مسیریابی شاخص بورس


دنیای‌اقتصاد : روند نزولی بازار سهام همچنان ادامه دارد. بررسی روند بلندمدت بورس تهران طی دو سال‌اخیر از این واقعیت حکایت دارد که بورس طی این مدت اگرچه به‌طور موفقت و ناپایدار وارد دوره‌های صعودی نیز شده اما به دلیل بی‌اعتمادی موجود درمیان فعالان بازار سهام و عموم مردم هیچ‌گاه نتوانسته با گذر از سطوح به‌دست آمده در تابستان ۹۹ به‌خصوص قله تاریخی فعلی یعنی سطح دو‌میلیون و ۱۰۰‌هزار واحدی که در میانه معاملات روز ۱۹مردادماه به ثبت رسید، راه خود را به سطوح بالاتر باز‌کند.

مسیریابی شاخص بورس

درحالی‌که در ابتدای سال‌جاری انتظار می‌رفت تا روند صعودی آغاز شده در دو‌ماه پایانی سال‌قبل زمینه را برای قرارگرفتن این بازار در رونق فراهم کند، با این‌حال با پایان‌یافتن فصل بهار و شروع دوباره افول قیمت‌ها نه‌تنها رونق در این بازار طولانی نشد، بلکه همان سطح یک‌میلیون و 600‌هزار واحدی هم پایدار نماند و دور تازه کاهش قیمت مجددا شاخص را به میانه ابرکانال یک‌میلیون و 300‌هزار واحدی سوق داد. بررسی معاملات بازار سهام در روزهای اخیر اما نشان داده که اما افزایش بی‌اعتمادی و تردید نسبت به آینده بازار می‌تواند قطار قیمت‌ها را باز‌هم به پایین ببرد. نگاهی به نمودار تکنیکالی شاخص‌کل موید این نکته است که با نزدیک‌شدن به حمایت داینامیک موجود در تصویر، احتمالا در روزهای پیش اگر از فشار فروش کاسته نشود ممکن است سطح مذکور ازدست‌ رفته و خود به یک مقاومت تبدیل شود، با این‌حال بعید نیست که با اتمام تعطیلات در روزهای پیش‌رو، سنت کم‌رمقی معاملات نیز از این بازار رخت بربندد و جای خود را به تقاضای بیشتر بدهد.

طبیعتا در چنین حالتی می‌توان انتظار داشت که بازار با دیدی خوشبینانه‌تر به استقبال معاملات در روز پایانی هفته‌جاری و روز شنبه برود. در صورت تحقق این مهم صعود تا محدوده یک‌میلیون و 400‌هزار واحدی بعید نیست اما اگر در روز جاری نیز افزایش عرضه منجر به تداوم سقوط شاخص شود، بعید نخواهد بود که شاهد بی‌اثر‌شدن حمایت روانی شاخص و بازگشت آن به محدوده یک‌میلیون و 270‌هزار واحدی باشیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که با توجه به ضعف جدی تقاضا در بازارهای جهانی ناشی از افزایش نرخ بهره که از سوی بانک‌های مرکزی بسیاری از اقتصادها نظیر آمریکا، اروپا، انگلستان و کانادا دنبال می‌شود و تقویت دلار آمریکا بعید نیست که این مساله در صورت نبود افزایش تقاضای حقوقی و حقیقی در بازار سهام محقق شود و راه شاخص‌کل را به سمت سطوح پایین‌تری هموار کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه عواملی باعث می‌شود نتیجه انتخابات آمریکا غیرقابل پیش‌بینی باشد؟