کفش هایی که سبب تشدید دردِ کمر و پا می شوند


کفش هایی که سبب تشدید دردِ کمر و پا می شوند

کمردرد به عنوان یکی از بدترین دردها در زندگی انسان در نظر گرفته می شود. این درد به ویژه زمانی که شما را از کارهای روزمره چون راه رفتن یا رانندگی منع کند، کلافه کننده تر خواهد شد. یکی از مهم ترین علت های کمردرد در بانوان پوشیدن کفش های نامناسب از جمله کفش های پاشنه بلند است.

اگه کمر درد داری این کفش ها رو نپوش

به گزارش اقتصاد آنلاین، انتخاب نوع کفش می تواند به شما کمک بسیاری برای دوری از بیماری های مربوط به ستون فقرات کند.علت تعداد زیادی از کمردرد ها را باید در نوع کفشی که می پوشیم جست و جو نماییم.اکثر افراد حداقل یک بار در طول عمر خود کمردرد را تجربه می کنند. و نیمی از کارگرها هرساله کمردرد را تجربه می کنند. علاوه بر این، کمردرد دومین مشکلی است که باعث رجوع مردم به پزشک می شود.

گاهی از اوقات دلیل کمردرد مشخص است که برای مثال می توان به آسیب در طول ورزش یا خم شدن به شیوه اشتباه اشاره کرد. باوجود این، گاهی از اوقات ممکن است که دلایل حیرت انگیزی همچون نوع کفش از دلایل کمردرد شما باشند. به عبارت دیگر، نوع کفش شما نیز می تواند در به وجود آمدن مشکل کمردرد دخیل باشد. به همین دلیل در ادامه قصد داریم تا به بهترین و بدترین کفش ها برای کمردرد اشاره کنیم.

کمردرد و کفش

به نظر بعضی از افراد هیچ ارتباطی میان نوع کفش و ابتلا به کمردرد وجود ندارد، اما این را باید گفت که چنین تصوری کاملا اشتباه است و نوع کفش می تواند در ایجاد کمردرد دخیل باشد و باعث خستگی و استرس شود. به این ارتباط یک زنجیره حرکتی می گویند، یعنی نحوه حرکت دادن یکی از اعضای بدن (برای مثال پا) دیگر اندام های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.وقتی که کفش شما از قوس مناسبی برخوردار نیست و نحوه راه رفتن شما مناسب نیست، کمر شما تحت تاثیر قرار می گیرد و درنتیجه در کمر خود احساس فشار خواهید کرد. با پوشیدن کفش های پاشنه بلند فشار اضافی روی قسمت تحتانی کمر ما وارد می شود. همچنین ازآنجایی که دمپایی های لا انگشتی بسیار صاف هستند، می توانند باعث درد قوس پا، درد پاشنه، درد مچ پا و درد زانو شوند. دمپایی های لا انگشتی تنها به عنوان یک لایه محافظتی برای پا عمل می کنند.

چه کفش هایی باعث کمردرد میشوند؟

کفش هایی که سبب تشدید دردِ کمر و پا می شوند

کفش هایی که می پوشیم و شیوه حمایت کردن کفش از کف پا تاثیر چشمگیری بر بدن دارد. چگونگی حرکت کردن پا هنگام راه رفتن روش حرکت کردن بقیه بدن را نیز تعیین می کند. هرچند فاصله بین کف پا تا کمر بسیار زیاد به نظر می رسد، اما این دو عضو ارتباط نزدیکی با هم دارند و مشکلات کف پا می تواند به کمر درد دامن بزند. ایده تاثیر گذاشتن حرکت یک مفصل بر مفصل دیگر اصطلاحاً زنجیره جنبشی گفته می شود. پوشیدن کفش مناسب می تواند از بروز کمر درد ناشی از کفش نامناسب جلوگیری کند، برای این منظور اول باید مشخص کرد که چه نوع کفش هایی عامل شروع کمر درد هستند؟

کفش تونینگ

کفش تونینگ با چند پوسته کوچک در کف، شبیه به صفحه های لرزان طراحی می شود تا راه رفتن با کفش تونینگ شبیه به راه رفتن روی سطوح ناپایدار شود. ایده طراحی کفش تونینگ این است که راه رفتن با این کفش ها باعث می شود که آن دسته از عضلات پا را به کار بگیرید که هنگام راه رفتن معمولی از آنها استفاده نمی کنید.

