ادعای یک اصولگرا درباره برجام/ اگر نماینده بودم طرح اداره کشور منهای برجام را ارائه می‌دادم


ادعای یک اصولگرا درباره برجام/ اگر نماینده بودم طرح اداره کشور منهای برجام را ارائه می‌دادم

نقوی حسینی گفت: در دولت سیزدهم استراتژی مطالبات حداکثری دنبال می‌شود. دولت دنبال یک توافق خوب است که منافع ملت ایران تأمین شود اما طرف مقابل استراتژی تعهدات حداقلی را در پیش گرفته است و طبیعی است در چنین شرایطی توافق سخت می‌شود؛ مگر آنکه آنهایی که تاکتیک تعهدات حداقلی را دنبال می‌کنند، تاکتیک خود را تغییر دهند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز، رویکرد غربی‌ها در قبال برجام و مذاکرات دوگانه است؛ آنها یک روز می‌گویند امیدی به توافق نهایی در کوتاه‌مدت نیست و روز دیگر می‌گویند همچنان گزینه‌ها برای رسیدن به توافق روی میز وجود دارد. حال پریس آن است علت این تناقض‌های رفتاری در رفتار غربی‌ها چیست؟

سید حسین نقوی حسینی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع گفت: «جمهوری اسلامی ایران استراتژی مطالبه حداکثری را در توافق دنبال می‌کند، حق هم همین است و شرایط بین‌المللی نیز چنین ایجاب می‌کند که ایران بر مواضع اصولی‌اش بایستد اما در عین حال می‌دانیم که توافق، برد و باخت صددرصدی برای طرفین به بار نمی‌آورد زیرا اگر چنین باشد که دیگر توافق نیست و سلطه است. در هر توافقی باید یک تعهداتی بدهی و امتیازاتی بگیری. در دولت سیزدهم استراتژی مطالبات حداکثری دنبال می‌شود. دولت دنبال یک توافق خوب است که منافع ملت ایران تأمین شود اما طرف مقابل استراتژی تعهدات حداقلی را در پیش گرفته است و طبیعی است در چنین شرایطی توافق سخت می‌شود؛ مگر آنکه آنهایی که تاکتیک تعهدات حداقلی را دنبال می‌کنند، تاکتیک خود را تغییر دهند».

او ادامه داد: «دولت به هیچ‌وجه از مطالبات حداکثری دست برنمی‌دارد و باید تحریم‌ها به طور کامل لغو شود، پرونده ان‌پی‌تی بسته و تضمین‌های لازم هم باید داده شود زیرا نتیجه توافق بد را دیده‌ایم. طرف مقابل می‌خواهد تعهد حداقلی بدهد و هم در عین حال توافق هم بکند که در این شرایط ایران باید روی اصول خودش بایستد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «بایدن در حوزه دیپلماسی بین‌المللی هیچ موفقیتی به دست نیاورده است. بحران انرژی هم غرب را تهدید می‌کند و در عین حال جمهوری اسلامی در خاورمیانه قدرتمندتر از گذشته حضور دارد و توافق هسته‌ای هم به نتیجه نرسیده است و قدرت هسته‌ای ایران هم روز به روز افزایش می‌یابد که این شرایط برای دولت بایدن مناسبت نیست؛ پس دولت آمریکا نیاز دارد توافق به دست آید تا بگوید یک موافقیت به دست آورده‌ام اما این موفقیت از سوی کنگره تهدید می‌شود و بایدن تصور می‌کند اگر دموکرات‌ها در کنگره در اقلیت قرار گیرند و کنگره جمهوری‌خواهان بخواهد مقابل تصمیمات دولت بایستد، شکست بسیار بزرگ‌تری را متحمل می‌شود؛ به همین دلیل منتظر است تا ببیند نتیجه انتخابات کنگره چه می‌شود».

نقوی حسینی در پایان گفت: «اگر کنگره به دست جمهوری‌خواهان افتد عملا برجام احیا نمی‌شود زیرا جمهوری‌خواهان نمی‌گذارند تصمیم دولت بایدن به درستی اجرا شود و ایران هم از مواضع اصولی خودش کوتاه نمی‌آید؛ بنابراین بسیار بعید است در چنان شرایطی انتظار داشت که توافق به نتیجه برسد که مهم هم نیست زیرا دولت آقای رئیسی اداره کشور را به برجام گره نزده است. من پیش از این هم گفته بودم که اگر نماینده مجلس بودم طرحی با نام اداره کشور منهای برجام را ارائه می‌دادم تا هم برنامه اداره کشور خودمان به طور کامل بدون نگاه به برجام باشد و هم غربی‌ها متوجه شوند که ما معطل برجام نمانده‌ایم».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آموزش: چگونه گوشی سرقت شده یا گم شده را پیدا کنیم؟