طرفداری از حقوق بشر به سبک سعودی!


طرفداری از حقوق بشر به سبک سعودی!

نکته قابل توجه انتقاد شدید یکی از کشورهای منطقه از ایران است در حالی که خود پرونده ای مملو از هولناک ترین موارد قتل، شکنجه و سوءقصد دارد.

مهسا امینی که همگان از ماجرای او اطلاع دارند، یک خانم جوان ایرانی بود که در جلسه مشاوره پیرامون حجاب بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست داد؛ فیلم های پلیس ایران از مرگ او نشان داد آن مرحومه بدون اینکه مورد تعرض از سوی کسی قرار گیرد، فوت کرده است. علیرغم انتشار این فیلم، موضوع فوت وی به بهانه ای برای غرب تبدیل شد تا به عنوان ابزاری برای تحریک در رسانه های غربی و حمایت از اغتشاش‌گران مورد سوء استفاده واقع شود.

همزمان افراد سال ها آموزش دیده وارد کشور شدند تا در زمان مناسب از آنها استفاده شود. دشمنان ایران از این موضوع به عنوان بهانه ای برای انتقاد از ایران استفاده کردند و با ادعای نقض حقوق بشر ، خواهان اعمال « تحریم » علیه ایران شدند.

نکته قابل توجه پیگیری رسانه های وابسته به عربستان سعودی و حجم عظیم انتقادات از پلیس، نیروهای امنیتی و سایر نهادهای ایران است، با وجود این که خانم امینی بر اثر بیماری قلبی درگذشت و فیلم ها و گزارش ها نیز این مطلب را ثابت می کند.

در اینجا یادآوری برخی از اعمال رژیم عربستان سعودی ضروری به نظر می رسد تا به جای انتقاد از کشورهای دیگر، با شرمساری سر خود را پایین افکند. از این رو به اختصار تنها به برخی جنایات سهمگین این رژیم می پردازیم:

اعدام شیخ نمر باقر النمر

رژیم سعودی در 2 ژانویه 2016 (مصادف با ۱۲ دی ۱۳۹۴ش)، شیخ نمر باقر نمر، روحانی شیعه و پیرو اهل بیت (علیهم السلام) را به دلیل انتقاد از مقامات عربستان و عملکرد آنها با شمشیر اعدام کرد. وی پس از انتقاد از برخورد رژیم سعودی با مردم منطقه شرق و به حاشیه راندن آنها در مناصب اداری، نظامی و غیره، بارها دستگیر شد و مورد توهین و ضرب و شتم قرار گرفت؛ در آخرین دستگیری، قبل از اتمام زمان بازداشت، با وجود درخواست های بین المللی و حقوق بشری، وی با شمشیر اعدام شد.

جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی

قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار، مقاله‌نویس، نویسنده، مدیر و سردبیر ارشد شبکهٔ خبری العرب که از منتقدان نحوهٔ حکمرانی در عربستان بود، در 2 اکتبر 2018 (مصادف با 10 مهر 1397) اتفاق افتاد. گزارش‌های مقامات ترکیه و نیز اخبار بین‌المللی تأیید کردند که رژیم سعودی جمال خاشقجی را در کنسولگری کشورش در استانبول، توسط یک تیم سعودی متخصص در ترور، که از سوی مقامات فرستاده شده بود، به قتل رسانده است. ناظران تایید کردند که محمد بن سلمان ولیعهد این تیم را برای قتل خاشقجی به استانبول فرستاد. گزارش‌ها تاکید کردند که جسد او با اره بریده و قطعات آن با اسید حل، و به فاضلاب ریخته شد.

اعدام های مختلف

رژیم سعودی هر از چند گاهی مخالفان را به اتهامات واهی و بهانه های مختلف با شمشیر اعدام می کند، تنها به این گناه که آنها ابتدایی ترین حقوق بشر را مطالبه کرده اند. هنگام دستگیری هرکس به راحتی خود را تسلیم مقامات امنیتی رژیم سعودی نکند، بلافاصله مورد تیراندازی و حتی قتل واقع می شود؛ در آخر هم قتل وی با اتهامات واهی و از پیش تنظیم شده توجیه می گردد.

حکم غیر قابل باور «زندان طولانی مدت» برای اتهامات واهی

در کشور عربستان فعالان، مخالفان و منتقدان اعم از زن و مرد، دستگیر، زندانی و با اتهامات موهوم محکوم می شوند. حدود یک ماه پیش این قضیه برای نورا بنت سعید قحطانی فرهیخته دانشگاهی اتفاق افتاد. وی به دلیل انتشار مطالبی در شبکه های اجتماعی به اتهام «تلاش برای ایجاد بی ثباتی اجتماعی، برهم زدن انسجام ملی و اخلال در انسجام جامعه و نظم عمومی آن از طریق اینترنت» به ۴۵ سال زندان محکوم شد.

حکم القحطانی تنها چند هفته پس از محکومیت سلمی شهاب صادر شد. این دانشجوی دکترا ( 34 ساله)، در دادگاه تجدید نظر به اتهام «کمک کردن» به مخالفانی که به دنبال «بی ثبات کردن دولت» بودند از طریق ارسال توییت و بازنشر آن در توییتر به زندان محکوم شد.

دستگیری واعظان

چندی است بساط دستگیری و زندان واعظان در عربستان به راه افتاده است. کسانی که حامی رژیم و صدای آن را بر روی منبرها بودند نیز به دلیل تغییر برنامه و سیاست های رژیم ممکن است تنها به خاطر نصیحت یا توصیه ای ساده به رژیم، دستگیر شوند که بارزترین این موارد دستگیری سلمان عوده، عوض قرنی، علی عمری، محمد منجد، محمد موسی شریف، سفر حوالی و عبدالعزیز فوزان می باشد.

طرفداری از حقوق بشر به سبک سعودی!

فهرست تخلفات سهمگین رژیم سعودی طولانی است آن چنان که مجال ذکر همه موارد در اینجا وجود ندارد و تنها به بیان چند مورد از بارزترین آنها اشاره شد.

حال این سؤال مطرح می‌شود: آیا این کشور یا همتایانش اجازه دارند از کشورهای دیگر در مورد موضوع «حقوق بشر» انتقاد کنند؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...