اما پاشنه غیرعادی کفش تونینگ باعث توزیع غیریکنواخت وزن بدن می شود، در نتیجه فشار بیشتری به تاندون های آشیل وارد می شود و مچ پا، زانو و کمر آسیب می بیند. مشتریانی که به دلیل کفی گرد کفش تونینگ اسکچرز که به منظور از حالت تعادل خارج کردن مصرف کننده طراحی شده است، دچار شکستگی استخوان، دررفتگی لگن و فتق دیسک شده اند، از این شرکت شکایت کرده اند.

پاشنه بلند

همه می دانند که کفش پاشنه بلند یکی از شایع ترین علل کمر درد است. هر کفشی که زاویه آن بیشتر از یک اینچ باشد، باعث بروز مشکلات بی شماری در بدن می شود. کفش پاشنه بلند علاوه بر ستون فقرات به کف پا، زانو و مفصل ران نیز آسیب می زند.

پوشیدن کفش پاشنه بلند اجازه نمی دهد که پا عملکرد صحیحی داشته باشد و وزن بدن را رو به جلو به سمت برجستگی کف پا جابه جا می کند، در نتیجه فشار بیشتری به استخوان ها و مفصل ها وارد می شود. کفش پاشنه بلند دامنه حرکتی پا را محدود می کند و به بیماری های مفصلی استخوان های پا مانند انحراف انگشت شست، ناخن شست درون روییده و بدشکلی انگشت چکشی دامن می زند.

به علاوه کفش پاشنه بلند عضلات ساق پا را کوتاه و منقبض می کند، در نتیجه کار عضلات چهارسر و کشیدن و دراز کردن پا سخت تر می شود. به این ترتیب فشار بسیار زیادی به مفصل های زانو وارد می شود و کشکک زانو از حالت هم ترازی عادی خارج می شود.

البته کشکک زانو تنها مفصلی نیست که در اثر پوشیدن کفش پاشنه بلند از حالت عادی خود خارج می شود. این فشار شدید به مفصل های ران نیز منتقل می شود؛ مفصل های ران نقشی کلیدی در حرکت پا هنگام دویدن، راه رفتن و … دارند و به هم خوردن هم ترازی آنها می تواند باعث احساس درد در عضلات مختلف پا مانند عضلات ابداکتور (عضلات سمت داخلی ران)، همسترینگ و عضلات سرینی شود. پوشیدن کفش پاشنه بلند قفسه سینه و لگن را رو به جلو فشار می دهد. این حالت اندامی غیرعادی باعث احساس درد در بخش تحتانی ستون فقرات می شود، به علاوه پژوهشگران معتقدند که این وضعیت بر باروری خانم ها و شانس باردار شدنشان اثر می گذارد. پزشکان بر این باورند که کفش پاشنه بلند اندام های داخلی را به دیواره لگن فشار می دهد، در نتیجه عملکرد معده کند می شود و اختلالاتی در قاعدگی و باروری پیش می آید.

دمپایی

احتمالاً از این که دمپایی هم از آن دسته پاپوش های نامناسبی است که باعث کمردرد می شود، اصلاً تعجب نکرده اید. برای این که دمپایی از پایتان خارج نشود، باید انگشتان پا را جمع کنید و به هم بچسبانید؛ این شیوه راه رفتن مسلماً تاثیر نامطلوبی بر بدن می گذارد.

دمپایی مانند کفش باله ارزان غالباً هیچ کفی محافظی ندارد و کف پا یا انگشتان را پایدار نمی کند. در نتیجه وقتی دمپایی می پوشید، کف پا به شیوه متفاوتی با زمین تماس پیدا می کند. تحمیل شدن فشار مضاعف به لبه های خارجی کف پا و پاشنه باعث می شود پایین پا کمی بچرخد، در نتیجه زاویه لگن کج می شود و قوس کمر بیشتر می شود.

از این گذشته دمپایی بندی ندارد که آن را ثابت نگه دارد و به پا متصل کند، در نتیجه پای دمپایی پوش به راحتی پیچ می خورد. وقتی دمپایی می پوشید، قدم های کوتاه تری برمی دارید که مانند حالت پوشیدن کفش تخت باعث چرخش رو به داخل مچ پا می شود. گام های کوتاه تر که خاص دمپایی پوش ها است، فشار مضاعفی را به عضلات پایین کمر، مفصل ران و کف پا وارد می کند. دمپایی زیست مکانیک کف پا را به هم می زند و به آسیب دیدگی دائمی انگشتان، بدشکلی انگشت چکشی و انحراف شدید انگشت شست می انجامد. این عارضه ها اثر نامطلوبی بر روش راه رفتن می گذارد که به نوبه خود به اختلال در حالت اندامی و احساس درد در پایین کمر می انجامد.

