پیدا و پنهان سفر رئیس جمهور به نیویورک


پیدا و پنهان سفر رئیس جمهور به نیویورک

در دوران رئیس‌جمهور سابق آمریکا تروریسم اقتصادی به شکل مستقیم اقتصاد و معیشت ایرانیان را هدف قرار داد. اقدامات خصمانه دولت وقت آمریکا به این نقطه ختم نشد و ترامپ سپهبد شهید قاسم سلیمانی را در بغداد به شهادت رساند. چنین کارنامه سیاهی سبب تمرکز مباحث رئیس‌جمهور کشورمان در سازمان ملل متحد بر رد یک‌جانبه گرایی و انواع تروریسم از سوی قدرت‌های جهانی شد.

پیدا و پنهان سفر رئیس جمهور به نیویورک

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ یکی از نقاط عطف دوران فعالیت رؤسای جمهور ایران در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی حضور در سازمان ملل‌ متحد برای تبیین مواضع جمهوری اسلامی، گفت‌وگو با مقام های عالی رتبه کشورها، مصاحبه با رسانه‌ها، تبادل نظر با دانشگاهیان و سازمان های مردم نهاد بین‌المللی است. در همین راستا سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم برای شرکت در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به همراه هیئتی دیپلماتیک راهی نیویورک شد.

یکی از سرفصل‌های اصلی سفر رئیس جمهور به آمریکا احتمال از سرگیری مذاکرات رفع تحریم ها با طرف غربی بود. با وجود این، رئیسی و تیم ایرانی اعلام کردند هیچ دیداری با مقام های ارشد آمریکایی به هیچ عنوان نخواهند داشت


با وجود برخی اقدامات رسانه‌ای برای کم اهمیت جلوه دادن مأموریت رئیس جمهور و به حاشیه راندن اقدامات اصلی تیم ایرانی در این سفر تاریخی، دولت برنامه اصلی خود را تشریح آثار تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی قرار داد.


با کاهش امواج شیوع کووید-۱۹ و بازگشت وضعیت محدودیت‌های کرونایی به حالت عادی، رئیس دولت سیزدهم تصمیم گرفت سال جاری به جای سخنرانی مجازی، شخصاً به محل سازمان ملل متحد برود و به تعقیب منافع ملی ایران و تبیین سیاست خارجی دولت سیزدهم در پیشگاه جامعه جهانی بپردازد. پس از اعلام خبر سفر ریاست جمهوری ایران به آمریکا، لابی‌های رژیم صهیونیستی با فعال کردن برخی سناتورهای همراه خود به دنبال زیر فشار گذاشتن دولت بایدن و جلوگیری از سفر رئیسی به نیویورک بودند که در این مسیر توفیقی نیافتند.


در نخستین روز سفر رئیس جمهور به نیویورک، وی در نشست «تغییرات آموزش» در سازمان یونسکو شرکت کرد و درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اتخاذ مسیری متفاوت از سند ۲۰۳۰ به سخنرانی پرداخت. رئیس دولت سیزدهم در ادامه این سفر با سران کشورهای عراق، سوئیس، ژاپن، فنلاند، ارمنستان، فرانسه، لبنان، بولیوی، پاکستان، رئیس شورای اروپا و دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفت‌وگو کرد. محور اصلی گفت و ‌گوهای میان ایران و با سران کشورهای جهان رد یک‌جانبه‌گرایی، بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم ها از ایران، کاهش تنش‌ها در غرب آسیا، افزایش همه‌جانبه روابط به‌ویژه در حوزه اقتصادی و انتقاد از نحوه توزیع قدرت در نظام بین‌الملل بود.


