آخرین چهارشنبه ماه صفر چه اعمالی دارد؟/ دعای چهارشنبه آخر صفر برای خانه دار شدن


آخرین چهارشنبه ماه صفر چه اعمالی دارد؟/ دعای چهارشنبه آخر صفر برای خانه دار شدن

روز چهارشنبه آخر ماه صفر اعمالی دارد که با انجام آن می توان از فضایل ارزشمند در دنیا و آخرت بهره مند شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در ماه صفر انجام اعمال فراوانی سفارش شده است که یکی از آن ها اعمال پرفضیلت آخرین چهارشنبه ماه صفر می باشد که به شرح زیر است:

در آخرین چهارشنبه ماه صفر این دعا را حتما بخوانید

«بسم الله الرحمن الرحیم اللهم یا ذا العَرشِ العظیم و العطاءِ الکریم عَلیکَ اِعتمادِی یا اللهُ یا اللهُ یا اللهُ الصمدُ الرحمنُ الرحیمُ، یا فردُ یا وترُ یا حیُّ یا قَیُّوم ، اِمْنَعْ عَنِّی کُلَّ بلاءٍ و بلیّةٍ و فرقةٍ و هامةٍ ، وامنع عَنِّی شَرَّ کُلِّ ظالمٍ و جبارٍ یا قدوسُ یا رحمنُ یا رحیمُ.»
بر اساس روایات هرکس در این روز این دعا را بخواند، در آن سال نمی میرد و آفات و بلایا از او دور خواهد شد، به طوریکه عزرائیل به خداوند می گوید:یا رب! عمر فلانی تمام شده و شما امر به قبض روح او نکردید خداوند می فرماید:راست می گویی ولیکن عمر او را به سبب قرائت این دعا طولانی کردم و تا اخر صفر آینده او را از جمیع آفات و بلایا حفظ کردم.
همچنین در آخرین چهارشنبه ماه صفر اعمال زیر را انجام دهید و از فضایل ارزشمند آن در دنیا و آخرت بهره مند شوید. این اعمال عبارتند از:

خواندن نماز چهار رکعتی

در آخرین چهارشنبه ماه صفر مستحب است نمازی چهار رکعتی با دو سلام خوانده شود. در هر رکعت ابتدا سوره حمد را بخوانید و پس از آن 17 مرتبه «سوره مبارکه کوثر» و پنج مرتبه «توحید» و یک مرتبه «سوره ناس» و«فلق» و بعد از سلام این دعا را بخوانید:
« اللهم یا شدیدَ القوی یا شدیدَ المِحالِ یا عزیزُ ذَلَّتْ لِعِزَّتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنِی شرَّ جمیعِ خَلْقِک یا مُحسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُتِفَضلُ یا مُنْعِمُ یا مُتِکَرِّمُ یا کافیُ یا وافیُ یا حافظُ یا حَفیظُ ، یا مَن بِیَدِهِ مقادیرُ کلِّ شیء ، إلیکَ ألجَأُ و بِکَ اَلُوُذُ و علیک أَتَوَکَّلُ فَاحْرُسْنِی بِحَراسِ حِفْظِک وحُلْ بَینِی و بَینَ مَن ناوانِی أَدْرَأُ بِکَ فی نحرِهِ وأَعُوذُ بِکَ مِن شَرِّهِ فَاکْفِنِی یا ربِّ بِلا إله إلا أنت برحمتک یا أرحم الراحمین وصَلِّ علی سَیّدِی محمدٍ و علی آله الطاهرین» (مفاتیح الجنان)

خواندن نماز دو رکعتی

خواندن این نماز دورکعتی که نحوه خواندن آن را توضیح می دهیم از دیگر اعمال چهارشنبه آخر ماه صفر است.طریقه خواندن این نماز دورکعتی اینگونه است:
در رکعت اول ابتدا سوره حمد را می خوانیم و سپس آیات 26 و 27 آل عمران را می خوانیم:
«قُلِ اللَّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ (26) تُولِجُ اللَّیْلَ فِی النَّهارِ وَ تُولِجُ النَّهارَ فِی اللَّیْلِ وَ تُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ تُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ وَ تَرْزُقُ مَنْ تَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ (27)»
در رکعت دوم نیز سوره حمد را خوانده و سپس آیه ی 110 سوره مبارکه کهف را می خوانیم:
«قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحی‏ إِلَیَّ أَنَّما إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً (110)» و بعد از سلام گفته شود:« اللهم اصْرِفْ عَنِّی بَلیتَهُ و شُؤْمَهُ وَ ارْزُقْنِی رَحْمَتَهُ و بَرَکَتَهُ وَ جَنِّبْنِی مِمَّا أَخافُ مِن نُحُوساتِهِ و کُرُباتِهِ بِفَضْلِکَ یا دافعَ الشرورِ یا مالکَ یومِ النُشُورِ برحمتک یا أرحم الراحمین»

هفت مرتبه خواندن برخی سوره ها

یکی دیگر از اعمال ماه صفر هفت مرتبه خواندن هر یک از سوره های « الم نشرح، تین، نصر، توحید » است. هرکس این سوره ها را در چهارشنبه آخر ماه صفر بخواند به حول و قوه ی الهی تا آخرسال بی نیاز می شود.

نماز حاجت

در چهار شنبه آخر ماه صفر، قبل از غروب آفتاب توصیه شده است، برای خانه دار شدن زیر آسمان نماز حاجت خوانده شود.
در رکعت اول پس از نیت، یک بار سوره ی حمد را بخوانید و 11 مرتبه سوره ی توحید (قل هو الله احد) و سپس همانند نمازهای معمولی به رکوع و سجود بروید. در رکعت دوم یکبار سوره ی حمد سپس 21 مرتبه سوره ی توحید و بعد از آن قنوت نمازهای معمولی را بخوانید و سپس به رکوع و سجود بروید و پس از سجده دوم، تشهد و سلام بگویید و نماز اول را تمام کنید.

فضیلت آخرین چهارشنبه ماه صفر

در نماز دوم، ابتدا نیت کرده سوره ی حمد را یکبار خوانده و "31 مرتبه سوره ی توحید" را بخوانید و به رکوع و سجود بروید. در رکعت دوم، نیز پس از خواندن یکبار سوره ی حمد "41 مرتبه سوره ی توحید" را خوانده و سپس قنوت و بعد از آن به رکوع و سجود بروید و تشهد و سلام بخوانید و نماز را تمام کنید. بعد از نماز 6 مرتبه هر کدام از سوره های " الم نشرح، تین، اذا جا، توحید، ناس، فلق " خوانده شود.
مومنان برای انجام دادن این اعمال، از طلوع خورشید در روز چهارشنبه تا پایان شب فرصت دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش