فعالیت 360 مسجد در راس شبکه جهادی مساجد/ طرح مساجد برقرار و ایجاد پایگاه‌های قرآنی در دست اجرا است


فعالیت 360 مسجد در راس شبکه جهادی مساجد/ طرح مساجد برقرار و ایجاد پایگاه‌های قرآنی در دست اجرا است

حجت الاسلام اصغری با بیان اینکه در حال حاضر ۳۶۰ مسجد در راس شبکه جهادی مساجد فعالیت می‌کنند، گفت: تاکنون ۸۰ مسجد برقرار شناسایی کرده‌ایم و هدفگذاری ما این است که در استان تهران ۳۰۰ مسجد را در این زمینه فعال کنیم.

حجت الاسلام«یوسف اصغری»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اولویت های کاری و سیاست های کلان مساجد در برنامه چهار ساله مرکز رسیدگی به امور مساجد، اظهار کرد: تقویت شبکه محله محور مسجد پایه یا شبکه جهادی مساجد که در دوران کرونا شکل گرفت، یکی از برنامه های مرکز است که در همین راستا مساجد را به صورت شبکه ای فعال کرده ایم.

مدیر هماهنگی نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: در قالب این طرح در هر محله تهران 10 تا 15 مسجد با محوریت یک امام رابط فعال به صورت یک شبکه در آمدند، تا راهبردها و سیاست های مدنظر مرکز رسیدگی به امور مساجد را در محلات به صورت شبکه ای انجام دهند. از طرفی این شبکه جهادی مساجد وظیفه دارند، نیازسنجی، شناسایی و آسیب شناسی از نقاط قوت و ضعف محلات داشته باشند و با کمک، تخصص و توانمندی مساجد مشکلات محلات را برطرف نمایند.

وی با بیان اینکه 360 مسجد در راس شبکه جهادی مساجد هستند، ادامه داد: این مساجد کلیه مساجد استان تهران را تحت پوشش قرار داده اند و طبق آیین نامه و شیوه نامه ای که به آنها ارسال شده است در محلات مشکلات و آسیب ها را بررسی و حل می کنند.

حجت الاسلام اصغری گفت: شبکه جهادی مساجد در سال اول برخی از محورهای ابلاغی را انجام دادند، درسال دوم ماموریت های محول شده به آنها تثبیت و مستحکم شد و امسال در سومین سال فعالیت شبکه جهادی مساجد بنا داریم به آنها آموزش های لازم پیرامون چگونگی فعالیت های شبکه ای را ارائه کنیم.

مدیر هماهنگی نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد تاکید کرد: براساس هدف گذاری تا پایان امسال 30 درصد مساجد فعالیت شبکه ای خواهند داشت، سال 1402، 50 درصد مساجد و در سالهای آینده 100 درصد به شبکه جهادی مساجد می پیوندند و بر اساس آموزش ها و توجیهاتی که برای ائمه جماعات مساجد خواهیم داشت، مساجد به صورت سازماندهی شده فعالیت می کنند.

حجت الاسلام اصغری با اشاره به فعالیت مساجد در این شبکه جهادی، افزود: در قالب این راهبرد، مساجد برنامه ها و فعالیت هایشان را سازماندهی می کنند و مرکز رسیدگی به امور مساجد تنها وظیفه رصد و هدایت مساجد را در انجام فعالیت ها بر عهده دارد، به طور مثال در اغتشاشات اخیر شبکه جهادی مساجد وقایع پیش آمده را مورد رصد قرار دادند و یا در سیل فیروزکوه شبکه جهادی مساجد در کمک رسانی به مردم سیل زده وارد عمل شدند.

توسعه فعالیت شبکه ای مساجد

مدیر هماهنگی نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد ابراز کرد: معتقدم کار مساجد اگر به صورت شبکه ای با انسجام و قدرت پیش رود با کمترین هزینه بیشترین دستاوردها را خواهیم داشت، به همین جهت تاکید ما رونق و توسعه فعالیت شبکه ای است.

حجت الاسلام اصغری با اشاره به فعالیت شبکه جهادی مساجد در دوران کرونا گفت: از همان ابتدای شیوع این بیماری بسیاری از مساجد به صورت خودجوش و جهادی همانند دیگر عرصه ها و بحران ها وارد میدان کار شدند و وظایف خودشان را انجام دادند، ما هم تلاش کردیم که خدمات رسانی مساجد را سازماندهی نماییم، تا به شیوه ای صحیح این خدمات به مردم ارایه و از هدر رفتن انرژی ها جلوگیری شود که به اهداف مورد نظر به صورت دقیق دست یابیم و در همین راستا شبکه محله محور مسجد پایه(شبکه جهادی مساجد) را طراحی کردیم.

اهتمام به مساجد برقرار

وی اهتمام به تحقق موضوع «مسجد برقرار» را دیگر راهبرد مورد توجه در مرکز رسیدگی به امور مساجد برشمرد و تصریح کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه درهای مساجد قبل از اذان ظهر تا ساعاتی بعد از نماز مغرب و عشا به روی مردم باز باشد، سیاست مرکز رسیدگی به امور مساجد بر این مبنا است که مساجدی که در مسیرها و خیابان های پرتردد قرار دارند، این موضوع را مورد اهتمام قرار دهند.

فعال کردن ۳۰۰ مسجد

حجت الاسلام اصغری ادامه داد: ما تاکنون 80 مسجد را به عنوان مساجد برقرار شناسایی کرده ایم و هدفگذاری ما در این راستا است که در استان تهران 300 مسجد را در این زمینه فعال کنیم و در شهرستان های استان تهران نیز این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

مدیر هماهنگی نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد اهتمام به اقامه نماز صبح در مساجد را یکی دیگر از رویکردهای مورد توجه دانست و اضافه کرد: تلاش ما در این راستا است که نماز جماعت صبح در همه مساجد برقرار باشد و در این زمینه به مساجد ابلاغیه ای ارسال کردیم و پیگیر تحقق این موضوع نیز هستیم.

ایجاد قرارگاه قرآنی در مساجد

حجت الاسلام اصغری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد قرارگاه قرآنی در مساجد، گفت: ما از ماه مبارک رمضان موضوع اهتمام و تقویت فعالیت های قرآنی در مساجد را مورد توجه قرار داده ایم تا مساجد پایگاهی توانمند برای انجام فعالیت های قرآنی باشند و مساجد تنها به اجرای کرسی های تلاوت قرآن کریم بسنده نکنند، بلکه تفسیر، تبیین، تدبر و قرائت قرآن کریم را هم دنبال کنند. مرکز رسیدگی به امور مساجد برای تحقق این مهم از مساجد حمایت های لازم را می کند.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش