهد شد.

در ۳۰ دقیقه اول گلکسی S22 نیز چندان سریع شارژ نمی‌شود؛‌ اما شارژ کامل پرچمدار سامسونگ حدود ۱ ساعت طول می‌کشد. اگرچه اپل و سامسونگ هنوز تمایل چندانی به شارژ سریع ندارند، شرکت‌های چینی در حال بررسی شارژر‌های ۱۲۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ واتی هستند. به عنوان مثال گوشی شیائومی پوکو F4 GT برای شارژ کامل به تنها ۱۷ دقیقه زمان نیاز دارد.

بررسی نرم‌افزار و عملکرد آیفون 14 پرو

همه‌ی آیفون‌های جدید با iOS 16 عرضه شده‌اند و قرار است تا پنج سال نیز نسخه‌های جدید سیستم‌ عامل اپل را دریافت کنند. بدین ترتیب می‌تواند گفت که اپل هنوز پشتیبانی نرم‌افزاری بهتری نسبت به رقبای اندرویدی خود ارائه می‌دهد. iOS 16 نسبت به iOS 15 تغییرات شگرفی نداشته؛ اما با بهبودهایی در صفحه قفل، مدیریت نوتیفیکیشن‌ها، برنامه پیام‌رسان و حفاظت از حریم شخصی کاربر همراه شده است.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس

بیایید بخش نرم‌افزاری آیفون 14 پرو را با دقت بیشتری بررسی کنیم. رابط کاربری همچنان بر پایه صفحه‌‌‌ اصلی مملو از برنامه‌ها و ویجت‌های مختلف، اپ لایبرری برای برنامه‌هایی با اهمیت کمتر و مرکز کنترل و نوتیفیکیشن‌ها بنا شده است. صفحه قفل اولین چیزی است که تغییر را در آن احساس خواهید کرد.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپلالبته همچنان از همان منطق همیشگی بهره می‌برد،‌ ولی گزینه جدیدی به نام نمایشگر همیشه روشن به آن اضافه شده است (فقط در مدل‌های پرو آیفون 14). شما می‌توانید صفحه قفل را با تصاویر زمینه مختلف و ردیفی از ویجت‌ها شخصی‌سازی کنید. جالب اینکه نسخه جدید iOS به شما اجازه می‌دهد صفحه‌های قفل مختلفی را تنظیم کرده و هر وقت که خواستید با تنها نگه داشتن انگشتتان روی نمایشگر و حرکت دادن آن، ترکیب دیگری را ببینید.
بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

دیگر تغییر ایجاد شده باز شدن نوتیفیکیشن‌ها از پایین نمایشگر به سمت بالا است. در این حالت بررسی نوتیفیکیشن‌ها راحت‌تر خواهد بود. شما همچنین می‌توانید از یک ترکیب یکسان برای صفحه قفل و صفحه اصلی استفاده کنید. همچنین امکان پنهان کردن یک صفحه اصلی مشخص نیز وجود دارد. به عنوان مثال وقتی سر کار هستید صفحه مملو از بازی نشان داده نشود یا اینکه در هنگام تعطیلات برنامه‌های کاری جلوی چشمان شما نباشند.

از دیگر بهبودهای iOS 16 می‌توان به اضافه شدن گزینه‌ای برای ویرایش و عدم ارسال پیام‌ها، بازطراحی کامل برنامه Home و برنامه Fitness برای همه (حتی افرادی که اپل واچ ندارند) اشاره کرد. همچنین برنامه Photos می‌تواند تصاویر تکراری را شناسایی کند. دسترسی به آلبوم‌های پنهان و حذف شده نیز نیاز به فیس‌آیدی دارد.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

در iOS 16 قابلیت Live Text نیز به شکل محسوسی بهبود یافته است. این قابلیت از یادگیری ماشینی پیشرفته‌ای بهره می‌برد و توانایی پشتیبانی از تصاویر و ویدیوها را دارد. لایو تکست خیلی سریع متون موجود در تصاویر را شناسایی کرده و به شما اجازه می‌دهد که آنها را بررسی کنید.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

در آیفون‌های جدید اسکنر لایدار نیز حضور دارد که به شما اجازه می‌دهد مسافت‌ها را با دقتی بالا اندازه‌گیری کنید یا اینکه با آیفون تصویری سه‌بعدی از یک شیء را به دست آورده و آن را در هر جایی که می‌خواهید قرار دهید. این مورد در مواقعی که می‌خواهید مبل جدید بخرید، خیلی کاربردی خواهد بود. طراحان داخلی نیز می‌توانند از این اسکنر به عنوان یک ابزار استفاده کنند.

مواردی که گفتیم ویژگی‌های اساسی iOS 16 هستند. در ادامه به بررسی قابلیت‌های نرم‌افزاری جدید آیفون 14 پرو می‌پردازیم.

ارتباط ماهواره‌ای

همه‌ی مدل‌های آیفون 14 از قابلیت ارسال پیام اضطراری از طریق ماهواره پشتیبانی می‌کنند. اپل برای این کار سخت‌افزار مخصوصی را به گوشی‌های خود اضافه کرده است؛ بنابراین این قابلیت با آپدیت به آیفون‌های قدیمی‌تر اضافه نخواهد شد. این سرویس فقط مبتنی بر متن است و در موقعیت‌های حساس کاربر دارد؛ اما حداقل می‌تواند با پشتیبانی از ارتباط دو طرفه تا حدودی خیال شما را از بابت دریافت کمک راحت کند.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

شما همچنین می‌توانید با استفاده از برنامه Find My و ارتباط ماهواره‌ای موقعیت مکانی خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. اپل همچنین تعداد سوال از پیش تعیین شده را آماده کرده تا بتواند موقعیت فرد را با جزئیات بیشتر در اختیار نیروهای امدادی قرار دهد. با توجه به اینکه ارسال پیام ماهواره‌ای در فضای باز ۱۵ ثانیه و در فضایی که مثلا با درخت پوشیده شده چند دقیقه طول می‌کشد، اقدام اپل قابل پذیرش است.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

این سرویس از آبان ماه در دو کشور آمریکا و کانادا ارائه خواهد شد. بنابراین خریداران آیفون 14 پرو در ایران فعلا امکان استفاده و بررسی آن را ندارند.

تشخیص تصادف

دیگر قابلیت مهم آیفون 14 امکان تشخیص تصادف است. اگر شتاب‌سنج گوشی تشخیص دهد که شما در یک تصادف شدید بوده‌اید، به صورت خودکار با اورژانس تماس خواهد گرفت. البته شما می‌توانید این گزینه را غیر فعال کنید یا اگر تصادف جدی نبود، جلوی تماس را بگیرید.

داینامیک آیلند و نمایشگر همیشه روشن

مدل‌های پرو آیفون 14 به دو ویژگی اختصاصی با نام‌های داینامیک آیلند و نمایشگر همیشه روشن مجهز شده‌اند. بیایید اول از همه نمایشگر همیشه روشن آیفون 14 پرو را بررسی کنیم. این قابلیت هیچ گزینه‌ای ندارد – یا خاموش است و یا روشن. اگر آن را فعال کنید، نمایشگر تا حد مشخصی تیره می‌شود (با همان تصویر زمینه، ویجت و …) و روشن باقی می‌ماند.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

البته اگر گوشی را در جیب خود یا کوله‌پشتی بگذارید، به صورت برعکس روی سطحی قرار دهید و یا مدت مشخصی نزدیک آن نباشید، نمایشگر خاموش می‌شود. همانطور که پیشتر گفتیم فعال کردن این قابلیت روی عمر باتری تاثیر خواهد گذاشت.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپلحالا نوبت به بررسی داینامیک آیلند آیفون 14 پرو می‌رسد. اپل بریدگی نمایشگر را که در نسل‌های گذشته آزاردهنده شده بود، کوچک‌تر کرده و با برخی ترفندهای نرم‌افزاری کاربردی جلوه داده است. داینامیک آیلند می‌تواند به سه شکل مختلف در بیاید. اول از همه حالت استاندارد است که در آن فقط نشانگرهای دوربین/میکروفون را مشاهده خواهید کرد.
بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

آیفون 14 پرو و آیفون 13 پرو

در حالت دوم ناچ قرصی‌ شکل اندکی کشیده‌تر می‌شود و در سمت چپ و راست آن اطلاعات مشخصی در رابطه با زنگ هشدار، نوتیفیکیشن‌ها و رخدادها نشان داده می‌شود. اگر یک برنامه سازگار دیگر همچون تایمر را هم اجرا کنید، داینامیک آیلند دو تکه شده و به شکل حرف i در می‌آید.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

حالت سومی نیز وجود دارد که به یک پیام پاپ‌آپ شباهت دارد. در این حالت با ضربه روی داینامیک آیلند، برنامه مورد نظر باز خواهد شد. به طور کلی داینامیک آیلند المان‌های مختلفی را از انیمیشن فیس‌آیدی و شارژ گرفته تا اطلاعات موسیقی، اطلاعات تماس، تایمر و … در خود جای داده است.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

در حال حاضر داینامیک آیلند آنطور که اپل در رویداد خود نشان داد، جذاب و کاربردی نیست؛ اما اطمینان داریم که در آینده با تلاش‌های اپل و توسعه‌دهندگان iOS بهبود خواهد یافت. تنها مشکلی که وجود دارد این است که در محیط‌های روشن دوربین‌ها و حسگرهای موجود و همچنین فاصله بین آنها به خوبی دیده می‌شود و دیگر تصور ناچ یکپارچه را نخواهید داشت.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

عملکرد و بنچمارک

قلب تپنده آیفون 14 پرو تراشه A16 Bionic اپل است. این تراشه بر اساس نود ۴ نانومتری TSMC ساخته شده و ۱۶ میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده است. برای مقایسه بد نیست بدانید که در A15 (استفاده شده در آیفون 13 و مدل‌های غیر پرو آیفون 14) ۱۵ میلیارد ترانزیستور وجود دارد.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

این تراشه از ۶ هسته پردازشی بهره می‌برد. دو هسته قدرتمند با فرکانس ۳.۴۶ گیگاهرتز کار خواهند کرد و ۴ هسته بهینه نیز با فرکانس ۲.۰۲ گیگاهرتز حضور دارند. اپل اعلام کرد که CPU استفاده شده در این گوشی نسبت به رقبا تا ۴۰ درصد سریع‌تر است و دو هسته قدرتمند نیز نسبت به نسل گذشته به ۲۰ درصد انرژی کمتر نیاز دارند.

همچنین شاهد حضور یک موتور تصویر جدید هستیم که امکاناتی همچون کاهش رفرش‌ریت به ۱ هرتز، افزایش روشنایی به ۲۰۰۰ نیت، نمایشگر همیشه روشن و داینامیک آیلند را ممکن کرده است. آیفون 14 پرو همچنان از ۶ گیگ رم بهره می‌برد؛ اما حالا به دلیل ارتقا به LPDDR5 شاهد ۵۰ درصد پهنای باند پیشتری نسبت به نسل قبل هستیم.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

آیفون 14 پرو و آیفون 13 پرو

بررسی بنچمارک‌های آیفون 14 پرو نشانگر افزایش ۷ درصدی قدرت خام پردازشی در حالت تک هسته‌ای و افزایش ۱۲ درصدی در حالت چند هسته‌ای نسبت به A15 است. بدین ترتیب می‌توان گفت که هیچکدام از گوشی‌های اندرویدی از نظر توان پردازشی حتی قادر به نزدیک شدن به پرچمدار اپل نیستند.

گیک‌‌بنچ 5 (چند هسته‌ای)

Apple iPhone 14 Pro (A16 Bionic) : 5346
Apple iPhone 13 Pro (A15 Bionic) : 4705
Xiaomi 12S Ultra (Snapdragon 8+ Gen 1) : 4300
Samsung Galaxy S22 Ultra (Exynos 2200) : 3657

گیک‌بنچ 5 (تک هسته‌ای)

Apple iPhone 14 Pro (A16 Bionic) : 1861
Apple iPhone 13 Pro (A15 Bionic) : 1731
Xiaomi 12S Ultra (Snapdragon 8+ Gen 1) : 1324
Samsung Galaxy S22 Ultra (Exynos 2200) : 1180

اپل در رویداد خود اعلام کرد که GPU تا ۵۰ درصد پهنای باند حافظه بیشتری را ارائه می‌دهد. پردازشگر گرافیکی A16 ظاهرا به جز این مورد تغییر دیگری نکرده است. تست‌های بنچمارک نیز همین موضوع را نشان می‌دهند.