یکی از سرفصل‌های اصلی سفر رئیس جمهور به آمریکا احتمال از سرگیری مذاکرات رفع تحریم ها با طرف غربی بود. با وجود این، رئیسی و تیم ایرانی اعلام کردند هیچ دیداری با مقام های ارشد آمریکایی به هیچ عنوان نخواهند داشت. با آنکه تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست علی باقری گام‌های مؤثری برای کاهش اختلافات و افزایش شانس بازگشت آمریکا به برجام برداشته است، اما تیم آمریکایی با بی توجهی به خطوط قرمز ایران در زمینه اخذ تضمین اجرایی و بسته شدن پروند‌ه‌های پادمانی، مسیر بازگشت توافق سال ۲۰۱۵ را مسدود کرد و مذاکرات وین را در وضعیت «تعلیق» قرار داد.


به عبارت دیگر دموکرات‌ها با بی توجهی به منافع ایران در برجام، صرفاً به دنبال بازگشت به این توافق و استفاده از آن به اهرمی برای زیر فشار قرار دادن تهران و فیلم‌های تبلیغاتی در انتخابات ۲۰۲۲ و ۲۰۲۴ هستند.


پرده چهارم از سفر آیت الله رئیسی به نیویورک، حضور پر رنگ گروه‌های اپوزیسیون و رسانه‌های معاند در اطراف هتل محل اقامت هیئت ایرانی و مقر سازمان ملل متحد بود. در گردهمایی محدود سیاسی سلطنت طلبان، منافقین، جمهوری خواهان و ... که با پوشش رسانه‌هایی همچون ایران اینترنشنال همراه بود به دنبال دست آویز قرار دادن تحولات داخلی ایران و ایجاد فضایی‌ سنگین علیه دولت بودند تا به این وسیله مأموریت رئیس جمهور کشورمان را در حوزه سیاست خارجی تحت الشعاع قرار دهند و تصویر کشور را نزد افکار عمومی جهان مخدوش کنند.

حضور پر رنگ رؤسای جمهور ایران در مجامع بین‌المللی به‌ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد دریچه‌ای برای رسیدن صدای ملت ایران به جهان و تعیین خطوط سیاست خارجی کشورمان است


مخالفان جمهوری اسلامی از تهمت پر کردن کامیونی از سوغات تا حواشی مصاحبه با خبرنگار سی.ان.ان را دست آویز حمله به دولت قرار دادند. البته شکل‌گیری چنین فضای سیاسی علیه دولت‌های مختلف ایران همواره به عنوان اهرم فشار مورد استفاده قرار گرفته است.

بهره سخن

حضور پر رنگ رؤسای جمهور ایران در مجامع بین‌المللی به‌ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد دریچه‌ای برای رسیدن صدای ملت ایران به جهان و تعیین خطوط سیاست خارجی کشورمان است. در این سفر تاریخی سید ابراهیم رئیسی با رد نظم تک قطبی و یکجانبه گرایی، از نظم عادلانه جهانی مبتنی بر چند جانبه گرایی اقتصادی سخن گفت. در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا تروریسم اقتصادی با عنوان کمپین فشار حداکثری به شکل مستقیم اقتصاد ملی و معیشت ایرانیان را با هدف فروپاشی اجتماعی- سیاسی هدف قرار داد.


اقدامات خصمانه دولت وقت آمریکا به این نقطه ختم نشد و ترامپ با هماهنگی متحدان منطقه‌ای خود فرمانده مبارزه با تروریسم، سپهبد شهید قاسم سلیمانی را در بغداد به شهادت رساند. چنین کارنامه سیاهی از سوی دولت پیشین آمریکا سبب تمرکز مباحث رئیسی بر رد یکجانبه گرایی و انواع تروریسم از سوی قدرت‌های جهانی بود. این سفر در حالی انجام شد که چندی پیش با حضور رئیسی در تاشکند، جمهوری اسلامی ایران به عضویت سازمان همکاری شانگهای درآمد و گامی بلند در راستای تحقق سیاست چندجانبه گرایی در محیط بین‌المللی برداشته شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ تیتر روزنامه‌های ورزشی پنجشنبه 30 فروردین