بزرگراه ارومیه -تبریز در مسیر بلاتکلیفی/کوتاهی وزارت راه10ساله شد


بزرگراه ارومیه -تبریز در مسیر بلاتکلیفی/کوتاهی وزارت راه10ساله شد

ارومیه – بزرگراه آزاد راه ارومیه – تبریز با گذشت ۱۰ ساله و غفلت وزارت راه همچنان در مسیر بی توجهی قرار گرفته و این طرح نیمه تمام مهم قرار نیست به این زودی ها آماده بهره برداری شود.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها-- سکینه اسمی: آزادراه ارومیه - تبریز از جمله طرح‌های زیربنایی حوزه راه در منطقه شمال غرب محسوب می‌شود، این آزادراه علاوه بر کاهش ۱۰ کیلومتری فاصله بین ۲ شهر، در صورت تکمیل بسترساز رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه شمال غرب و توسعه صنعت گردشگری در مناطق پیرامون دریاچه‌ارومیه خواهد شد.

پروژه آزاد راه ارومیه تبریز به طول تقریبی ۱۵۲ کیلومتر از شهر ارومیه آغاز و با گذر از پل میانگذر دریاچه ارومیه و جزیره اسلامی با عبور از سه راهی خاصبان و جنوب شهر سهند به شهر تبریز متصل می‌شود.

هم اکنون مدیریت ساخت آزادراه ارومیه - تبریز که از سال ۹۱ آغاز شده در دست وزارت راه و شهرسازی است اما تعلل در خلع ید پیمانکار و جذب سرمایه گذار جدید موجب کندی و توقف روند اجرای این طرح و به یکی از چالش‌های اساسی و مطالبه جدی مردم تبدیل شده است.

بزرگراه ارومیه -تبریز در مسیر بلاتکلیفی/کوتاهی وزارت راه10ساله شد

آزاده راه ارومیه - تبریز در ۵ قطعه اجرا می‌شود که قطعه اول به طول ۲۴.۵ کیلومتر از ارومیه تا ساحل غربی دریاچه ارومیه است، قطعه دوم به طول ۱۵.۵ کیلومتر در خاکریز میان‌گذر دریاچه ارومیه قرار دارد و قطعه سوم نیز به طول ۲۹ کیلومتر از ساحل شرقی دریاچه ارومیه تا سه راهی سرای (جزیره اسلامی) واقع شده است.

قطعه سوم این طرح که باید تعیین تکلیف شود به طول ۲۹ کیلومتر از ساحل شرقی دریاچه ارومیه تا سه راهی سرای (جزیره اسلامی) بوده و مسیر مصوب این قطعه عبور محور از پیرامون جزیره اسلامی یا گزینه ساحلی دریاچه ارومیه بود، ولی بنا به درخواست مقامات استانی و طرف مشارکت جهت تغییر کریدور در این قطعه از گزینه ساحلی به گزینه کوهستانی با احداث تونل در دست انجام است.

احداث قطعه سوم آزادراه ارومیه به تبریز «از آق گنبد به سرای» و ادامه احداث تونل‌ها به دلایل مختلف از پیمانکار بخش خصوصی گرفته شده و اما با گذشت مدت زمان زیادی هنوز این بخش از طرح تعیین تکلیف نشده است.

بزرگراه ارومیه -تبریز در مسیر بلاتکلیفی/کوتاهی وزارت راه10ساله شد

کوتاهی وزارت راه و شهرسازی در تعیین تکلیف پیمانکار قطعه سوم آزاد راه ارومیه - تبریز

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت بزرگراه ارومیه – تبریز اظهار کرد: متأسفانه گره این بزرگراه توسط وزارت راه و شهرسازی با وجود پیگیری‌های مکرر هنوز باز نشده است.

وحید جلال زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در دو سال گذشته با وجود به صورت مستمر از وزرای راه و شهرسازی دو دولت دوازدهم و سیزدهم پیگیر وضعیت این بزرگراه بوده‌ام گفت: از وزیر راه به دلیل تعلل در تعیین تکلیف قطعه سوم این آزاد راه در مجلس سوال کرده‌ام اما هنوز جواب مشخصی دریافت نکرده‌ام.

جلال زاده با تاکید بر اینکه وزارت راه در این زمینه کوتاهی کرده است و وزیر راه و شهرسازی باید پاسخ دهد چرا بعد از دو سال پیگیری به کوچک‌ترین درخواست استان در زمینه تعیین تکلیف پیمانکار قطعه سوم این آزاد راه اقدام درخوری صورت نگرفته است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار اخیر استاندار آذربایجان غربی با وزیر راه و شهرسازی در خصوص تعیین تکلیف وضعیت طرح‌های حوزه راه و شهرسازی استان افزود: هر چند سوال از وزیر راه و شهرسازی در مجلس را آخرین راه می دانم اما باید وضعیت این طرح هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

اردیبهشت امسال آذربایجان غربی میزبان رئیس جمهور و هیئت دولت بود در جریان این سفر وزیر راه و شهرسازی ضمن بازدید از آخرین وضعیت این پروژه با اشاره به وضعیت نامناسب و بلاتکلیفی طرح آزادراه ارومیه تبریز، بر لزوم برگزاری جلسه ویژه جهت تعیین تکلیف این طرح تاکید کرد.

بزرگراه ارومیه -تبریز در مسیر بلاتکلیفی/کوتاهی وزارت راه10ساله شد

رستم قاسمی در این بازدید عنوان کرد: این طرح به هر دلیلی سال‌ها است متوقف شده که برای از سرگیری تونل و پروژه باید جلسه‌ای جهت تعیین تکلیف ادامه کار با بنیاد تعاون ناجا برگزار شود. بالاخره باید معلوم شود که این پروژه را ادامه می‌دهند یا رغبت ندارند که به نظر می‌رسد با شرایط فعلی تمایل به ادامه پروژه ندارند.

وی افزود: در صورت قطع همکاری باید تسویه حساب انجام شود و روش‌های دیگری را در نظر بگیریم، این بازدید بسیار تعیین کننده بود که توانستیم آخرین وضعیت را از نزدیک ببینیم و نیاز و خواسته مردم را لمس کنیم.

وزیر راه و شهرسازی، تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد از سهم کار انجام شده متعلق به دولت است. اما تا زمانی که پروژه این گونه بلاتکلیف باشد نمی‌توان نظر قطعی در خصوص اعتبار مورد نیاز داد.

اما تاکنون با گذشت وعده وزیر راه و شهرسازی این طرح همچنان بلاتکلیف باقی مانده و قرار نیست به این زودی ها گره این طرح مهم در استانی که عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا را یدک می‌کشد باز شود.

بزرگراه ارومیه -تبریز در مسیر بلاتکلیفی/کوتاهی وزارت راه10ساله شد

تونل‌های پروژه آزادراه ارومیه-تبریز باید تکمیل شود

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در خصوص وضعیت پروژه احداث آزادراه ارومیه - تبریز گفت: این پروژه به طول کلی ۱۶۴ کیلومتر و ساخت آن در شش قطعه تعریف شده که قطعه ١ و ۲ در حوزه آذربایجان‌غربی و قطعه ٣ تا ۶ در حوزه آذربایجان شرقی است.

محسن حمزه لو در گفتگو با خبرنگار مهر با تأکید بر اینکه اتصال شهر ارومیه به شبکه آزادراهی کشور مستلزم اتمام قطعات باقی‌مانده پروژه به خصوص دو دستگاه تونل در قطعه ٣ پروژه احداث آزادراه ارومیه-تبریز است، گفت: علاوه بر اینکه اصلی‌ترین راه ارتباطی شهر ارومیه با مرکز کشور با تکمیل قطعه ٣ این پروژه راهسازی از نظر مهندسی اصلاح می‌شود، تصادفات جاده‌ای کاهش می‌یابد و مهم‌تر از همه ١٣ کیلومتر از مسیر کوتاه‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: برای اینکه ارتباط کریدور بزرگراهی غرب کشور و همچنین بزرگراه بین المللی ارومیه- سرو با مرکز کشور تسهیل یابد، باید قطعه‌های باقی مانده آزادراه ارومیه- تبریز تکمیل شود و با توجه به نقش پدافندی غیرعامل این پروژه می‌توان گفت اتمام قطعه ٣ آزادراه ارومیه- تبریز نیاز حیاتی توسعه و زیرساخت لازم بخش‌های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری آذربایجان غربی قلمداد می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی یادآور شد: مراحل ساخت قطعه ١ و ٢ آزادراه ارومیه-تبریز در حوزه آذربایجان‌غربی به بهره‌برداری رسیده که پل میانگذر دریاچه ارومیه بخشی از قطعه ٢ این آزادراه است.

با توجه به همسایگی استان آذربایجان غربی با کشورهای ترکیه و عراق و کشورهای پرتعداد منطقه قفقاز، بهره برداری از آزادراه تبریز - ارومیه می‌تواند زمینه ساز ایفای نقش مؤثرتر منطقه شمال غرب در سیاست توسعه مناسبات منطقه‌ای کشورمان با همسایگان باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس