عقب نشینی غرب از تحریم‌ها علیه روسیه: «تغییر» تحریم‌ها قبل از اجرایی شدن آن


عقب نشینی غرب از تحریم‌ها علیه روسیه: «تغییر» تحریم‌ها قبل از اجرایی شدن آن

گزارش‌ها حاکی از آن است که اتحادیه اروپا در حال بررسی اعمال محدودیت بر حمل‌و‌نقل نفت روسیه، به جای ممنوعیت واردات آن است.

بلومبرگ در گزارشی به نقل از منابع ناشناس اعلام کرد اتحادیه اروپا در حال بررسی افزودن محدودیت‌های حمل و نقل به تحریم‌های نفتی خود علیه مسکو است.

این منابع ناشناس می‌گویند در صورت اعمال تحریم جدید، برای نفت روسیه یک سقف قیمت در نظر گرفته می‌شود و اگر نفت این کشور با قیمتی بالاتر از سقف مورد توافق فروخته شود، کشتی‌های اتحادیه اروپا حق حمل آن را ندارند. آن‌ها افزودند این اتحادیه باید تحریم‌های ضدروسی قبلی خود را تغییر دهد تا حمل و نقل نفتی که در چارچوب قیمت تعیین شده است، ادامه پیدا کند. چیزی که هنوز همه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از آن حمایت نکرده‌اند.

به گفته افراد حاضر در جلسات که نام آن‌ها فاش نشده، جزئیات این طرح باید حل و فصل شود. از جمله قیمتی که متحدان اروپایی به عنوان سقف تعیین می‌کنند. به گفته آن‌ها «محدودیت‌های اتحادیه اروپا که قبلا تصویب شده بود و واردات نفت از روسیه را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌داد، هنوز اعمال نشده و از ۵ دسامبر لازم الاجرا می‌شود. کارشناسان می‌گویند تحریم‌های قدیمی می‌تواند تجارت فیزیکی نفت را قبل از پنجم دسامبر تحت تاثیر قرار دهد، زیرا اجاره کشتی و رساندن محموله‌ها زمان می‌برد».

پسکوف نسبت به اعمال محدودیت قیمت بر نفت روسیه هشدار داد

این ادعا‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در اوایل ماه جاری به خبرنگاران گفت برنامه‌های گروه ۷ برای تعیین سقف قیمت نفت روسیه «به طور قابل توجهی بازار‌های نفت را بی‌ثبات خواهد کرد». او گفت که «اقدامات ضد روسی غرب به یک بحران بسیار عمیق [انرژی] در اروپا منجر شده و وضعیتی را رقم زده که اروپایی‌ها مجبورند گاز طبیعی مایع را از آمریکا به مبلغ هنگفتی خریداری کنند. در این شرایط، شرکت‌های آمریکایی ثروتمندتر، و مالیات دهندگان اروپایی فقیرتر می‌شوند».

پسکوف همچنین گفت: نفت روسیه به اروپا تحویل داده نمی‌شود، بلکه از طریق مسیر‌های جایگزین به کشور‌هایی که به شرایط بازار احترام می‌گذارند، عرضه خواهد شد.

این گفته پسکوف، اشاره به اظهارات اخیر الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه دارد. به گفته او مسکو، نفت یا فرآورده‌های نفتی را به کشور‌هایی که از محدود کردن قیمت نفت این کشور حمایت می‌کنند، تحویل نخواهد داد. سفارت روسیه در آمریکا هم هشدار داده است تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه «تهدیدی برای فروپاشی بیشتر بازار نفت است. چرا که این بازار در حال حاضر در تلاش برای بهبودی همه‌گیری کووید-۱۹ است». این سفارتخانه تاکید کرد مسکو «نفت را با ضرر نمی‌فروشد».

در ماه مارس، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ممنوعیت واردات نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ از روسیه را اعلام کرد و انگلیس نیز به دنبال آن، واردات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه را از اوایل سال آینده میلادی ممنوع اعلام کرد. اتحادیه اروپا گفته است که تا پایان سال ۲۰۲۲ بیشتر واردات نفت روسیه را مسدود خواهد کرد. این تصمیمات بخشی از تحریم‌های شدیدی بود که توسط آمریکا و متحدانش در مدت کوتاهی پس از آغاز جنگ اوکراین اعمال شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403