نیاز تکواندو برای روزهای بهتر/جسارت مربیان ملی و اعتماد به جوانان


نیاز تکواندو برای روزهای بهتر/جسارت مربیان ملی و اعتماد به جوانان

رقابت‌های انتخابی تیم ملی تکواندو در حالی شنبه این هفته با راهیابی ۱۷ تکواندوکار به اردوی تیم ملی برگزار شد که نکته مهم آن توجه به نوجوانان با آتیه و درخشش آنها بود.

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی- محمد بیرامی: این دوره از مسابقات با حضور ۲۲ تکواندوکار و با قضاوت داوران رسمی در سالن خانه تکواندو برگزار شد. رقابت‌های که همه اعضای کادر فنی به همراه اصغر رحیمی مدیر فن تیم ملی، حسن ذوالقدر عضو کمیته فنی و علی تاجیک رئیس سازمان تیم‌های ملی ناظر بر عملکرد تکواندوکاران بودند. این مسابقات به اندازه‌ای اهمیت داشت که هادی ساعی رئیس فدراسیون تکواندو از ابتدا تا انتها تمامی مسابقات را به تماشا نشست.

اما این ۲۲ نفر که به گفته بیژن مقانلو چکیده‌ای از بهترین‌های ایران در شش ماه نخست سال بودند، با وجود قرار داشتن در کوران تمرینات، مبارزات قابل قبولی به نمایش گذاشتند. هر چند که تا رسیدن به تیمی در قواره کسب عناوین جهانی و قاره‌ای فاصله دارد، ولی نمی‌توان از انگیزه بالا و البته تغییرات فنی و تاکتیکی که در این رقابت‌ها به تصویر کشیدند به سادگی گذشت.

با نگاهی به تکواندوکاران حاضر در اوزان مختلف باید به تراکم بازیکنان مستعد و با آتیه در اوزان مختلف اشاره داشت. البته که یکی از مهمترین پیامدهای این انتخابی حضور دو تکواندوکار شاخص در هر وزن بود که در برخی اوزان این عدد به سه هم خواهد رسید.

در وزن ۵۴- کیلوگرم مهدی حاج موسایی جوانی با آتیه که در همین شش ماه گذشته خود را به رنکینگ ۱۱ المپیکی رسانده با غلبه بر علیمرادیان و زندی نفر اول وزن خود شد و شانس زیادی برای مبارزه در مسابقات جهانی دارد. حاج موسایی که مسابقات گرندپری منچستر را پیش رو دارد با داشتن پاهای بیدار، تکنیک بالا و مهم‌تر از آن هوش بالا قابلیت تبدیل شد به یکی از بهترین‌های جهان را دارد. در این وزن علیمرادیان با قدرت بدنی بالا یک تهدید جدی حاج موسایی است و در صورت بالا بردن انگیزه و رفع نقاط ضعف‌ها، بهتر می‌تواند از توانایی فنی خود بهره ببرد. البته که نباید از کنار نام ابوالفضل زندی گذشت. تکواندوکاری که مدال‌های طلای جهان و آسیا را در رده سنی پایه در کار نامه دارد و در دو مبارزه برابر علیمرادیان و حاج موسایی هم عملکرد خوبی داشت.

حسین لطفی، امیرعباس رهنما و آرمین هادی پور سه تکواندوکار حاضر در وزن ۵۸- کیلوگرم بودند که هادی پور با تصمیم درست کادر فنی و برای جلوگیری از تشدید آسیب دیدگی در مسابقات روز جمعه شرکت نکرد و امیرعباس رهنما هم به لطفی در دو راند باخت تا این نوجوان خوش تکنیک و با آتیه شانس حضور در اردوی تیم ملی را از دست بدهد. بدون شک از رهنما در آینده بیشتر خواهیم نوشت. تکلیف نماینده این وزن برای مسابقات جهانی در دیدار رودرروی لطفی و هادی پور مشخص خواهد شد.

امیرحسین محمد خانلو، متین رضایی، فرزان عاشورزاده و محمد صادق دهقانی چهار مدعی وزن ۶۳- کیلوگرم بودند که خانلو با شکست برابر هر سه رقیب خود از ادامه حضور در اردوها بازماند. دهقانی در ادامه روند خوب چند ماه اخیر خود با کسب سه پیروزی نفر اول شد و عاشورزاده هم با برتری مقابل رضایی و خانلو نفر دوم شد. در این وزن متین رضایی پتانسیل بالایی دارد و با دو طلای آسیا و جهان در رده نوجوانان شرایط بسیار خوبی در رنکینگ المپیکی پیدا کرده تا با نگاه کادر فنی به آینده در اردوی تیم ملی حضور داشته باشد. در این وزن فرزان عاشورزاده آهسته آهسته به روزهای خوب گذشته بازمی گردد. فرزان نیازمند اعتماد و فرصت است که به نظر می‌رسد کادر فنی این موضوع را مد نظر قرار داده است و او باید از این موقعیت بهترین بهره را ببرد.