GFX Car Chase ES 3.1 (offscreen 1080p)

Apple iPhone 14 Pro (Apple GPU) : 112
Apple iPhone 13 Pro (Apple GPU) : 119
Xiaomi 12S Ultra (Adreno 730) : 104
Samsung Galaxy S22 Ultra (Xclipse 930) : 76

GFX Manhattan ES 3.0 (offscreen 1080p)

Apple iPhone 14 Pro (Apple GPU) : 243
Apple iPhone 13 Pro (Apple GPU) : 252
Xiaomi 12S Ultra (Adreno 730) : 268
Samsung Galaxy S22 Ultra (Xclipse 930) : 182

بنچمارک انتوتو نیز آیفون 14 پرو را برتر از دیگر آیفون‌ها قرار می‌دهد. این بنچمارک می‌تواند دید کامل‌تری نسبت به عملکرد گوشی گران‌قیمت اپل به ما بدهد. آیفون 14 پرو در تست GPU توانست امتیاز ۴۱۹۵۰۸ را به دست آورد. این عدد نسبت به امتیاز ثبت شده برای آیفون 13 پرو از افزایش ۲۵ درصدی حکایت دارد.

در بخش حافظه نیز امتیاز ۱۶۲۰۸۹ به دست آمد که نسبت به نسل قبل ۵۰ درصد بهتر است. همچنین در بخش CPU با افزایش ۱۲ درصدی نسبت به گذشته به عدد ۲۴۲۰۸۷ رسیدیم. مشخص است که آیفون 14 پرو از بهترین چیپست دنیای موبایل بهره می‌برد.

انتوتو 9

Apple iPhone 14 Pro (A16 Bionic) : 968412
Apple iPhone 13 Pro (A15 Bionic) : 794348
Apple iPhone SE 2O22 (A15 Bionic) : 723486

سال گذشته آیفون 13 پرو عملکرد چندان خوبی در بررسی پایداری از خود نشان نداد و امیدوار بودیم که آیفون 14 پرو وضعیت را تغییر دهد. خوشبختانه همینطور نیز شد و ترکیب استفاده از معماری ۴ نانومتری TSMC با برخی تغییرات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مشکل را برطرف کردند. آیفون 14 پرو توانست پایداری ۸۴ درصدی را برای CPU و ۷۵ درصدی را برای GPU نشان دهد.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

این اعداد برای دستگاهی که از سیستم خنک‌کننده غیر فعال استفاده می‌کند، بسیار خوب هستند. برای یادآوری باید بگوییم که آیفون 13 پرو توانستنه بود در این تست‌ها پایداری ۷۷ و ۶۷ درصدی را به ترتیب برای CPU و GPU ثبت کند. آیفون 14 پرو در هنگام اجرای این تست‌ها تا حدودی گرم شد؛ اما گرما هرگز به حدی که باعث اذیت شدن کاربر شود، نرسید. به طور کلی از عملکرد و پایداری تراشه Apple A16 Bionic رضایت داریم.

بررسی دوربین آیفون 14 پرو

آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس از سه دوربین در بدنه پشتی و یک دوربین برای عکاسی سلفی بهره می‌برند. اگرچه این دوربین‌ها از نظر ظاهری تغییری نکرده‌اند، اما اپل همه آنها را به جز دوربین تله‌فوتو بهبود بخشیده است. دوربین اصلی iPhone 14 Pro بیشترین تغییر را به خود دیده است.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

این دوربین حالا از یک حسگر ۴۸ مگاپیکسلی و ۱/۱.۲۸ اینچی با فیلتر Quad-Bayer استفاده می‌کند که پیشتر در هیچکدام از گوشی‌های اپل ندیده بودیم. اندازه هر پیکسل نیز ۱.۲۲ میکرومتر است که پس از ادغام با پیکسل‌های مجاور به ۲.۴۴ میکرومتر می‌رسد. این حسگر در کنار لنزی با فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متر و دیافراگم f/1.78 قرار دارد. البته از نسل دوم لرزشگیر سنسور شیفت نیز نباید غافل شد.

استفاده از حسگر جدید به اپل این امکان را داده که زوم ۲ برابری را با کراپ کردن وسط تصویر ارائه کند. همچنین کاربر می‌تواند در فرمت RAW تصاویر ۴۸ یا ۱۲ مگاپیکسلی را ثبت کند.

دوربین فوق عریض نیز با یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی و ۱/۲.۵۵ اینچی همراه شده است. اندازه پیکسل‌ها در این حسگر به ۱.۴ میکرومتر می‌رسد. انتظار داریم که دوربین فوق عریض تصاویر واضح‌تری را با جزئیات بیشتر نسبت به نسل قبل ثبت کند و در زمینه عکاسی ماکرو نیز عملکرد بهتری داشته باشد. فاصله کانونی لنز ۱۴ میلی‌متر و گشودگی دیافراگم آن نیز برابر f/2.2 است.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپلدوربین تله‌فوتو هیچ تغییری نکرده و همچنان شاهد حضور یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی و ۱/۳.۵ اینچی به همراه لنز با فاصله کانونی ۷۷ میلی‌متر و دیافراگم f/2.8 هستیم. این ترکیب زوم اپتیکال ۳ برابری را در اختیار شما قرار می‌دهد. در نهایت دوربین سلفی نیز از همان حسگر ۱۲ مگاپیکسلی سابق بهره می‌برد؛ اما حالا کنار لنزی با دیافراگم f/1.9 و فاصله کانونی ۲۳ میلی‌متر قرار گرفته است و از فوکوس خودکار نیز پشتیبانی می‌کند.

در ویدیوهای مختلف برای بررسی و کالبدشکافی آیفون 14 پرو به وجود لرزشگیر اپتیکال در دوربین سلفی اشاره شده است که اهمیت زیادی دارد. هرچند که خود اپل در طول مراسم معرفی آیفون‌های جدید هیچ اشاره‌ای به آن نکرد.

کیفیت عکس‌ها در نور مناسب

دوربین اصلی

دوربین آیفون 14 پرو به صورت پیش‌فرض عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی می‌گیرد. این عکس‌ها تفاوتی با سال‌های اخیر ندارند که یعنی جزئیات در آنها فوق‌العاده است، نویزی دیده نمی‌شود و کنتراست هم محشر است. رنگ‌ها نیز طبق معمول با دقت هرچه بیشتر ثبت می‌شوند. حتی وقتی HDR فعال باشد نیز گستره داینامیک تصاویر در حد خوبی باقی می‌ماند.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل
بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

مشکلی که در تمام آیفون‌ها وجود دارد، نحوه ثبت جزئیات فضای سبز است. الگوریتم اپل باعث می‌شود که بافت سبز مصنوعی به نظر برسد. البته افتضاح نیست، ولی انتظار داشتیم که طبیعی‌تر باشند. کاملا درک می‌کنیم که حسگر‌های موبایل محدودیت‌های خاص خود را دارند، ولی سونی توانسته در اکسپریا 1 مارک 4 عملکرد بسیار بهتری را نشان دهد.

همچنین پس از آن همه تبلیغ در رابطه با سیستم پردازشی بهبود یافته، یادگیری ماشینی پیشرفته و حسگر ۴۸ مگاپیکسلی انتظار داشتیم که آیفون 14 پرو در طول بررسی ما را غافل‌گیر کند. هرچند که متاسفانه از این نظر نسبت به آیفون 13 و یا بهتر است بگوییم آیفون 8 هیچ پیشرفتی نکرده است.

شما می‌توانید با آیفون 14 پرو تصاویر ۴۸ مگاپیکسلی هم بگیرید (فرمت RAW). این تصاویر از نظر کیفیت تمامی دوربین‌های ۴۸ مگاپیکسلی بازار را پشت سر می‌گذارند و در یک کلام می‌توان گفت که عالی هستند. در تصاویر سطح جزئیات و وضوح بسیار زیاد است و هیچ نویزی نیز در آنها دیده نمی‌شود. گستره داینامیک، کنتراست و رنگ‌ها نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارند.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل
بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

اپل از پیشگامان عکاسی پرتره در گوشی‌های هوشمند بود و هر سال نیز آن را بهبود بخشید. در تصاویر آیفون 14 پرو نیز سوژه با جزئیات بالایی ثبت می‌شود و افکت پس‌زمینه نیز کافی است. همچنین نقشه عمق دقت بالایی دارد و در اکثر مواقع به خوبی سوژه را از پس‌زمینه تشخیص می‌دهد. هرچند که پس‌زمینه‌های پیچیده و شرایط نوری نامساعد می‌توانند کمی مشکل‌ساز شوند.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

دوربین تله‌فوتو

تصاویر ثبت شده توسط دوربین تله‌فوتو کیفیت بسیار بالایی دارند. آنها جزئیات و وضوح بالایی را ارائه می‌دهند و طبیعی به نظر می‌رسند. همچنین رنگ‌ها دقیق هستند، کنتراست بالا است و گستره داینامیک نیز کافی به نظر می‌رسد. علاوه بر اینها، اگرچه با زوم ۳ برابری طرف هستیم، ولی نویز همچنین بسیار پایین است و نمی‌توان از آنها گله‌ای کرد.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل
بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

دوربین فوق‌عریض

حالا به بررسی دوربین فوق عریض جدید آیفون 14 پرو می‌پردازیم که از یک حسگر بزرگتر و لنزی متفاوت بهره می‌برد. نمونه تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی ثبت شده توسط این دوربین در میان بهترین تصاویر فوق عریض گوشی‌های هوشمند قرار می‌گیرند. این تصاویر جزئیات بالایی دارند و سیستم اصلاح اعوجاج نیز باعث می‌شود که گوشه‌ها کاملا واضح به نظر بیایند.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل
بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

همچنین نویز در این تصاویر پایین است و کنتراست و گستره داینامیک نیز همانند دیگر دوربین‌ها عالی هستند. متاسفانه فضای سبز چندان چنگی به دل نمی‌زند و گاهی خراب می‌شود که برای دوربینی با لنز فوق عریض نسبتا طبیعی است. البته نباید فراموش کنیم که با یکی از عریض‌ترین تصاویر در این کلاس کاری طرف هستیم.

نکته‌ای که در طول بررسی دوربین آیفون 14 پرو جلوه می‌کرد، پایداری تراز سفیدی و رنگ‌ها در دوربین‌های مختلف گوشی بود. این موضوع مهم حتما باید مورد توجه سایر شرکت‌ها نیز قرار بگیرد. دوربین فوق عریض آیفون 14 پرو از فوکوس خودکار دوال پیکسل نیز پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود بتوانید با آن عکس‌های ماکرو بگیرید.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل
بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

شما می‌توانید تا فاصله ۴ سانتی‌متری به سوژه نزدیک شده و عکس بگیرید. نتیجه نیز از هر نظر تحسین برانگیز خواهد بود. اگرچه عکاسی از فاصله خیلی نزدیک با عکاسی ماکرو فرق دارد، اما حس می‌کنیم که اپل لنز فوق عریض و الگوریتم پردازشی را برای تصاویر کلوزآپ بهتر بهبود بخشیده است. در این زمینه آیفون 14 پرو نسبت به آیفون 13 پرو مکس عملکرد بهتری نشان می‌دهد.

دوربین سلفی

امسال شاهد حضور فوکوس خودکار و لرزشگیر اپتیکال برای دوربین سلفی هستیم. در تنظیمات دوربین دو میدان دید مختلف وجود دارد. گزینه اول اندکی زوم خواهد کرد و یک تصویر کراپ شده ۷ مگاپیکسلی را معادل فاصله کانونی ۳۰ میلی‌متر ارائه می‌دهد. گزینه دوم نیز حالت ۱۲ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲۳ میلی‌متر است.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

فوکوس خودکار عملکرد خوبی دارد و باعث می‌شود که سوژه همیشه واضح باشد. همچنین شاهد کنتراست بالا، گستره داینامیک عریض، جزئیات زیاد و رنگ‌های دقیق هستیم. تنها مشکلی که با دوربین سلفی داشتیم، تاکید بیش از حد آن بر جزئیات بافت صورت بود. در برخی گوشی‌ها الگوریتم دوربین بافت صورت را صاف می‌کند و ما طرفدار آن نیستیم؛ اما اپل نیز از آن طرف بوم افتاده است.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

شما می‌توانید با دوربین سلفی عکس‌های پرتره نیز بگیرید. به لطف اسکنر سه‌بعدی، سوژه به زیبایی هرچه تمام‌تر از پس‌زمینه جدا می‌شود و عکس‌ها از نظر کیفیت نیز در میان بهترین‌های دنیای موبایل قرار می‌گیرند. هرچند که تصاویر در این حالت به صورت ۷ مگاپیکسلی ثبت می‌شوند و امکان انتخاب حالت ۱۲ مگاپیکسلی (با فاصله کانونی ۲۳ میلی‌متر) وجود ندارد.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

کیفیت عکس‌ها در شب

دوربین اصلی

حالت شب در صحنه‌های با نور کم به صورت خودکار فعال می‌شود و معمولا به یک ثانیه زمان نیاز دارد. تصاویر ثبت شده در این حالت عالی هستند و جزئیات زیادی را می‌توان در آنها مشاهده کرد. همچنین نویز در سطح پایینی قرار دارد و اشباع رنگ نیز شایسته تحسین است. تنها خرده‌ای که به عکس‌ها می‌توان گرفت این است که کمی از واقعیت روشن‌تر هستند.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل
بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

هرچند که با ثبت مناسب هایلایت‌ها و سایه‌ها شاید کمتر کسی به این موضوع اهمیت دهد.

دوربین تله‌فوتو

به لطف دوربین تله‌فوتو زوم ۳ برابری در شب نیز مشکل‌ساز نخواهد شد. وضوح تصویر طبیعی است و جزئیات بالایی را شاهد هستیم. همچنین کنتراست و رنگ‌ها نیز فوق‌العاده هستند.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل
بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض نیز در صورتی که از حالت شب استفاده کنید، کیفیت خوبی دارد. هرچند که برای ثبت هر عکس باید حدود ۲ تا ۳ ثانیه صبر کنید. تصاویر کنتراست و گستره داینامیک بسیار خوبی دارند و از نظر اشباع رنگ هم بسیار عالی ظاهر می‌شوند. هرچند که جزئیات در برخی موارد خوب و در برخی موارد ناکافی هستند. این مشکل را می‌توان به سیستم کاهش نویز مربوط دانست.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل
بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

فیلم‌برداری

گوشی‌های اپل همیشه به خاطر کیفیت بالای فیلم‌برداری خود معروف بوده‌اند. خوشبختانه آیفون 14 پرو نیز در طول بررسی ما را ناامید نکرد. فیلم‌های ضبط شده با دوربین‌های مختلف همگی جزئیات بالایی دارند و طبیعی به نظر می‌رسند. همچنین گستره داینامیک و کنتراست نیز عالی هستند. حتی فیلم‌‌های ضبط شده در شب نیز کیفیت فوق‌العاده بالایی دارند.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

گوشی‌های اندرویدی چند سال است که از حالت اکشن بهره می‌برند؛ اما اپل تنها امسال تصمیم گرفت این قابلیت را به گوشی‌های خود اضافه کند. در این حالت دوربین فوق عریض ویدیو 4K را با کراپ شدید به رزولوشن 2K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه می‌رساند تا شاهد خروجی بسیار روان و بدون لرزش باشیم.

جمع‌بندی

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

آیفون 14 پرو بهترین آیفون ساخته شده توسط اپل است. در طول بررسی نیز مشخص شد که آیفون 14 پرو بهترین نمایشگر، دوربین، عملکرد، اسپیکر را نه تنها در میان سایر آیفون‌ها، بلکه در میان تمامی گوشی‌های پرچمدار ارائه می‌دهد. به طور کلی این گوشی تغییرات مهمی نسبت به نسل قبل داشته است که از میان آنها می‌توان به نمایشگر اولد روشن‌تر، ناچ کوچکتر با انیمیشن‌های جذاب، نمایشگر همیشه روشن و دوربین‌های بهبود یافته اشاره کرد.

بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آیفون تاریخ اپل

البته از قابلیت ارتباط ماهواره‌ای، تشخیص تصادف و تراشه سریع‌تر با پایداری بیشتر نیز نباید غافل شد. هرچند که با همه اینها، آیفون 14 پرو همچنان به آیفون‌های قدیمی شباهت دارد و اگر به خاطر رنگ بنفش جدید و داینامیک آیلند نبود، امکان تشخیص دادن آن وجود نداشت. همچنین اگر می‌خواهید این گوشی را خریداری کنید باید با عمر باتری متوسط و محدودیت‌های سیستم عامل نیز کنار بیایید. مزایا و معایب

مزایا

  • کیفیت ساخت بالا
  • مقاومت در برابر نفوذ آب
  • نمایشگر باکیفیت با روشنایی ۲۰۰۰ نیت
  • عملکرد پردازشی بی‌نظیر با پایداری مناسب
  • کیفیت بالای همه دوربین‌ها در عکاسی و فیلم‌برداری
  • حالت اکشن در فیلم‌برداری
  • اسپیکرهای استریو فوق‌العاده
  • پشتیبانی از ارتباط ماهواره‌ای، تشخیص تصادف و فیس‌آیدی
  • پشتیبانی نرم‌افزاری تا ۵ سال

معایب

  • وزن بالا
  • عمر باتری متوسط
  • سرعت شارژ پایین
  • محدود بودن سیستم عامل
  • قیمت بالا در ایران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!