طرحواره بازداری هیجانی


طرحواره بازداری هیجانی

به گزارش میگنا دکتر فاطمه آذرتاش در یادداشتی نوشت افرادی که طرحواره بازداری هیجانی را نمایان میکنند اغلب در خانواده‌هایی رشد می‌کنند که در آن ابراز احساسات مورد انتقاد، تمسخر یا تنبیه قرار می‌گیرد. به...

طرحواره بازداری هیجانی
به گزارش میگنا دکتر فاطمه آذرتاش در یادداشتی نوشت افرادی که طرحواره بازداری هیجانی را نمایان میکنند اغلب در خانواده‌هایی رشد می‌کنند که در آن ابراز احساسات مورد انتقاد، تمسخر یا تنبیه قرار می‌گیرد.
به نظر میرسد در اینگونه خانواده ها فرهنگ یا گونه ای خاصی از آموزش الگوهای مشابهی را برای پنهان نگه داشتن احساسات اتخاذ می کنند.
پنهان کردن احساسات در این نوع خانواده ها میتواند تبدیل به یک اقدام محافظت از خود یا حتی نوعی خود مراقبتی تقلی شود.
همزمان با رشد و افزایش سن کودکان شکستن و خروج از این دام نیز مشکل تر خواهد شد لذا فردی که این گونه بزرگ شده است، ممکن است انسان بزرگسال و بالغی به نظر برسد اما در موقعیت هایی که انجام این کار کاملا ایمن و حتی کاملا سازنده و ضروری باش قادر به ابراز احساسات نیست.

افرادی که نمی توانند احساسات و هیجانات شان را به راحتی بروز دهند و از بروز احساسات اجتناب می کنند;

🔺دلسوزی و محبت شان را نمی توانند نشان دهند.

🔺خشم و پرخاشگری شان را سرکوب می کنند.

🔺بسیار منطق گرا هستند و نسبت به عواطف و هیجانات شان بی اعتنا.

برای رهایی از این تله لازم است که اول ریشه‌های شکل‌گیری این طرح واره در فرد مشخص شود; و بر روی باورهای فرد کار کنیم.

معمولاً این افراد در انتخاب همسر، افراد پرشور و پر انرژی را انتخاب می‌کنند که نقطه مقابل آنهاست;

در ابتدای رابطه شاید همه چیز خوب به نظر برسد. اما به تدریج شکل رابطه تغییر خواهد کرد چون فردی که گرفتار تله بازداری هیجانی است، دائما همسرش را سرکوب می کند و از همه رفتارهای او انتقاد می‌کند:
🔺نخند،
🔺با صدای بلند حرف نزن،
🔺مثل بچه ها رفتار نکن،
🔺انقدر دنبال تفریح و بیرون رفتن از خانه نباش!

همه اینها بخشی از باورهای غلطی است که فردی که گرفتار تله بازداری هیجانی است در آنها گیر افتاده.
اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که گرفتار تله بازداری هیجانی هستید کمی از منطق گرایی افراطی فاصله بگیرید و به عواطف و احساسات تان بیشتر بها دهید.
کودک درون تان نیاز به توجه بیشتری دارد.اگر احساس می کنید گرفتار تله بازداری هیجانی هستید، برای رهایی از این تله لازم است به طرحواره درمانگر مراجعه کنید.

فردی که بتواند طرح‌واره‌های ناسالم شما، علت شکل گیری و تداوم آنها را تشخیص دهد و در نهایت بتواند باور های ناسالم شما را با باورهای سالم جایگزین نماید تا بتوانید روابط بهتر و صمیمیت بیشتری را تجربه کنید.
بنابر همین گزارش از میگنا رسانه سلامت روان کشور هر تجربه ای که به فرد در بیان سازنده احساسات تمرین کند، می تواند به شکستن عادت بازداری عاطفی کمک کند. طبق تعریف، این تجربیات معمولاً ناراحت کننده هستند
گروه درمانی میتواند در این خصصوص بسیار موثر واقع شود محیط حمایت‌کننده می‌تواند صحبت درباره احساسات را آسان‌تر و راحت‌تر کند معاشرت با افرادی که به راحتی احساسات خود را ابراز می کنند و استفاده از آنها به عنوان الگو و راهنما نیز می تواند تفاوت مثبتی ایجاد کند.
مانند هر نگرانی شخصی، اگر طرحواره یا سایر مسائل شخصی بیش از حد بزرگ یا تسلیم ناپذیر به نظر برسد که نمی توان به تنهایی از پس آن برآید، کار با یک درمانگر شناختی واجد شرایط می تواند راهی برای شکستن آن باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...