تفاوت لنت سرامیکی با نیمه متالیک


تفاوت لنت سرامیکی با نیمه متالیک

لنت ماشین با ایجاد اصطکاک با روتور ترمز، باعث توقف چرخ‌های اتومبیل می‌شود. این وسیله نقش بسیار مهمی را در عملکرد خودرو ایفا می‌کند؛ به همین خاطر...

لنت ماشین با ایجاد اصطکاک با روتور ترمز، باعث توقف چرخ‌های اتومبیل می‌شود. این وسیله نقش بسیار مهمی را در عملکرد خودرو ایفا می‌کند؛ به همین خاطر انتخاب بهترین جنس برای لنت ماشین از اهمیت بالایی برخوردار است. لنت ترمز در جنس‌های متفاوتی وجود دارد.

لنت سرامیکی به عنوان یکی از اجناس مرغوب بازار، در سال 1990 به بازار عرضه شد. بدون شک تفاوت‌های زیادی در کارایی و عملکرد این لنت نسبت به مدل‌ نیمه فلزی آن وجود دارد. ما در این مقاله از سری مقالات خودرو بانک، معتبرترین سایت ثبت نام ایران خودرو و سایپا، به بررسی تفاوت لنت سرامیکی با نیمه متالیک می‌پردازیم. مطالعه این مقاله فقط به اندازه یک توقف کوتاه پشت چراغ قرمز است ولی نکات طلائی مربوط به لنت را در اختیار شما قرار می‌دهد. به این ترتیب می‌توانید بهترین جنس لنت را برای وسیله نقلیه خود انتخاب کنید. پس تا انتها ما را دنبال کنید.

عملکرد بهتر با ترمز قوی یک موضوع مهم در لنت‌های نیمه متالیک

روی لنت نیمه فلزی، موادی مثل آهن، مس، فولاد و آلیاژ کامپوزیت وجود دارد. یکی از ویژگی‌های برتر لنت نیمه متالیک رانندگی در شرایط سخت با سرعت بالا است. ترمز ماشین با این جنس لنت، عملکرد منحصربه‌فردی دارد. همچنین این لنت به نسبت جنس سرامیکی آن ارزان‌تر است.

کاربرد ترمز با لنت نیمه متالیک به نسبت بقیه مدل‌ها بهتر است. اصطکاک لنت نیمه فلزی بالا است. هرچه اصطکاک بیشتر، ترمز اتومبیل بهتر عمل می‌کند. لنت نیمه متالیک با هدایت درست گرما، و کنترل دمای ترمز عملکرد بسیار خوبی دارد. این جنس لنت با خنک کردن سیستم ترمز و هدایت گرما یکی از بهترین و پرطرفدارترین لنت‌های بازار است.

تفاوت لنت سرامیکی با نیمه متالیکلنت نیمه متالیک ماشین مسابقه

تا کنون کلمه BRAKE FADE را شنیده‌اید؟ ترمز محو شده برای زمانی است که حرارت ترمز به دلیل استفاده زیاد و پشت سرهم از آن افزایش پیدا می‌کند. این اتفاق بیشتر در سرعت بالا رخ می‌دهد. ترمز خوب در سرعت بالا جزو ویژگی‌های خوب لنت نیمه فلزی است.

در کنار مزایای لنت موتور نیمه متالیک ، معایبی نیز برای آن پیدا می‌شود. اولین و اصلی‌ترین ایراد این لنت، ترمز با صدای زیاد است. مشکلی که باعث اذیت سرنشینان خودرو می‌شود. مسئله بعدی تولید گرد و غبار این نوع لنت است. با گرد و غبار ایجاد شده روی پد نیمه متالیک، روتورها سریع‌تر خراب می‌شوند. ایراد سوم این نوع لنت که به روتور مربوط می‌شود، نازکی آن است. به دلیل فلز استفاده شده در لنت ترمز نیمه فلزی، باید از نظر نازکی هر چند وقت یکبار کنترل شود.

اصطکاک بالا به عنوان یک ویژگی مثبت در لنت نیمه متالیک است؛ اما این مسئله معایبی نیز دارد. اصطکاک شدید لنت، دیسک ماشین را با مشکل روبه‌رو می‌کند. همچنین این مسئله باعث آسیب به محیط زیست می‌شود. این گرما باعث کاهش کارایی ترمز اتومبیل بعد از استفاده مکرر می‌شود. همچنین به مرور زمان، شدت اصطکاک آن کاهش پیدا می‌کند. همین مسئله باعث بروز خطراتی برای جان و مال سرنشینان خودرو است.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت خودرو بانک و با خرید رانا پلاس گرفته تا دنا، بهترین ماشین را بخرید. در صورت تمایل و در مرحله بعدی امکان تغییر لنت ترمز نیز وجود دارد.

مزایا و معایب لنت از جنس سرامیک، از صدای کم لنت تا ضریب اصطکاک پایین

فرکانس صدای ترمز با لنت سرامیکی در محدوده شنوایی انسان قرار ندارد. به کمک این لنت عملیات مربوط به ترمز با کمترین صدای ممکن است. جنس سرامیک این قطعه شبیه عایق عمل می‌کند؛ لنت سرامیکی در هنگام ترمز گرما را به خوبی جذب نمی‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که لنت ترمز سرامیکی به نسبت مدل نیمه متالیک، عملکرد ضعیف‌تری نشان دهد.

لنت‌های سرامیکی دارای مقاومت بیشتری در برابر خوردگی و سابیدگی هستند. به همین ترتیب این لنت‌ها دارای طول عمر بیشتری هستند. به طور میانگین لنت‌های سرامیکی سه برابر لنت‌های معمولی عمر می‌کنند. به توصیه افراد خبره و باتجربه در زمینه خودرو و مسائل فنی آن، لنت‌های سرامیکی برای ماشین‌های سنگین کاربرد ندارد. همچنین استفاده از این نوع لنت در وانت و وسایل بالابر گزینه مناسبی نیست.

تفاوت لنت سرامیکی با نیمه متالیکلنت سرامیکی

سردی هوا اثر و کارایی لنت‌های سرامیکی را کاهش می‌دهد. با افزایش ضریب اصطکاک، عملکرد ترمز خودرو بهتر می‌شود؛ یکی از تفاوت‌های اصلی لنت سرامیکی با نیمه فلزی در همین موضوع است. ضریب اصطکاک لنت سرامیکی به نسبت جنس نیمه متالیکی کمتر و عملکرد ترمز آن ضغیف‌تر است. نام دیگر این قطعه لنت سبز است زیرا عملکرد آن به نحوی دوستدار محیط زیست است.

یکی از ویژگی‌های مهم لنت سرامیکی، نرمی آن در هنگام فشردن پدال است. موضوعی که برای راحتی رانندگان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، اما این راحتی هزینه بیشتری را به نسبت لنت فلزی می‌طلبد. کارایی ترمز ماشین به صورت مستقیم به جنس آن بستگی دارد. یکی از تفاوت‌ها در خرید 206 تیپ 5 صفر یا کارکرده در جنس قطعات تعویض شده آن است. در هنگام خرید اتومبیل جدید باید کلیه مسائل فنی و قطعات آن از جملع لنت را به صورت دقیق و موشکافانه بررسی کنید.

مقایسه لنت سرامیکی و نیمه متالیک در یک نگاه

انتخاب جنس لنت ماشین به عوامل متعددی بستگی دارد. در این قسمت به صورت کلی ویژگی‌های خوب و بد لنت سرامیکی و نیمه متالیک را در یک جدول مقایسه می‌کنیم. به این ترتیب می‌توانید بهترین و پرکاربردترین لنت را برای خودرو خود انتخاب کنید تا بهترین ماشین برای مسافرت در اختیار شما قرار بگیرد.

تفاوت لنت سرامیکی با نیمه متالیکلنت نیمه متالیک لنت سرامیکی

کدام انتخاب منطقی‌تری است؟ لنت سرامیکی یا لنت نیمه فلزی

انتخاب لنت موتور در نهایت به کاربرد وسیله نقلیه در زندگی روزمره بستگی دارد. اگر نیاز به استفاده از خودرو روزانه در سطح شهر هستید، جنس سرامیکی بهترین گزینه برای اتومبیل شما است. این جنس با صدای کم و عمر زیاد، لنتی مناسب برای رانندگی روزانه است. در صورتی که اگر قصد استفاده از خودرو در مسابقات رانندگی و انجام حرکات پرهیجان پلیسی را دارید، استفاده از لنت نیمه متالیک تصمیم عاقلانه‌ای است. همچنین رانندگان مناطق سردسیر و ماشین سنگین هم می‌توانند به سراغ این لنت بروند.

تفاوت لنت سرامیکی با نیمه متالیکمزایا و معایب لنت سرامیکی و نیمه فلزی

ما در این مقاله از سری مقالات خودرو بانک، تفاوت لنت سرامیکی با نیمه متالیک را بررسی کرده‌ایم. برای خرید لنت ماشین بهتر است که به یک فروشگاه معتبر مراجعه کنید. تجربیات خود پس از استفاده از این لنت‌ها را با ما در میان بگذارید.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!