پرکردن دندان با لیزر؛ روش ها، مزیت‌ها و معایب


پرکردن دندان با لیزر؛ روش ها، مزیت‌ها و معایب

پرکردن دندان با لیزر یکی از رایج ترین روش ها در دندانپزشکی است.

تقریباً در دندان همه افراد حفره ای ایجاد می شود که در نهایت نیاز به پر کردن دارد. اما علیرغم رایج بودن این وضعیت، برخی از افراد ممکن است اطلاعات زیادی در مورد گزینه های موجود نداشته باشند. در این گزارش اطلاعاتی در مورد پرکردن دندان با لیزر که یکی از رایج ترین انواع مورد استفاده در دندانپزشکی است را با شما به اشتراک می گذاریم.

هنگامی که در دندان شما حفره ایجاد می شود، دندانپزشک شما پوسیدگی را از روی دندان های شما برداشته و از یک پرکننده برای پوشاندن یا "پر کردن" ناحیه ای که پوسیدگی در آن بوده است استفاده می کند. به طور سنتی، پرکننده‌ها ماده‌ای نقره‌ای رنگ بوده که به نام آمالگام شناخته می‌شود و برخلاف رنگ دندان‌های طبیعی کاملاً قابل مشاهده است. با گذشت زمان، گزینه های دیگری ایجاد شده که یکی از آنها پر کردن با لیزر است.

پرکننده‌های لیزری یا نوری ترکیبی همرنگ از پلاستیک و سرامیک هستند که آنها را به انتخابی عالی برای دندان‌هایی تبدیل می‌کند که هنگام صحبت کردن یا لبخند زدن در معرض مشاهده هستند.

این پرکننده ها به عنوان کامپوزیت شناخته می شوند. این نوع ترکیبات دندانپزشکی در اواخر قرن گذشته و به ویژه در اوایل دهه 1960 شروع به ظهور و گسترش کرد.

تکنولوژی این دستگاه متکی بر یک دستگاه نور (Light Cure Machine) است که بر روی مواد پرکننده قرار می گیرد.این دستگاه پرتوهای نوری تولید می کند که به حفظ تماس ذرات شیمیایی پرکننده با ذرات فیبر رنگ دندان کمک می کند که باعث افزایش پایداری و در نتیجه کاهش احتمال از بین رفتن مجدد دندان پر شده می شود.

پر کردن به شیوه کامپوزیت از ۳ جزء اصلی تشکیل شده است:

مخلوط رزین
گروهی از ذرات معدنی اعم از سیلیس، کوارتز و شیشه که نور را منعکس می کنند تا ظاهری درخشان به آن ببخشند.

انواع پرکردن دندان با لیزر

انواع مختلف پرکردن دندان امروزه از پرمصرف ترین مواد در کلینیک های دندانپزشکی هستند و عمدتاً در بازسازی و زیباسازی دندان های جلویی و همچنین برای پرکردن دندان های پشتی به منظور انطباق با نیازهای خاص هر بیمار مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع مختلفی از ترکیبات با خواص و روش های مختلف در بازار وجود دارد و گاهی اوقات انتخاب مناسب ترین پرکننده لیزر برای هر مورد ممکن است گیج کننده باشد.

پر کردن دندان های جلو

پرکردگی های قدامی، که به آن پرکننده های زیبایی نیز می گویند، برای ترمیم های دندانی استفاده می شود که در آن نتیجه زیبایی با پرداخت بسیار طبیعی مهم است. مزیت اصلی فیکسچرهای زیبایی این است که می‌توان آن‌ها را با ماندگاری بالا براق کرد و به همین دلیل در دندانپزشکی برای ترمیم‌های زیبایی قدامی مناسب‌تر هستند.

این کامپوزیت ها اجازه می دهند که رنگ، شکل و اندازه قطعه دندان بدون نیاز به کنده کاری اصلاح شود. می توانید درجه رنگ و شفافیت را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

پرکننده دندان های پشتی

پرکننده های دندان های پشتی با در نظر گرفتن افزایش فشار جویدنی که ترمیم‌های خلفی در معرض آن قرار می‌گیرند، طراحی شده‌اند تا پرکردگی طولانی‌مدت باقی بماند.

پر کننده های مایع

پرکننده های مایع عمدتاً به دلیل سازگاری و سیالیت عالی خود متمایز می شوند. این به دندانپزشک در عملکرد خود راحتی می دهد. در دندانپزشکی، از ترکیبات مایع برای پر کردن حفره های کوچک در دندان ها مانند شقاق، منافذ یا پوسیدگی کوچک انتهایی استفاده می شود.

چه زمانی از لیزر استفاده می شود؟

پرکردن های لیزری در ترمیم دندان های شکسته یا ترک خورده موثر هستند زیرا با دندان های شما ترکیب می شوند و ظاهری طبیعی به دندان هاب شما می دهند. نواحی دندانی که باید تحمل زیادی داشته باشند مانند سطوح جویدنی دندان های آسیاب، معمولاً کاندیدای مناسبی برای پرکردن لیزر در زمانی که بیش از حد آسیب دیده باشند، نیستند.

مزایای پرکردن دندان با لیزر

پرکردگی های لیزری به طور یکپارچه با دندان های طبیعی شما ترکیب می شود و آنها را عملا نامرئی می کند.
این ماده کمی انعطاف پذیر است که باعث می شود حفره های کمتری ایجاد شود و دندان های طبیعی شما بیشتر حفظ شود.
رزین موجود در پرکردگی های لیزری پیوند محکمی با دندان های شما ایجاد می کند.
بادوام است و می تواند فشار متوسط ​​را تحمل کند.
برای پر کردن و تعمیرات کوچک مناسب است.
این ترکیب همچنین می تواند برای مقابله با سایر تغییرات زیبایی مانند تغییر رنگ یا شکل دندان ها استفاده شود.

معایب پرکردن دندان با لیزر

پوسیدگی:
مهم‌ترین نکته‌ای که در این روش درمانی دندان‌پزشکی انجام می‌شود این است که اغلب برای برخی از موارد پوسیدگی دندان‌های آسیاب خلفی مناسب نیست. پزشکان در این حالت ترجیح می دهند از پرکننده نقره به عنوان جایگزین عملی و محکم تر استفاده کنند.

حساسیت عصب دندان:

در موارد پوسیدگی دندان نزدیک به عصب دندان، عصب نسبت به مواد شیمیایی موجود در مواد پرکننده حساس‌تر می‌شود و در نتیجه احساس درد دائمی از لثه‌ها همراه با علائم دیگری مانند تورم و التهاب ایجاد می‌شود که ممکن است به روشی دشوار برای کنترل بعد بدتر شود.

مراجعه مکرر به پزشک:

یکی از معایب تکنولوژی پرکردن کامپوزیت دندان نیاز به چندین بار مراجعه به دندانپزشک و تعداد زیادی جلسات تمیز کردن، پر کردن موقت دندان و استریلیزاسیون است که ممکن است بار سنگینی بر دوش بیمار باشد.

تجزیه و افتادن مواد پرکننده:

ممکن است برخی آثار فرسایش در پرکردگی های دندان ظاهر شود که اغلب نتیجه مقاومت ضعیف در فرآیند جویدن یا در نتیجه اصطکاک مکرر با دندان های مجاور است که منجر به ریزش برخی از ذرات ماده پرکننده می شود، در این مورد. مراجعه به دندانپزشک برای تعیین نوع روشی که باید انجام شود برای جلوگیری از این آسیب مهم است.

لثه های متورم:

این علامت در نتیجه روش‌های استریل‌سازی ضعیفی که قبل از قرار دادن مواد پرکننده توسط دندانپزشک انجام می‌شود، ایجاد می‌گردد، اما به دلیل توسعه روش‌های استریل‌سازی و علاقه زیاد به آن‌ها، علامتی نادر است.

منبع: wondersdentistry

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از خوانندگی سگ سخنگو با آهنگ صادق بوقی میگه آو آو آو آو...