بعد از اصلاح نرخ ها چه کالاهایی افزایش و کاهش پیدا کردند؟


بعد از اصلاح نرخ ها چه کالاهایی افزایش و کاهش پیدا کردند؟

بررسی طرح اصلاح نرخ کالای اساسی امروز با حضور مسئولان در بخش های مختلف کشاورزی بحث و بررسی شد.

امروز میز اقتصاد درباره آخرین وضعیت کالای اساسی در بازار با حضورقربانی معاون وزیر جهاد کشاورزی ،کنگری رییس اتحادیه بنک داران مواد غذایی، اخوان عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان برنج ،کاشانی رییس اتحادیه مرغ تخم گذار ،اسدللله نژاد مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی پرداخت.

سوال: درباره آخرین وضعیت اجرای طرح کالای اساسی توضیح بفرمایید:

قربانی: قیمت مصوب روغن در زمان اجرای طرح اعلام شد، اما بعد از اجرای طرح کاهش مصرف اتفاق افتاده است. مدیران این شرکت‌ها به کاهش قیمت روغن‌های خوراکی و روغن‌های صنف،صنعت برای تحریک جمعیت و فروش محصولات خود اقدام کردند.

سوال: آیا قیمت روغن خوراکی بیش از این اتفاق تغییری کرده است؟

قربانی: جنگ اوکراین باعث افزایش زیاد قیمت‌ها شد. اگر اتفاق دیگر در جهان رخ ندهد ما شاهد کاهش قیمت بیشتر خواهیم بود.

سوال : نظر شما در این خصوص چیست؟

کنگری: روغن‌های مایع و جامد قیمت هایشان در ماه‌های اخیر بسیار کاهش یافته است که ۲۹۵ هزار تومان عرضه می‌شود. روغن پنج کیلویی و روغن مایع ۹۰۰دگرم پنجاه و پنج تومان به صورت عمده عرضه می شود.

سوال : برخی از کارخانه‌ها قیمت مصرف کننده را درج نمی‌کنند و آن‌هایی که بالاتر از قیمت روغن را عرضه میکنند چه برخوردی با آن‌ها صورت میگیرد؟

قربانی: همه ملزم هستند قیمت مصرف کننده را درج کنند. آن‌هایی که درج نمی‌کنند مرتکب خلاف شده اند و سیستم نظارتی باید بررسی داشته باشد و برخورد کند. برای برخی از صنایع ورود پیدا می‌کنند، اما برای همه هنوز اتفاق نیفتاده است. در ارتباط با برنج خارجی ما دو درصد کاهش قیمت را تجربه کردیم.

سوال: شما اطلاع از قیمت برنج دارید؟

کنگری: حدودا ۱۰ الی ۱۵ درصد قیمت آنها کاهش پیدا کرده و بار جدید ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان شده است برنج ایرانی. برنج وارداتی هم بار قدیم ۱۰۰ الی ۱۳۰ تومان بوده است و اکنون ۹۰د الی ۹۵ تومان عرضه می‌شود.

سوال :درباره برنج خارجی و داخلی اطلاعاتی به ما می‌دهید؟

اخوان: برنج خارجی امسال ممنوعیت آن برداشته شد و برنج خارجی اکنون رکود دارد. وقتی بار نو می‌آید ۱۰ الی ۲۰ درصد قیمت کاهش پیدا می‌کند. وقتی تقلب اتفاق میافتد قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند.

نظر شما چیست؟

قربانی: بعید میدانم قاچاق صورت بگیرد تا جایی که من اطلاع دارم چنین اتفاقی نمی‌افتد. قیمت برنج جدید یک مقدار با تحولات قیمت افزایش پیدا کرد که همیشه اینگونه بوده است.

اخوان: دقیقا همه منتظرند که محصولات در هند و پاکستان برداشت و واردات آن به داخل کشور انجام شود. در پاکستان اخیرا سیل اتفاق افتاد و ممکن است قیمت‌های آن افزایش پیدا کند این‌ها عامل‌های متغیر افزایش قیمت است.

برنج خارجی اگر ما محصول نو را دریافت کنیم، سعی می‌کنیم که به قیمت معقول تری عرضه شود. پارسال ممنوعیت برداشته نشده بود و این عاملی بود برای افزایش قیمت برنج داخلی و خارجی. تقریبا واردات آن یک میلیون و دویست هزار انجام شده است. اخیرا یک مقداری برنج‌های پر محصول یک مقدار قیمت آن بالا رفته است. وقتی دولت ورود پیدا می‌کند برنج‌های سالمی نمیشود به مردم ارائه شود.

سوال : سال گذشته قیمت دستوری برنج اعلام شد، امسال چگونه است؟

قربانی: پارسال قیمت خارج از چارچوب‌های متداول بود با اینکه اتفاق زیادی در قیمت بسته بندی و ... نیافتاده بود.

قیمت تولید امسال خیلی بیشتر نیست. نظر ما این است که عرضه و تقاضا کار خود را انجام دهد. اجازه بدهید که ما فعلا چیزی درباره قیمت نگوییم اگر اتفاقی بیوفتد ما ورود پیدا می‌کنیم و قیمت را اعلام و کنترل می‌کنیم.

تولید ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده که این منطقی است، بر اساس نیاز داخلی هست. واردات امسال انجام داده شده است، ولی هنوز توزیع نشده است.

سوال: در بازار قیمت مرغ رعایت نمی‌شود در تره بار‌ها رعایت میشود، اما در جا‌های دیگر خیر چرا؟

اسدالله نژاد: امسال ما نگرانی‌های برای اجرای طرح نظام رایانه‌ای داشتیم که متاسفانه این دغدغه‌ها مورد توجه واقع نشد و در قالب پرداخت ۳۰ درصد از هزینه‌های تولید خلاصه شد و از دست ما خارج شد و بسیاری از شرکت‌ها از رده تولید خارج شدند. مرغ داران توان پرداخت بازپرداخت تسهیلات را ندارند و یک ماهی است که تسهیلات قطع شده است. مرغداران ما ضرر کرده اند.

جلساتی انجام شد و قیمت مرغ آنالیز شد و عددی که قرار شد اجرایی شود چهل و نه هزار تومان بود، اما قیمتی که اعلام شد خیلی پایین‌تر از آن عدد بود.

قیمت منطقی مرغ زنده هم اکنون بالای پنجاه هزار تومان است. معاون اول رئیس جمهور هم اعلام کردند که ما این قیمت را اصلاح میکنند و ما همچنان منتظر هستیم.

قیمت تمام شده مرغ هم اکنون برای تولید کنندگان ما بالای پنجاه تومان است.

سوال نظر شما در این خصوص چیست؟

قربانی: ما تعیین قیمت کلان را انجام دادیم. اتفاقی که افتاد من عرض کردم که ما تسهیلات پرداخت کردیم. قیمت نهاده‌ها نسبت به زمان اجرای طرح کاهش پیدا کرده است. دوستان یک جلسه‌ای داشتند و اعلام شد که اوایل مهر ماه روی قیمت جدید به توافق برسند، ما باید ببینیم که چقدر افزایش پیدا می‌کند. اعلام کرده بودند که اجازه بدهید ما پنج درصد قیمت را بالا ببریم، اما باید کار کارشناسی انجام شود و عدد در ستاد تنظیم بازار برود. باید تدابیری در این حوزه داشته باشیم.

درباره قیمت تخم‌مرغ می‌فرمایید؟

کاشانی: ما نگران خرید مردم بودیم. ما قول نهایت همکاری را از دولت گرفته بودیم و قرار بود قیمتی بگذارند که به مردم فشار وارد نشود.

قربانی: یک تفاهمی با شرکت پشتیبانی داشتند و یک سری مطالبات دارند و ما با سازمان بودجه در حال بررسی هستیم که این ها به زودی پرداخت شود. بعید می‌دانم قیمت تخم مرغ خیلی تغییر پیدا کند. ما هم در دولت و وزارت جهاد کشاورزی انتظار داریم که بازار کارکرد خودش را داشته باشد و خود دوستان پاسخگوی مصرف کنندگان باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک