تشدید معضل فروش دام‌های مولد/ افزایش تخلف فروش گوشت بز به 4 برابر قیمت به جای گوشت بره


تشدید معضل فروش دام‌های مولد/ افزایش تخلف فروش گوشت بز به 4 برابر قیمت به جای گوشت بره

رئیس شورای تأمین دام کشور از افزایش تمایل بازار به خرید و عرضه گوشت دام مولد خبر داد و گفت: افزایش این تمایل که بحران در صنعت دامپروری کشور در آینده نزدیک را رقم خواهد زد، به دلیل قیمت پایین‌تر گوشت دام ماده نسبت به دام نره پرواری است، علاوه بر آن شاهد افزایش تخلفات به انواع مختلف در بازار گوشت قرمز هستیم.

اقتصاد آنلاین – سپیده قاسمی، منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور، در گفتگو با اقتصاد آنلاین با تأکید بر بی‌نتیجه ماندن طرح‌های حمایتی از دامداران، اظهار کرد: با افزایش انباشت دام در دامداری‌ها به دلیل عدم کشش در بازار مصرف، دولت ۳ طرح حمایتی برای دامداران ارائه داده است که همگی آن‌ها تا امروز به نتیجه مطلوب نرسیده و می‌توان گفت شکست خورده هستند.

وی یادآور شد: این طرح‌ها خرید حمایتی، ارائه دامدار کارت و صدور مجوز صادرات دام زنده مازاد هستند.

پوریان تصریح کرد: طرح خرید حمایتی که بر عهده شرکت پشتیبانی امور دام کشور قرار گرفته است، به دلیل عدم تأمین نقدینگی برای اجرا توسط این شرکت، با تأخیر در پرداخت بهای گوشت خریداری شده از دامداران مواجه شده و از این رو مورد استقبال قرار نگرفته است.

وی ارائه دامدار کارت را نیز از آن جهت بدون حصول نتیجه مطلوب دانست که، این کارت تأمین‌کننده نیاز واقعی دامداران برای خرید نهاده‌های خوراک دام کافی با قیمت مناسب نیست.

پوریان طرح صادرات دام زنده برای کاهش مازاد دام‌های انباشته شده در دامداری‌ها را نیز، به دلیل بروکراسی‌های اداری و اعمال نظر جزیره‌ای در استان‌ها ناچیز و بدون اثر عنوان کرد.

وی از تشدید معضل فروش دام‌های مولد در کشور به ویژه در دام‌های کوچک خبر داد و افزود: به دلیل قیمت پایین‌تر دام‌های ماده، بره نره پرواری کم مشتری شده و بازار تمایل بیشتری به خرید این نوع دام‌ها پیدا کرده است.

پوریان توضیح داد: دام‌های ماده نسبت به دام‌های نره پرواری، قیمت پایین‌تری دارند و این امر موجب شده دلالان خواستار خرید دام‌های ماده باشند تا سود بیشتری برده و بازار نیز قدرت جذب بالاتری داشته باشد.

رئیس شورای تأمین دام کشور اظهار کرد: دامداران برای تأمین نقدینگی هزینه نگهداری گله، چاره‌ای جز پذیرش خواست دلالان و فروش دام ماده خود ندارند.

پوریان قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم بره ماده نره پرواری را ۱۱۵ هزار تومان و قیمت خرید آن از دامداران را به طور متوسط ۷۲ هزار تومان اعلام کرد که به معنی زیان سنگین در تولید دام نر پرواری برای دامداران است.

وی معتقد است؛ دام ماده هیچگاه نباید جزء ساختار کشتار و تأمین گوشت قرمز کشور باشد، چراکه با محدود شدن جمعیت دام‌های مولد، آینده تولید و تأمین گوشت قرمز کشور با بحران مواجه خواهد شد.

به گفته پوریان؛ دلالان به دلیل شرایط اقتصادی بازار، نه تنها به سراغ دام‌های ماده رفته‌اند بلکه، تخلفاتی مانند فروش گوشت بز به جای بره نره پرواری را نیز افزایش داده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر هر کیلوگرم بز نر از دامداران ۵۲ هزار تومان خریداری می‌شود و در بازار با نام گوشت بره با قیمت ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

پوریان ضعف نظارت را از اصلی‌ترین دلایل نابسامانی امروز بازار گوشت قرمز و افزایش این نوع تخلفات عنوان کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی