ارزیابی دو نیمه بورس 1401


حامد ستاک / کارشناس بازار سرمایه گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته مطابق پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌‌ها غالبا مطلوب‌‌‌‌‌‌‌تر از قبل ارزیابی می‌شود. در واقع تورم عمومی ایجاد‌شده در سطح قیمت‌ها توام با افزایش میزان تولید توانست زمینه بهبود عملکرد صنایع را فراهم کند. نباید فراموش کرد که رشدی برای بازار سرمایه جذاب است که از افزایش میزان تولید نشات گرفته باشد، اکنون نیز برخی شرکت‌ها از چنین خاصیتی برخوردار هستند.

یکسری از گزارش‌های منتشرشده در سامانه کدال از بهبود قابل‌توجه نسبت به دوره‌‌‌‌‌‌‌های پیشین طی ۲ سال‌گذشته حکایت دارند که این مهم در اعداد و ارقام به‌طور محسوس نمایان است.

برق هم در صنعت نقش کلیدی ایفا می‌کند و انرژی اغلب صنایع در حوزه تولیدات از این مهم نشات می‌گیرد. زمانی‌که این عامل دچار چالش شده یا قطعی‌‌‌‌‌‌‌های پی‌درپی در مدار ایجاد می‌شود، در برخی از صنایع همانند فولاد و غیره به دلیل اینکه دارای کوره هستند و با ایجاد هر قطعی، چند روز و در برخی مواقع هفته‌‌‌‌‌‌‌ها زمان برای بازگشت به خط تولید نیاز است، یقینا این قبیل از شرکت‌ها با لطمات سنگینی مواجه می‌شوند.

سایر صنایع هم در صورتی‌که تولید را خطی در نظر بگیریم به میزان قطعی برق از تولید آنها کاسته می‌شود.

مادامی که شرایط طوری پیش‌برود که انرژی و برق پایدار در دسترس صنایع باشد با بهبود وضعیت شرکت‌‌‌‌‌‌‌ها، رشد تولید نسبت به دوره‌‌‌‌‌‌‌هایی صورت می‌گیرد که برق با چالش همراه بوده است.

وضعیت گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهی شرکت‌ها برای ۶‌ماه دوم سال‌۱۴۰۱ نیز همانند چند وقت اخیر خواهد بود، چراکه هنوز افزایش نرخ‌ها به اغلب صورت‌های مالی وارد نشده است.

در واقع افزایش نرخ‌ها در کنار تحمیل قیمت‌گذاری دستوری برخی محصولات و به‌عبارتی عقب نگه‌‌‌‌‌‌‌داشتن در سطوح پایین (لاجرم به قیمت بازار نزدیک می‌شوند) در ۶‌ماه دوم پازل بازار را کامل خواهند کرد.

به‌طور کلی بازار‌‌‌‌‌‌‌های مالی که اراده در آن دخیل است؛ تحت‌تاثیر ۲ عامل مهم، فراز و فرود و حتی ثبات در آنها صورت می‌گیرد. نخستین عامل به موضوعات بنیادی تحت گزارش‌ قیمت‌ها و مواردی از این قبیل بازمی‌گردد. دیگر موضوع حائزاهمیت نیز تصمیم‌گیری سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران برای ورود، خروج یا ماندگاری در بازار است.

در حال‌حاضر گزارش‌های شرکت‌ها مطلوب ارزیابی می‌شوند، سطح عمومی قیمت‌ها افزایش داشته است و بررسی وضعیت بازار‌‌‌‌‌‌‌های رقیب و موازی از رشد بورس حکایت دارد.

در این میان اما تمام فعالان بازار هنوز به سطحی از اقناع نرسیده‌‌‌‌‌‌‌اند که بتوانند سرمایه خود را وارد بازار سرمایه کنند، متاسفانه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران با یقین به یک افق مطلوب (رشدگرایانه) نرسیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و با شک و تردید به این مهم می‌‌‌‌‌‌‌نگرند.

در این میان خیلی از منابع که می‌توانند زمینه رشد بازار سهام را فراهم کنند در انتظار شروع رشد قیمت سهام در معاملات بازار سرمایه هستند تا در ادامه وارد گردونه دادوستد‌‌‌‌‌‌‌ها شوند.

این مهم در واقع چرخه معیوبی است که ورود سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران به بازار را مستلزم رشد بازار می‌داند اما در حقیقت تا زمانی‌که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران وارد گردونه معاملات نشوند، رشدی در بازار سهام کشور به‌وقوع نخواهد پیوست. این نگرش باید با یک رویداد یا موضوع خوشایند برای معامله‌گران برطرف شود تا بازار بتواند به روندی رو به رشد بازگردد.

به هر ترتیب طبق سنوات گذشته قطعی گاز همزمان با نزدیکی به فصل زمستان صورت می‌گیرد. صنایع مختلف اعم از سیمان نیز تغییر مسیر به سمت سایر سوخت‌‌‌‌‌‌‌ها از جمله مازوت و غیره می‌دهند. با توجه به موضوعات زیست‌محیطی نیز این مهم دچار محدودیت شده است. باید مشکلات به‌صورت ریشه‌‌‌‌‌‌‌ای برطرف شود، در کشوری که دارای منابع گاز و نفت وسیعی است؛ باید به‌نحوی پیش‌‌‌‌‌‌‌رفت که دچار مشکل نشویم، در واقع باید پیش‌بینی وجود داشته باشد تا صنایع به دلیل کمبود گاز با مشکلات متعدد مواجه نشوند. در حال‌حاضر روش‌های متفاوتی وجود دارد و اروپا با توجه به مشکلات گازی که اخیرا با آن مواجه شده است به طرف سوخت‌هایی رفته که ذخیره‌‌‌‌‌‌‌پذیر هستند یا سایر سوخت‌‌‌‌‌‌‌هایی که در اولویت بهره‌‌‌‌‌‌‌برداری قرار می‌گیرند.

جایگزین‌کردن سوخت گاز با سایر سوخت‌‌‌‌‌‌‌ها سریع‌ترین راه جایگزین است. اکنون از مازوت استفاده می‌شود اما باید به سمت سایر منابع انرژی یا گاز به‌صورت ذخیره‌شده حرکت کرد.

فارغ از این مهم، ضرب‌‌‌‌‌‌‌المثلی میان تجار قدیمی وجود دارد مبنی‌بر اینکه «سود در خرید خوب است.» اکنون بورس نسبت به سایر بازار‌‌‌‌‌‌‌ها ارزان است. به‌طور معمول خرید ارزان توام با صبر، سود مطلوبی را عاید خریداران می‌کند.

بررسی بازار‌‌‌‌‌‌‌های جهانی نیز از افزایش نرخ بهره حکایت دارد. رویدادی که سیاست انقباضی را در راستای کنترل تورم و جمع‌کردن نقدینگی از سطح جامعه نشان می‌دهد که اثرگذاری آن نیز به‌وضوح قابل‌رویت است. این قبیل از سیاستگذاری‌‌‌‌‌‌‌ها در واقع به جهت قدرتمند‌کردن پول متناسب با حذف اثر کاهش ارزش پول از سطح جامعه صورت می‌گیرد. اتخاذ چنین رویکردی دارای اثری کاملا مشخص در کلیت سطوح بورس‌های جهانی است.

در عین حال وضعیت بازار سرمایه ایران به‌نحوی بوده که ارتباط معناداری با بازار‌‌‌‌‌‌‌های مالی دنیا ندارد، هر چند از نوسان قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌ها اثرپذیر است.

این که گفته می‌شود بورس کشور ارتباط مستقیمی با بازار‌‌‌‌‌‌‌های مالی در دنیا دارد، خیر اینطور نیست، به همین دلیل اثرپذیری بورس ایران نسبت به اتفاق‌هایی که در سطح اقتصاد جهان در حال روی‌دادن است، نسبت به سایر اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌ها کمتر است.

برای پیش‌بینی چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز بازار سرمایه باید بیشتر موضوعات داخلی و اقتصاد سیاسی را در نظر گرفت، خروجی تصمیمات فدرال‌‌‌‌‌‌‌‌رزرو و سایر بانک‌های مرکزی در دنیا عامل مهمی برای ورود و خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران از بازار سهام نیستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویری از حمله ترکیبی موشک‌ الماس و پهپاد انتحاری ابابیل به پایگاه سری اسرائیل