کفش تخت

کفش های کاملاً تخت از کف پا حمایت نمی کنند و عوارض پوشیدن آنها مانند کفش های پاشنه بلند کل بدن را درگیر می کند.پوشیدن کفش تخت باعث منقبض شدن تاندون های آشیل و کشیدگی پلانتار فاسیا می شود همان طور که می دانید پلانتار فاسیا از قوس کف پا حمایت می کند. سفت شدن تاندون ها موجب از بین رفتن گودی کف پا می شود و به پارگی یا کشیدگی شدید تاندون ها و رباط های پا دامن می زند. صافی کف پا باعث می شود که کف پا کاملاً روی زمین قرار بگیرد و به زمین فشرده شود، چنانچه صافی کف پا درمان نشود، به مرور زمان منجر به ابتلا به آرتروز زانو می شود.

کفش تخت فشار مضاعفی را به پاشنه پا وارد می کند، چرا که کف کفش تخت خاصیت ضربه گیری ندارد یا قدرت ضربه گیری آن بسیار کم است و بنابراین کف پا مجبور می شود که تمام نیروهای وارده را تحمل کند. به علاوه پوشیدن کفش تخت موجب چرخش رو به داخل پا (اورپرونیشن) می شود که به نوبه خود باعث عدم هم ترازی زانوها و مفصل های ران و در نتیجه کمر درد می شود.

صندل عاملی برای کمردرد

شاید تعجب کنید که صندل در این لیست به جهت ایجاد کمردرد حضور داشته باشد. اما شما به منظور نگه داشتن صندل فشار بسیاری با انگشتان خود بر روی سطح صندل ایجاد کنید. چنین فشاری در زمان قدم زدن سبب آسیب دیدگی پا و در نهایت کمردرد خواهد شد.شما با پوشیدن صندل پاهای خود را در شرایط متفاوتی قرار می دهید. این شرایط در طولانی مدت سبب چرخش جزئی در قسمت تحتانی پا می شود. این چرخش در طولانی مدت باعث ایجاد زاویه در لگن و انحنای ستون فقرات می گردد. در نهایت شما پس از مدتی با کمردرد درگیر خواهید شد.کفش ها مهم ترین مواردی هستند که به جهت پیشگیری از کمردرد می توان به آنها توجه کرد. در واقع این شما هستید که با انتخاب یک کفش مناسب می توانید برای سالها بدون تجربه کمردرد زندگی کنید. علاوه بر موارد ذکر شده کفش هایی دیگری نیز هستند که در طولانی مدت سبب ایجاد درد در ناحیه کمر می شوند.اگر که شما احساس می کنید کفش نامناسب سبب ایجاد درد در این ناحیه شده است، می توانید با پزشک متخصص ستون فقرات مشورت کرده و کفشی مناسب به جهت بهبود درد در ناحیه کمر تهیه کنید.

چگونه می توان کفش ها مناسب و دارای استاندارد را خریداری کرد؟

همانطور که گفته شد کفش های زیادی در فروشگاه ها به فروش می رسند که بسیار زیبا و وسوسه کننده هستند. علاوه بر این هنگامی که شما کفش مورد نظر خود را در مغازه می پوشید، ابتدا احساس بسیار راحتی را دارید و پس از چندین بار استفاده متوجه غیر استاندارد بودن آنها و کمردرد خود خواهید شد.

در این صورت نیز نمی توان کفش استاندارد و مناسب را انتخاب کرد به همین جهت بهتر است به پزشک های متخصص مراجعه کنید تا به شما جهت خریداری کفش مناسب راهنمایی های لازم را ارائه دهند. چرا که آنها با کفش های مناسب و با استاندارد کافی آشنایی دارند.در نتیجه، اگر شما به کمردرد دچار شده اید باید کفش خود را بررسی کنید بر اساس اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شد استفاده از کفش های نامناسب یکی از عوامل موثر بر ایجاد کمردرد است. هنگام خریداری یک کفش باید علاوه بر زیبایی آن استاندارد و مناسب بودن آن را نیز در نظر بگیرید.

به عنوان مثال کفش هایی را که برای پیاده روی خود انتخاب می کنید باید به گونه ای طراحی شده باشند که به قوس پای شما فشاری وارد نشود و آن قسمت از کف پای شما در قسمت مناسبی از کفش قرار گیرد. در غیر این صورت استفاده طولانی مدت از این کفش ها سبب می شود که شما علاوه بر کمردرد، به بسیاری از دردهای دیگر در نواحی مختلف بدن خود مانند گردن یا پا دچار شوید.اگر شما می خواهید از بروز این عارضه جلوگیری کنید باید کفی های مناسبی را در کفش های خود قرار دهید. این امر سبب جلوگیری از کمردرد و پادرد در شما خواهد شد. اگر هنگام خرید کفش قادر به شناسایی کفش مناسب نیستند بهتر است در این خصوص از افرادی که مهارت کافی را در شناسایی کفش استاندارد دارند کمک بخواهید تا کفش مناسب را برای شما در نظر بگیرند.

به طور کلی شما با خریداری یک کفش مناسب علاوه بر جلوگیری از کمردرد می توانید از بسیاری از مشکلات دیگر مانند مشکلات پادرد یا حتی گردن درد جلوگیری کنید.

مزایای کفش طبی برای کمردرد

از آنجایی که روش های درمان غیرجراحی کمردرد محدود است، کفش طبی غالباً راهکار مناسبی به شمار می آید، چرا که هم ارزان است و هم عوارض نامطلوب آن انگشت شمار است حساس شدن پا به لمس شایع ترین عارضه پوشیدن کفش طبی است. البته حساسیت پا معمولاً به مرور زمان و به موازات عادت کردن به کفش طبی برطرف می شود.

کمردرد بسیاری از بیماران با پوشیدن کفش طبی در حد قابل توجهی کمتر شده است. به علاوه کفش طبی رویکرد درمانی ایمن، غیرتهاجمی و غیردارویی برای افرادی است که می خواهند وابستگی خود را به داروهای مسکن کاهش دهند. از کفش طبی می توانید به تنهایی یا در کنار دیگر روش های درمان غیرجراحی کمر درد استفاده کنید.

ارائه حمایت بیشتر

کفش طبی با هدف برطرف کردن مشکلات اسکلتی ـ عضلانی خاص طراحی شده است. به همین دلیل کفش طبی به خوبی از کمر، پا و از همه مهم تر مچ و کف پا حمایت می کند.

وقتی کفش طبی می پوشید، می توانید مطمئن باشید که کفش از قوس کف پا، پاشنه و پنجه حمایت می کند. طراحی علمی کفش طبی محافظت را در یک ناحیه و انعطاف پذیری را در ناحیه دیگر ارائه می دهد و به این ترتیب پا را محکم در میان می گیرد و آن را قوی و پایدار می کند.

تسکین درد

کفش نامناسب و ناراحت می تواند دلیل احساس درد مزمن در کمر، لگن، پایین پا، پاشنه و کف پا باشد. اگر سبک زندگی یا کارتان ایجاب می کند که ساعت های طولانی بایستید، کفش نامناسب باعث خواهد شد که فشار بسیار زیادی به یک ناحیه خاص وارد شود و در نتیجه پا و کمرتان درد بگیرد. کفش هایی که کفی محافظ دارند و از گودی کف پا حمایت می کنند، چنین مشکلاتی را به سادگی برطرف می کنند. کفش طبی به گونه ای طراحی شده است که حفاظت و حمایت حداکثری را از پا ارائه دهد، قدرت پا را افزایش دهد و به این ترتیب به برطرف شدن درد و فشار کمک کند. به علاوه کفش طبی از آسیب دیدن استخوان، پا و عضلات در آینده جلوگیری می کند.

بهبود گردش خون

گردش خون مناسب برای حفظ سلامتی تمام اندام های بدن لازم است. اگر خون کافی به پاهایتان نرسد، پاها از اکسیژن و مواد مغذی محروم می شوند. هرچند در ابتدا متوجه اختلال در خونرسانی و عوارض آن نمی شوید، اما به تدریج انجام دادن ساده ترین کارها هم برایتان مشکل می شود. در نهایت چون گردش خون و مایعات مختل می شود، پاها ورم می کند.

اما کفش طبی به گونه ای طراحی شده است که گردش خون را در تمام قسمت های پا و کف پا بهبود دهد. کفش طبی با تحریک کردن نقاط مختلف بدن موجب بهینه شدن گردش خون می شود. این اثر از پاها در برابر آسیب سلولی و ورم محافظت می کند.

منبع: ساعد نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد