معامله 476 میلیون گواهی سپرده کالایی در بورس کالا


بازار گواهی سپرده در نیمه‌نخست امسال با ثبت معامله نزدیک به ۴۷۶میلیون گواهی سپرده کالایی به ارزش ۲/ ۱۱هزار میلیارد تومان رسید. در شهریورماه نیز ۵۱میلیون و ۵۹۱گواهی سپرده به ارزش نزدیک به ۳/ ۱هزار میلیارد تومان میان معامله‌گران دست به دست شد. به گزارش «کالاخبر»، آمارها گویای آن است که در مجموع ۶ماه نخست امسال ۴۷۵میلیون و ۹۴۷‌هزار و ۸۵۰گواهی سپرده کالایی به ارزش نزدیک به ۱۱‌هزار و ۲۴۱میلیارد تومان میان معامله‌گران دست به دست شده است. همچنین حجم معاملات ماهانه بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران در شهریور سال ۱۴۰۱ به ۵۱میلیون و ۵۹۱‌هزار ورقه بهادار مبتنی بر کالا بر پایه دارایی‌های سکه طلا، زعفران، شیشه، سیمان، نخود و زیره به ارزش بیش از ۱۲۸۹میلیارد تومان رسید.

در معاملات ماهانه، عنوان برتر معاملات به لحاظ ارزش به سکه طلا و به لحاظ حجم به سیمان تعلق گرفت. به عبارت دیگر، نزدیک به ۴میلیون و ۷۷۷‌هزارگواهی سپرده سکه طلا در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه با ثبت ارزش نزدیک به ۶۶۶میلیارد تومان از نظر ارزش صدرنشین شد و از نظر حجم در جایگاه سوم ایستاد. در مقابل، سیمان با ثبت معامله ۳۳میلیون و ۷۱۳‌هزار گواهی سپرده به ارزش نزدیک به ۲۵میلیارد تومان از نظر حجم با کسب سهم ۶۸درصدی از کل حجم معاملات جایگاه نخست را از آن خود کرد؛ اما از نظر ارزش پس از سکه طلا، زعفران و شیشه در جایگاه چهارم ایستاد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سکه طلا به ترتیب ۹‌درصد از حجم کل و ۵۱‌درصد از ارزش کل معاملات این ماه را به ثبت رساند.

بعد از سیمان، زعفران به لحاظ حجمی با جابه‌جایی ۱۱میلیون و ۳۱۵‌هزار و ۸۵۲گواهی سپرده و کسب سهم ۲۲درصدی از حجم کل معاملات، در جایگاه دوم قرار گرفت و ارزش معاملات این دارایی به حدود ۴۳۴میلیارد تومان رسید و با کسب سهم ۳۴درصدی از کل ارزش معاملات نیز دوم شد. ارزش معامله یک‌میلیون و ۷۸۵‌هزار و ۸۲۳گواهی سپرده شیشه نیز از رقم ۱۶۴میلیارد تومان فراتر رفت که این دارایی از نظر ارزش معاملات با کسب سهم ۱۰درصدی، مقام سوم را بعد از سکه طلا و زعفران به نام خود کند. در ماه مورد بررسی در نماد معاملاتی نخود نیز ۱۵گواهی سپرده میان معامله‌گران دست به دست شد و ارزش ۶۱۵‌هزار تومان را در پی داشت. در نماد معاملات زیره سبز نیز در مجموع ۱۲ورقه بهادار مبتنی بر کالا دست به دست شد و ارزش ۵/ ۱میلیون تومان را رقم زد.

انعقاد ۲/ ۱میلیون قرارداد آتی

ارزش معاملات بازار قراردادهای آتی بورس‌کالای ایران در نیمه نخست امسال به ۷‌هزار و ۲۶۷میلیارد تومان نزدیک شد. حجم قراردادهای منعقده در بازار آتی نیز یک‌میلیون و ۲۴۹‌هزار قرارداد بود و از این میزان، ۲۵۳‌هزار و ۵۲۵قرارداد به ارزش ۱۳۴۲میلیارد تومان مربوط به شهریور بود. براساس این گزارش، حجم و ارزش معاملات قراردادهای آتی شهریور نسبت به مرداد با رشد همراه بود. در جریان معاملات شهریور، تعداد ۲۰۹‌هزار و ۲۱۹قرارداد آتی زعفران‌نگین منعقد شد و ارزش بیش از ۹۳۸میلیارد تومانی برای آن به ثبت رسید. زعفران‌نگین با این عملکرد معاملاتی و کسب سهم ۸۲درصدی و ۷۰درصدی از حجم و ارزش کل قراردادهای منعقده در ماهی که گذشت، توانست مقام نخست معاملات را در حجم و ارزش از آن خود کند.

معامله‌گران این تعداد قرارداد را در چهار سررسید شهریور، آبان، دی و اسفند ۱۴۰۱ منعقد کردند. این گزارش می‌‌‌افزاید، انعقاد ۳۷‌هزار و ۵۴۵قرارداد آتی صندوق طلا در سه‌سررسید مهر، آذر و بهمن ۱۴۰۱ نیز ارزش نزدیک به ۳۹۳میلیارد تومانی را در بازار به ثبت رساند. قراردادهای مذکور ۱۵‌درصد از حجم کل و ۲۹‌درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد و این دارایی پایه رتبه دوم را در هر دو پارامتر حجم و ارزش معاملات ماهانه به دست آورد. بر این اساس، در دو سررسید تحویل مهر و آذر امسال نیز ۶‌هزار و ۷۶۱قرارداد آتی نقره در بازار منعقد شد و ارزش تقریبی ۱۱میلیارد و ۸۴۱میلیون تومان برای آن به ثبت رسید. تا پایان شهریور و در ۶ماه نخست امسال در مجموع ۹۶۵‌هزار و ۷۹۲ قرارداد آتی زعفران به ارزش نزدیک به ۳/ ۴‌هزار میلیارد تومان (همت) منعقد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش