انواع پیشرانه های خودرو


انواع پیشرانه های خودرو

همانطور که توصیه می‌‎شود انسان‏ها را از روی ظاهر قضاوت نکنید، بهتر است در مورد خودرو هم، فقط به مشخصات ظاهری خودرو بسنده نکنید و خودروها را از...

همانطور که توصیه می‌‎شود انسان‏ها را از روی ظاهر قضاوت نکنید، بهتر است در مورد خودرو هم، فقط به مشخصات ظاهری خودرو بسنده نکنید و خودروها را از نظر فنی هم با یکدیگر مقایسه کنید. عدم توجه به نکات فنی، مثل قدرت موتور، نوع پیشرانه، تعداد سیلندرها، نوع سوخت مصرفی و نکات فنی مهم دیگر، باعث می‏شود که در مدت کوتاهی بعد از خرید خودرو، پشیمان شوید. برای جلو گیری از این اتفاق خودرو بانک به شما پیشنهاد می‏‌کند، حتما به نوع پیشرانه خودرو توجه کنید. در این مقاله از خودرو بانک تصمیم گرفته‌‎ایم انواع پیشرانه‌‎های خودرو را باهم بررسی کنیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

انواع پیشرانه های خودروپیشرانه‏‌های کاربراتوری

1.پیشرانه‌های کاربراتوری، مخصوص خودروهای قدیمی

اگر بخواهیم انواع پیشرانه‏ های خودرو را بررسی کنیم، می‌‏توانیم از چند نظر به این موضوع بپردازیم. اولین دسته‌‎بندی برای بررسی انواع پیشرانه‌‎های خودرو، تقسیم بندی پیشرانه‏‌ها از نظر سیستم سوخت‎ رسانی است که در ادامه انواع پیشرانه ‏ها را ازنظر نوع سوخت را بررسی کرده‌‎ایم.

نوع سوخت مصرفی موتور در قدرت آن تاثیر مستقیم دارد و معمولا خودروهای سواری که در ایران تولید و در ثبت نام سایپا فروخته می‏شوند، از بنزین تغذیه می‎کنند. خودروهای قدیمی که سیستم سوخت رسانی کاربراتوری دارند و بنزین سوخت مصرفی آن‏هاست، از قدرت قابل قبولی برخوردارند. در ادامه به بررسی ویژگی‎‌های خودروهای کاربراتوری پرداخته‌‎ایم.

1. هزینه‌‏ی تعمیر و نگهدار پایین

2. سهولت تعمیر

3. هزینه‌‎ی تمام شده کم

4. آلودگی هوا و رعایت نکردن استانداردها

5. در هوای بسیار سرد و یا بسیار گرم دچار مشکل می‏‌شوند

6. عدم توزیع یکنواخت هوا و سوخت در همه سیلندر ها

انواع پیشرانه های خودروپیشرانه انژکتوری

2.پیشرانه انژکتوری چیست؟

همانطور که گفتیم موتور خودرو مثل قلب انسان و سیستم سوخت ‎رسانی مثل رگ‏‌های بدن وظیفه خون‏ رسانی به سایر عضلات بدن را دارد. سیستم سوخت‎‌رسانی انژکتوری از روش تزریق سوخت به موتورهای درون‏سوز تغذیه می‏شود. از مزایا و معایب موتورهای انژکتوری می‎توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

• کاهش خام سوزی

• کاهش تولید گازهای خطرناک

• شتاب بالا

• کاهش مصرف سوخت

• هزینه‌‏ی تعمیر و نگهداری بالا

• نیاز به تعمیر کار حرفه‌‏ای برای تعمیر

یکی از پیشرانه‏‌های انژکتوری که در ماشین‎های تولید داخلی، امتحان خودش را پس داده‎است، موتور TU5 است. موتور با کیفیت TU5 بر روی خودروهایی مثل 206 تیپ 5، پژو 405، پژو پارس، دانگ فنگ و اچ سی کراس مورد استفاده قرار گرفته است. برای اطلاع بیشتر از ویژگی‎های موتورهای TU5 می‎توانید با خودرو بانک در مقاله‎‌ای تفاوت موتور TU5 و معمولی همراه باشید.

انواع پیشرانه های خودروپیشرانه دیزلی

3.خودروهای دیزلی با پیشرانه‌‏های مخصوص دیزلی

برخی خودروهای تولید شده به‌‏جای گاز و بنزین از گازوئیل تغذیه می‎کنند. طبیعتا با تغییر نوع سوخت، تغییرات اساسی هم در ساختار پیشرانه‎‌ی خودرو و نوع مشکلات فنی خودرو رخ می‏دهد. در پیشرانه‏‌های دیزلی به دلیل اینکه سیستم جرقه زنی وجود ندارد، موتور نیاز به هوا و مصرف سوخت بیشتری دارد. در ادامه یک لیست از مزایا و معایب موتورهای دیزلی و توربو دیزلی تهیه کرده‌‎ایم.

• گشتاور بالا

• بازدهی بیشتر

• آلودگی کمتر

• هزینه‏‌ی تعمیر و نگهداری پائین

• سر و صدا و لرزش زیاد

• مصرف سوخت ارزان

اگر بخواهیم پیشرانه‌ی خودروها را از نظر شکل ظاهری دسته بندی کنیم، می‎‌توانیم پیشرانه‌‏ها را به خطی، مستقیم، Vشکل، VR و تخت تقسیم بندی کنیم.

انواع پیشرانه های خودروپیشرانه مستقیم

4.پیشرانه‏‌ی ساده‎ و سبک مستقیم

در پیشرانه‎‌های خطی 6 سیلندری، سیلندرها به‎‌صورت موازی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌‎اند. این نوع از پیشرانه‌‏ها، بیشتر در خودروهای لوکس مورد استفاده قرار می‏گیرند. هزینه‌‎ی تمام شده‎‌ی این پیشرانه‎‌ها به‌‎دلیل ساده بودن، بسیار کم است. یکی از چالش‌‎هایی که این نوع از پیشرانه‎‌ها با آن مواجه هستند، نحوه‌‎ی نصب آن است.

انواع پیشرانه های خودروپیشرانه‎ تخت

5.سر و صدای پیشرانه‌‎ی تخت

موتورهای تخت که به‎‌ نام بوکسور هم معروف هستند، از توان قابل قبولی برخوردارند، چون اندازه حرکت هر پیستون بر اساس اندازه‌‎ی حرکت پیستون مقابل تعیین می‎شود. نحوه‌‎ی‏ عملکرد این پیشرانه‎‌ها، بدون لرزش است اما به‎‌دلیل اینکه فیلتر هوا در بالای سوپاپ‎‌ها نیست ، سر وصدای زیادی از موتور به‎ گوش می‎رسد. هزینه‌‎ی نگهداری این موتورها تقریبا زیاد و اندازه‎‌ی موتورهای تخت نسبت به سایر موتورها کمی بزرگ‎تر است.

انواع پیشرانه های خودروپیشرانه V شکل

6.پیشرانه‎‌ی کم جای V شکل

علت نام گذاری این پیشرانه این است که از روبه ‎رو شبیه به V است. این پیشرانه‎‌ها شش سیلندری هستند و در خودروهایی مثل جگوار، تویوتا سوپرا و BMV M3 مورد استفاده قرار گرفته‎‌است. این نوع از سیلندرها، معمولا به‌‎صورت 60، 90 و 120 درجه ساخته می‎شوند. این موتورها به‎‌دلیل اشغال فضای کمتر، در داخل کاپوت بیشتر ماشین‎‌ها جا می‎شود. یکی از معایبی که این پیشرانه‎‌ها دارند، عدم تعادل سیلندرها در این نوع از پیشرانه‎ هاست.

انواع پیشرانه های خودروپیشرانه VR

7.پیشرانه‎‌ی VR، ساخته‏‌ی فولکس واگن

در دهه‌‎ی 90 میلادی شرکت خودروسازی فولکس واگن نوع جدیدی از پیشرانه‏‌ها را به بازار معرفی کرد. پیشرانه‌‏ی VR ترکیبی از پیشرانه‌‏های خطی و V شکل بود. زاویه‌‏ی سیلندرها در پیشرانه‏‌های V6 معمولا بین 60 تا 90 درجه هستند اما در پیشرانه‌‏های VR ، سیلندرها روبه‌‎روی یکدیگر هستند و حدود 15 درجه زاویه بین سیلندرها کاهش پیدا کرده‌‎است.

انواع پیشرانه های خودروپیشرانه‏ خطی

8.پیشرانه‏‌ی خطی، صفی از سیلندرها در کنار یکدیگر

پیشرانه‏‌های خطی، پیشرانه‏‌هایی هستند که در آن سیلندرها به‏‌صورت خطی در یک ردیف کنار هم قرار گرفته‏اند. تمامی موتورهای 4 سیلندری از آرایش ساده‏ و خطی برخوردارند. به دلیل آرایش ساده و تعداد سیلندرهای کم در این پیشرانه، هزینه‌‏ی تمام شده و هزینه‌‏ی تعمیر و نگهداری آن نسبت به سایر پیشرانه‌‏ها کمتر است. البته گاهی برخی از پیشرانه‌‏های 4 و 6 سیلندری را هم به‏‌صورت خطی می‏سازند تا سرسیلندر کمتری به‏‌کار ببرند، این امر موجب می‏شود که وزن موتور کمتر شود و در نهایت مصرف سوخت کمتر بشود.

انواع پیشرانه های خودروپیشرانه دوار

9. موتورهای دوار از دور خارج شدند

موتورهای دوار به موتورهایی گفته می‎شود که قطعه‏‌ی اصلی آن، روتور است که همان وظیفه‌‏ی پیستون را بر عهده دارد. روتور مخلوط سوخت و هوا را وارد محفظه می‏کند تا مشتعل شود. موتورهای روتوری هم مثل پیشرانه‌‏ی خطی از وزن کمی برخوردارند و سوخت کمتری مصرف می‏کنند اما به‌‏دلیل پیچیدگی ساختار آن خیلی مورد استقبال قرار نگرفتند.

پیشرانه و یا موتور جز اساسی‎ترین اجزای هر خودرو است. موتور، نیرو محرکه‌‏ی لازم برای حرکت خودرو را بوجود می‏‌آورد و در صورت بروز اشکال، خودرو دیگر قادر به روشن شدن و حرکت نیست. موتور از اجزای مختلفی مثل سیلندر، پیستون، سوپاپ، میل لنگ و ... تشکیل شده‌‎است. برای اینکه بدانید چگونه خودرو سالمی داشته باشیم بهتر است نوع موتور و قطعات خودروی خودتان را بشناسید تا بتوانید از بروز مشکلات خودرو جلوگیری کنید و یا خیلی سریع اشکال را رفع کنید.

راستی موتور خودروی شما جز کدام یک از انواع موتورهای معرفی شده‌‏است؟ شما چه اطلاعاتی در مورد انواع موتور ماشین دارید؟ اطلاعات خودتان را با ما در میان بگذارید.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...