خواص ماهی سفید: 12 خاصیت ماهی سفید برای سلامتی


خواص ماهی سفید: 12 خاصیت ماهی سفید برای سلامتی

عبارت ماهی سفید به هر نوع ماهی که گوشتی سفید و لایه لایه دارد گفته می‌شود. این ماهی نه تنها به خاطر طعم خوبش بلکه به دلیل ارزش تغذیه‌ای که دارد، یک غذای دریایی محبوب محسوب می‌شود. در این نوشتار با ما همراه باشید تا درباره خواص ماهی سفید که...

عبارت ماهی سفید به هر نوع ماهی که گوشتی سفید و لایه لایه دارد گفته می‌شود. این ماهی نه تنها به خاطر طعم خوبش بلکه به دلیل ارزش تغذیه‌ای که دارد، یک غذای دریایی محبوب محسوب می‌شود. در این نوشتار با ما همراه باشید تا درباره خواص ماهی سفید که در شمال کشورمان وفور بسیار زیادی دارد بیشتر بدانید.

نخستین و مهم‌ترین دلیل محبوبیت ماهی سفید، طعم خوب و پرکاربرد بودن آن در آشپزی است. اما خیلی از افراد، ماهی سفید را به خاطر خواصی که برای سلامتی دارد دوست دارند. نخستین چیزی که باید درباره ماهی سفید بدانیم این است که منبعی عالی از پروتئین بوده و برای افرادی که رژیم غذایی دارند، قصد تثبیت وزن دارند یا می‌خواهند برای رویداد خاصی آماده شوند، مناسب است. مهم‌ترین عامل این است که ماهی سفید چربی بسیار پایینی دارد، پروتئین آن بوده و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این خصوصیات، ماهی سفید را به منبعی عالی از پروتئین تبدیل می‌کند زیرا انرژی بدن را تامین کرده و احتمال ذخیره شدن چربی را کاهش می‌دهد. این خاصیت برای افرادی که با مشکل کلسترول، بیماری قلبی یا هر مشکل مربوط به رژیم غذایی یا وزن دست و پنجه نرم می‌کنند، مفید است.

مسئله شگفت‌انگیز درمورد ماهی سفید این است که خواصش به این‌جا ختم نمی‌شود! ماهی سفید به دلیل داشتن مواد مغذی ضروری، به طرق مختلف از سلامتی شما محافظت می‌کند.

خواص ماهی سفید: 12 خاصیت ماهی سفید برای سلامتی

خواص ماهی سفید

۱. حفظ قدرت استخوان‌ها

امروزه، به دلیل تغذیه نامناسب، پوکی استخوان، به مشکلی شایع در دنیا تبدیل شده است. پوکی استخوان مشکلی است که در آن، استخوان‌ها ضعیف و شکننده می‌شوند و به راحتی می‌شکنند که در نتیجه، فرد با افزایش سن کوتاه‌تر می‌شود. دلیل مفید بودن ماهی سفید برای این مشکل، فسفر زیاد موجود در آن است. فسفر به کمک به حفظ ساختار و تراکم استخوان شهرت دارد و به درمان استخوان نیز کمک می‌کند. با خوردن منظم ماهی سفید می‌توانید از بروز مشکلات استخوانی در سنین بالا جلوگیری کنید که اگر به تعویق بیفتد به مشکلات غیرقابل درمان از جمله پوکی استخوان منجر می‌شود.

۲. سلامت سلولی

حفظ سلامتی در سطح سلولی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های سلامت عمومی است. پروتئین برای عملکردهای اساسی سلول ضروری است زیرا به سلول کمک می‌کند تا خود را در اصلی‌ترین سطح خود بازسازی و تنظیم کند. بدون پروتئین کافی، سلول‌های شما نمی‌توانند به شکل درست عمل کنند که به عملکرد نادرست اندام‌ها می‌انجامد. نتیجه این مسئله می‌تواند به خطر افتادن سلامتی و یا حتی مرگ باشد. به همین دلیل است که پروتئین، یکی از حیاتی‌ترین مواد مغذی برای بدن ماست و خوردن ماهی سفید نیز می‌تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

۳. کمک به تولید خون در بدن

یکی از ویتامین‌هایی که در ماهی سفید یافت می‌شود ویتامین B۱۲ است. این ویتامین برای عملکرد درست اعصاب ضروری بوده و برای تولیدهای سلول‌های قرمز جدید خون حیاتی است. برای افرادی که به مشکلاتی مانند کم‌خونی دچارند، معمولا مکمل ویتامین B۱۲ تجویز می‌شود. بسیاری از مبتلایان به کم‌خونی برای تامین نیاز خود به ویتامین B۱۲ و تولید سلول‌های قرمز جدید خون، ماهی سفید مصرف می‌کنند.

۴. مبارزه با التهاب

ماهی سفید، مقدار مناسبی ویتامین B۶ دارد که مبارزه با التهاب در بدن کمک می‌کند. این ویتامین برای کسی که از بیماری‌های التهابی مانند آسم یا آرتریت رنج می‌برد، حیاتی است. مطالعات دریافتند که خوردن غذاهای حاوی ویتامین B۶ می‌تواند درد ناشی از آرتریت را کاهش داده و به کاهش حملات آسم در افراد مبتلا به این مشکل کمک کند.

۵. تقویت‌کننده سیستم ایمنی

ماهی سفید منبعی عالی از ویتامین B۳ است! به گفته محققان، این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. دانشمندان دریافتند که دادن دوزهای بالای ویتامین B۳ به بیماران می‌تواند به بهبود سریع‌تر عفونت‌های آنها کمک کند. حالا دیگر نگران باکتری MRSA ( استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین ) نباشید و خوب است که بدانید غذای دریایی شما می‌تواند با سرماخوردگی مبارزه کند.

۶. بارداری سالم

محققان دریافتند زنانی که به کمبود ویتامین B۲ دچار هستند، نسبت به زنانی که دوز مجاز روزانه خود از این ویتامین را دریافت می‌کنند، بیشتر در معرض سقط جنین قرار می‌گیرند. ویتامین B۲ به کبد کمک می‌کند تا هورمون‌های قدیمی را مهار کرده و بدن را نیز برای تغییرات دوران بارداری آماده می‌‌کند. چون بسیاری از انواع ماهی سفید، مقادیر بالایی ویتامین B۲ دارند، اغلب پزشکان توصیه می‌کنند که زنان باردار این نوع ماهی را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

۷. حفظ جوانی

همه مواد مغذی موجود در ماهی سفید می‌توانند به احساس جوانی و جوان به نظر رسیدن شما کمک کنند. همان‌گونه که در موارد قبلی گفتیم، مواد مغذی موجود در ماهی سفید به جوانسازی سلول‌ها کمک می‌کنند. سلول‌ها توانایی بازسازی خود را از دست می‌دهند که باعث بروز پیری می‌شود. با تغذیه مناسب، سلول‌ها به درستی عمل کرده و خود را به شکلی صحیح، تقسیم و بازسازی می‌کنند. این مسئله می‌تواند پیری را به تاخیر بیندازد.

۸. کاهش وزن

کاهش اندازه دور کمر چیزی است که این روزها همه با آن درگیرند. پیدا کردن خوراکی‌هایی که هر قاشق از آن، وزن شما را بالا می‌برد آسان است اما یافتن خوراکی‌هایی که به کاهش وزن شما کمک کنند کار سختی است. ماهی سفید برای این مورد خیلی مفید است زیرا چربی بسیار پایینی دارد. سطح بالای پروتئین آن، انرژی مورد نیاز شما در روز را تامین کرده و چربی پایین آن، کالری دریافتی شما را کنترل می‌کند.

۹. کنترل کلسترول

کلسترول LDL ماهی سفید، پایین است و اگر پزشک به شما بگوید کلسترول LDL بالایی دارید، باید به مصرف ماهی سفید روی بیاورید. بالا بودن سطح کلسترول LDL می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای قلب و سیستم قلب و عروقی شود. افرادی که کلسترول بالایی دارند، بیشتر در معرض فشار خون بالا، بیماری قلبی و حمله قلبی قرار می‌گیرند. قلب شما دائما برای شما کار می‌کند. با آن مهربان بوده و برای سلامتیش، ماهی سفید مصرف کنید!

۱۰. کمک به عملکرد مغز

مواد مغذی موجود در ماهی سفید به عملکرد درست مغز نیز کمک می‌کنند. این مواد مغذی، نه تنها به عملکرد صحیح مغز از، طریق پشتیبانی از سلول‌های مغز، کمک می‌کنند. بلکه باعث می‌شوند مغز بهتر کار کند. بسیاری از مواد مغذی موجود در ماهی سفید به ایجاد مسیرهای عصبی جدید در مغز کمک می‌کنند که نه تنها عملکردهای اصلی مغز را تقویت کرده بلکه هوش شما را نیز افزایش می‌دهد. زمانی که چیز جدیدی یاد می‌گیرید، مغز شما مسیرهای عصبی جدیدی ایجاد می‌کند تا به تقویت این مهارت یا اطلاعات جدید کمک کند. هر چه مغز شما این مسیرها را بهتر ایجاد کند، شما در یادگیری چیزهای جدید بهتر می‌شوید. پس همه این حقایق شگفت‌انگیز درباره ماهی سفید را به ذهن بسپارید و به مغز خود کمک کنید. این ماهی را برای وعده غذایی بعدی خود تهیه کنید!

نحوه خوردن ماهی سفید

حالا که با مواد مغذی موجود در ماهی سفید و خواص آن برای سلامتی آشنا شدید، حتما می‌خواهید نحوه درست خوردن آن را نیز بدانید. به هر حال، اگر نمی‌دانید چگونه باید آن را بخورید، ما این روش را به شما پیشنهاد می‌کنیم. می‌توانید آن را به صورت فیله مصرف کنید که رایج‌ترین شکل مصرف آن است. پختن فیله، آسان و سریع است و باعث از دست رفتن مواد مغذی نمی‌شود و خوشمزگی ماهی را حفظ می‌کند.

خواص ماهی سفید: 12 خاصیت ماهی سفید برای سلامتی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس