مهدی فخیم‌زاده گزینه مناسبی برای کارگردانی سریال ولایت عشق بود؟


مهدی فخیم‌زاده گزینه مناسبی برای کارگردانی سریال ولایت عشق بود؟

آیا مهدی فخیم‌زاده گزینه مناسبی برای کارگردانی سریال ولایت عشق بود؟

بعد از تجربه‌ی نه چندان موفق «تنهاترین سردار» که طبیعتا با سریال «امام علی (ع)» ساخته‌ی داوود میرباقری مقایسه میشد خیلی‌ها انتخاب مهدی فخیم‌زاده را برای ساخت سریال «ولایت عشق» با موضوع سال‌های آخر زندگی امام رضا (ع) مناسب نمی‌دانستند چرا که با شناختی که از نوع نگاه و سبک و سیاق کارگردانی مهدی فخیم‌زاده وجود داشت او در حوزه‌ی ژانر پلیسی و البته سینمای روانشناسی صاحب ایده و به نوعی سینماگر مولفی به شمار می‌آمد، اما در ژانر تاریخی به خصوص تاریخ اسلام مهدی فخیم‌زاده با سریالی که برای امام حسن (ع) ساخت شاید کارنامه‌ی حرفه‌ای خود را متنوع‌تر ساخت، اما اتفاق مبارکی را رقم نزد.

در شماره‌ی گذشته خواندید که مهدی فخیم‌زاده در گفت‌وگویی که با من داشت خودش نیز از شرایط ویژه‌ی ساخت «تنهاترین سردار» رضایت چندانی نداشت، اما سریال «ولایت عشق» را به جرئت می‌توان از اتفاقات ویژه کارنامه او و البته رسانه ملی در ژانر تاریخ اسلام دانست که حالا می‌شد آن را با ساخته‌های داوود میرباقری مقایسه کرد.

باید مهدی فخیم‌زاده را از نزدیک بشناسید تا ویژگی‌های روحی و روانی و البته آرتیستی این هنرمند کارنامه‌دار را در نظر بگیرید که اصولا با اشراف ویژه برای ساخت هر اثری ورود می‌کند و با نگاهی ویژه‌تر در پروژه‌های مختلف به عنوان بازیگر حضور پیدا می‌کند. فخیم‌زاده در حالی برای بازی در سریال «مختارنامه» به داوود میرباقری بله می‌گوید که این نقش تاریخی را قبلا در آثار خودش تجربه کرده است و حالا معتقد است نگاه میرباقری در طراحی این نقش ریزبینانه‌تر بوده است.

مهدی فخیم‌زاده در اوج بلوغ شناخت از ژانر حساس و البته ویژه‌ی تاریخ اسلام روی صندلی کارگردانی «ولایت عشق» می‌نشیند و بی‌شک اثری ویژه به خصوص در شخصیت‌پردازی و نمایش کاراکتر‌های خاص این سریال را رقم می‌زند.

اگرچه در سریال «ولایت عشق» سبک و سیاق کارگردانی گوشه‌هایی از قلم مهدی فخیم‌زاده را با خود دارد، اما تمام ارکان کارگردانی کلاسیک را هم به همراه دارد به خصوص ویژگی فخیم‌زاده در نمایش جذاب شخصیت‌های خاکستری در این سریال در نقطه اوج است چرا که او در رنگ‌آمیزی شخصیت‌ها در هر نوع درام با تسلط بر فیلمنامه در ادوار مختلف یکی از بهترین‌ها بوده است.

شخصیت مامون با بازی محمد صادقی کاراکتر عجیب و غریب امین با بازی رامبد جوان و شخصیت خاص و سیاس و پر طمطراق فضل ابن سهل با بازی اکبر زنجانپور از نقاط عطف سریال «ولایت عشق» محسوب می‌شود که این سریال را جز اتفاقات ویژه در ژانر تاریخی نمود.

نمایش خاص امام رضا در سریال و سکانس‌های گرم اثر به خصوص در دربار مامون امضای جدیدی در ژانر تاریخ سریال‌سازی بود که فخیم‌زاده به نوعی با ساخت آن بعد از سریال «تنهاترین سردار» جایگاه جدیدش را در این عرصه تثبیت کرد.

نمی‌توان از سبک و سیاق متفاوت انتخاب بازیگران در این سریال و البته موسیقی متن جذاب بابک بیات و تصاویر ویژه رسول احدی و فرج حیدری نیز به سادگی عبور کرد.

محمد اصفهانی تیتراژ این مجموعه تلویزیونی را که با داستان مرگ هارون‌الرشید و روی کار آمدن پسرش امین آغاز می‌شود و جنگ امین و مامون بر سر خلافت و کشاندن امام رضا (ع) به مرو را روایت می‌کند خواند و او نیز در این قاب عکس زیبا ماندگار شد.

فرخ نعمتی، محمد صادقی، اکبر زنجانپور، دانیال حکیمی، بیژن امکانیان، فریماه فرجامی، بیتا فرهی، رامبد جوان، داوود رشیدی، لادن طباطبایی، مریلا زارعی، فتحعلی اویسی، احمد نجفی، عنایت‌الله بخشی، سیروس گرجستانی، سیروس ابراهیم‌زاده، غلامرضا طباطبایی، عنایت‌الله شفیعی، مهدی فخیم‌زاده، حبیب اسماعیلی، حبیب دهقان‌نسب، عباس امیری‌مقدم، ولی‌الله مؤمنی، مظفر مقدم، کاظم هژیرآزاد، فخرالدین صدیق‌شریف، شیرین کاظمی، لیدا جوادی، سیروس کهوری‌نژاد، رامسین کبریتی، میرحسین معلومی، محسن زهتاب، محمدرضا ایزدی‌یکتا، میرصلاح حسینی، علی امجدی، اردشیر تفتی، محمدحسین زوارکعبه، احمد مایانی، مهرداد بازگانی، حسین ایل‌بیگی، رضا سعیدی، مهدی میامی... در این سریال نقش‌آفرینی کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معشوق