جولان فیلم کامرون پس از 13 سال


جولان فیلم کامرون پس از 13 سال

دنیای‌اقتصاد : فروش نسخه بازسازی‌شده فیلم «آواتار» در هفته گذشته نشان داد پیش‌بینی جیمز کامرون، کارگردان این اثر برای نمایش مجدد آن پس از ۱۳ سال، درست از آب درآمده. این فیلم که عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ جهان را یدک می‌کشد با اکران جدید توسط دیزنی در یک هزار و ۸۶۰ سالن توانست ۱۰میلیون دلار به‌دست آورد و جمع فروش خود را به ۳۰میلیون دلار برساند. «آواتار» اکنون در رتبه سوم باکس آفیس قرار گرفته است.

این فیلم تاکنون در کشورهایی مانند فرانسه، کره، عربستان سعودی، بلژیک و فیلیپین یک بار به نمایش درآمده و نزدیک به ۸۷۷میلیون دلار در باکس‌آفیس جهانی فروخته است. اکران مجدد این فیلم در فرانسه بسیار موفقیت‌آمیز بوده و توانسته در رتبه اول باکس آفیس قرار بگیرد. به این ترتیب ۵۱۳میلیون دلار به دست آورد که در مقایسه با اکران مجدد سه‌بعدی تایتانیک در سال ۲۰۱۲، ۸درصد افزایش داشته. آواتار در کره ۲۷۷میلیون دلار فروخت و در جایگاه سوم پس از دو فیلم داخلی قرار گرفت. این فیلم همچنین در بلژیک و فیلیپین نیز در صدر قرار گرفته و در عربستان سعودی، در جایگاه دوم ایستاد، اما اعداد و ارقام خاصی برای آن اعلام نشده است.

اما در جدول فروش هفته گذشته سینماهای آمریکا، فیلم سینمایی «نگران نباش عزیزم» ساخته الیویا وایلد، در اولین هفته اکرانش با فروش ۱۹میلیون‌دلاری از ۴‌هزار و ۱۱۳ سالن نمایش، پرفروش‌ترین فیلم هفته شد. این فیلم روان‌شناسانه و تریلر در فضای دهه ۱۹۵۰، در کشورهای خارج از آمریکا نیز ۱۰میلیون دلار دیگر فروش کرد و کل فروش خود را به ۳۰میلیون دلار در جهان رساند. ورایتی علت اینکه مردم به سینماها برای تماشای این فیلم کشانده شده‌اند این می‌داند که آنها می‌خواهند بدانند بودجه ۳۵میلیون‌دلاری فیلمی که پر از حاشیه بوده است، خرج چه‌چیزی شده است؟ زیرا این فیلم دارای حواشی زیادی مانند پشت‌صحنه‌هایی که مایه آبروریزی فیلم شده و نشست‌های مطبوعاتی پرحاشیه بود. عموما استودیوها نمی‌خواهند فیلم‌هایشان تحت تاثیر مسائل بیرونی دیده شود، اما در این مورد، مسائل پیرامونی فیلم تنها عاملی است که باعث دیده شدن آن است.

در جایگاه دوم باکس آفیس فیلم «زن پادشاه» در ژانر تاریخی، حماسی و اکشن با بازی ویولا دیویس و با فروش ۱۱میلیون و ۱۴۰هزار دلاری از اکران در ۳هزار و ۷۶۵ سالن ایستاد. این فیلم تا به‌حال در سینماهای داخل ۳۶میلیون دلار فروش داشته است. پس از آواتار که جایگاه سوم را به خود اختصاص داده، در جایگاه چهارم نیز فیلم «بربر» که سومین هفته اکران خود را پشت سر می‌گذارد، ۴میلیون و ۸۰۰‌هزار دلار فروش کرد. این فیلم که محصول کمپانی‌های دیزنی و قرن بیستم است تا به حال ۲۸میلیون و ۴۰۰هزار دلار فروش کرده است.

در جایگاه‌ پنجم نیز فیلم‌های «ببین آنها چگونه می‌دوند» و «مروارید» هرکدام ۱‌میلیون و ۹۰۰هزار دلار فروش داشته‌اند. «ببین آنها چگونه می‌دوند» تا به اینجا ۶میلیون و ۱۰۰هزار دلار و «مروارید» ۶میلیون و ۶۵۰هزار دلار فروش کرده‌اند. نکته مهم دیگر فروش سینماها در آمریکا، فروش فیلم «دنیای ژوراسیک: قلمرو» است که توانست با فروش ۶۲۴میلیون دلار در آمریکا و ۳۷۶میلیون دلار در دیگر کشورها پس از فیلم «تاپ گان: ماوریک» در رتبه دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ قرار بگیرد. این فیلم با فروش بالای ۱میلیارد دلار در جهان به عنوان سومین فیلم پرفروش دوران کرونا نام گرفت. فروش مجموعه فیلم‌های «دنیای ژوراسیک» تاکنون به بیش از ۶ میلیارد دلار رسیده است.

وضع بحرانی سینمای هند

اگر چه پس از فروکش کردن پاندمی بسیاری از کشورها توانستند وضع فروش فیلم‌ها را به حالت قبل بازگردانند، ولی بعضی دیگر چون هند که پیش از این بازار بزرگی برای سینما محسوب می‌شد همچنان با بحران مواجهند. با شکست ۷۷درصدی اکران‌ها در باکس آفیس، سالن‌های سینمای هند به طرز وحشتناکی ساکت شده‌اند و سلطه غیرقابل‌رقابت بالیوود بر صنعت فیلم هند دچار تزلزل شده است. سومیت کادل، تحلیلگر تجارت فیلم در هند، در این باره معتقد است این سال برای صنعت فیلم هندی از نظر باکس آفیس بسیار ضعیف بوده است.

او گفت تنها سه یا چهار فیلم موفق وجود داشته است، در حالی که همه چیز بمباران شده است - یک فاجعه برای صنعتی که برای بقا به حداقل ۱۰ رکوردشکنی باکس آفیس در سال متکی است. کادل گفت: «بالیوود قطعا شاهد بدترین مرحله خود در دو تا سه دهه اخیر است. تقصیر شکست‌های اخیر بالیوود تا حدی به کووید نسبت داده شده است که باعث ایجاد بحران برای سینماهای جهان شد. از آن‌جایی که معمولا جمعیت متعهد سینمای هند در خانه‌های خود محبوس بودند، محبوبیت پلتفرم‌هایی مانند نتفلیکس، آمازون پرایم و هات‌استار افزایش یافت که توسط یک‌چهارم جمعیت ۴/ ۱میلیاردی هند استفاده می‌شود.

فیلم‌هایی که قبلا فقط در سینماها قابل دسترسی بودند، اکنون می‌توانستند با کسری از قیمت بلیت مالتی‌پلکس روی این پلتفرم‌ها تماشا کنند. پس از همه‌گیری، مردم تنها در صورتی حاضرند برای سینما بلیت بپردازند که مقیاس و محتوای فیلم آنها را به هیجان آورد. همچنین منجر به تنوع سلیقه‌ها شده است.» در نتیجه، امسال ده‌ها فیلم بالیوودی با هزینه چند‌میلیون‌دلاری با بازی‌های پولدارترین ستاره‌های مرد، که معمولا به هر فیلمی دست می‌زنند آن را به طلا تبدیل می‌کنند، به‌دلیل داستان‌های کلیشه‌ای با انتقاد مواجه شده و در گیشه ناکام مانده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خصوصی های بازیگر آقای قاضی که نمی دانستید + عکس خانوادگی و بیوگرافی بهزاد خلج