رضا کلهر معادلات وزن ۶۸- کیلوگرم را تغییر داد. نوجوانی که دو طلای آسیا و جهان در رده نوجوانان را در سه ماه گذشته کسب کرده بود، در این وزن ابتدا محمد عمادی و سپس دانیال بزرگی در دو راند شکست داد تا جای پای خود را در این وزن محکم کند. جوانی جسور با تکنیک بالا و البته باهوش که می‌تواند سومین طلای سال ۱۴۰۱ خود را در مسابقات جهانی این بار در رده بزرگسالان کسب کند. در این وزن عمادی با برتری مقابل بزرگی در اردو ماند و دانیال هم باید بیشتر تلاش کند تا باز هم فرصت حضور در ترکیب تیم ملی را بدست بیاورد. بزرگی آینده خوبی دارد و با داشتن پاهای بلند و باید روی تنوع تکنیکی خود بیشتر کار کند.

نیاز تکواندو برای روزهای بهتر/جسارت مربیان ملی و اعتماد به جوانان

میرهاشم حسینی و امیر محمد بخشی دو مدعی وزن ۷۴- کیلوگرم بودند که میرهاشم با برتری در هر دو راند نفر اول دعوت شد و بخشی هم در اردو ماند. رقابت شانه به شانه این دو می‌تواند برای پیشرفت هر دو مهم و مؤثر باشد. اینکه یک رقیب جدی در کنار خود داشته باشی خود انگیزه بالایی برای تلاش دو چندان است. حسینی رفته رفته در وزن سوم المپیکی جا افتاده و می‌رود که برای دومین حضور خود در المپیک برنامه ریزی کند. البته که او به تمرکز و تلاش وافر نیازمند است.

وزن ۸۰- کیلوگرم هم دو مدعی داشت. محمد حسین یزدانی یکی از بهترین‌های لیگ برتر طی دو سال گذشته که با بدشانسی مسابقات قهرمانی آسیا را از دست داد. حضور او در پادگان و برای طی دوره آموزشی خدمت مقدس سربازی او را چند ماهی از تمرینات اردویی دور کرد و همین موضوع روی کار او تأثیر منفی گذاشت تا در مسابقه انتخابی در دو راند نتیجه را به مهران برخورداری واگذار کرد. برخورداری چون گذشته عملکرد خوبی داشت و این شانس را دارد که دومین حضور جهانی خود را تجربه کرد. ولی نباید از کنار نام یزدانی گذشت که بدون شک در آینده بیشتر از او خواهیم شنید.

وزن ۸۷- را باید به نام یک جوان نو رسیده نوشت. ابوالفضل عباسی نوجوان مازنی با طلاهای نوجوانان آسیا و جهان شانس حضور در اردو را کسب کرد و از این فرصت بهترین بهره را برد تا با غلبه بر احمدی آن هم در دو راند به نفر اول این وزن تبدیل شود. عباسی در صورت اعتماد کادر فنی می‌تواند در جهانی مکزیک یکی از بهترین‌های ایران باشد.

در وزن ۸۷+ کیلوگرم این علی نجفی بود که هم نادعلیان و هم مردانی را شکست داد و نفر اول این وزن شد. در این وزن هر سه مدعی با تشخیص کادر فنی دعوت شدند. مبارزه نزدیک سه تکواندوکار کادر فنی را با تردید برای انتخاب نفر اول مسابقات جهانی مواجه ساخت تا نتایج مسابقات لبنان را برای انتخاب نهایی مد نظر قرار دهد. البته که نادعلیان باید فکر اساسی برای مشکل آسیب خود داشته باشد.

شاید در برخی اوزان با توجه به مسابقاتی که در سالن خانه تکواندو برگزار شد، نفر اول اعزامی به مسابقات قهرمانی جهان مشخص باشد، ولی رسیدن به ترکیب اصلی و نهایی نیازمند بررسی بیشتر است.

پیام مهم و با اهمیت مسابقات سازماندهی خوب و نظم بالا در تیم ملی بود. در مسابقات انتخابی تیم ملی اغلب شاهد حواشی متعددی بودیم، ولی مسابقاتی که شنبه گذشته برگزار شد، در بهترین شرایط فنی و داوری بود که حتی ورود گاه و بیگاه سرمربی تیم ملی هم باعث نشد حاشیه‌ای بروز کند و بازنده و برنده با احترام به هم میدان مسابقه را ترک می‌کردند. این بدان معناست که سنگ بنای خوبی برای تیم تازه راه افتاده مردان ملی پوش نهاده شده که راه خود را به درستی پیدا کرده و پیش می‌رود.

کلام آخر اینکه؛ بدون شک کارشناسانی که روز شنبه مبارزه بهترین‌های ایران در سالن خانه تکواندو را از نزدیک تماشا کردند با ما هم عقیده باشند که تکواندو با این پتانسیل بالا و مسیر درستی که در پیش گرفته توانایی بازگشت به روزهای خوب گذشته را دارد. اما این مهم نیازمند پارامترهای متعددی است که یکی از مهمترین ها در کنار آرامش، حمایت و تدارک ویژه و تمام قد مدیریت فدراسیون از کادر فنی و برنامه‌های آنها تا بازی‌های المپیک است. مقانلو مربی امتحان پس داده‌ای است که در دوره اول مربیگری خود در تیم ملی نشان داد کار با جوانان با آتیه را به خوبی می‌داد و شک نداشته باشید با تجربه بالای او تکواندو ایران روزهای خوبی در پیش خواهد داشت. کادر فنی از میدان دادن به جوانان واهمه‌ای ندارد و خوب می‌داند که نفراتی چون بی باک، خداداد و… در سنین پایین به اعتماد کادر فنی پاسخ داده و مدال جهانی کسب کردند. تکواندو نیازمند جسارت مربیان تیم ملی و البته اعتماد به جوانان با آتیه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزش‌های رزمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها