داروی افسردگی با اسکن مجازی ساخته میشود


داروی افسردگی با اسکن مجازی ساخته میشود

ساخت داروهای مرتبط با اعصاب و روان همواره یکی از چالش برانگیز ترین حوزه های مطالعات پزشکی بودند زیرا ساخت دارویی که اختلالات روانی را کنترل کرده و تاثیر جانبی نداشته باشد، بسیار دشوار است. به تازگی محققان...

داروی افسردگی با اسکن مجازی ساخته میشود
ساخت داروهای مرتبط با اعصاب و روان همواره یکی از چالش برانگیز ترین حوزه های مطالعات پزشکی بودند زیرا ساخت دارویی که اختلالات روانی را کنترل کرده و تاثیر جانبی نداشته باشد، بسیار دشوار است. به تازگی محققان با کمک اسکن مجازی موفق به انجام این کار شدند.

پژوهشگران از این پس می تواندد با اسکن دارویی مجازی داروهای ضد افسردگی بالقوه جدید را شناسایی کنند. بر این اساس اعلام شد دو مولکول شیمیایی LSD مانند بدون عوارض جانبی داروهای روانگردان در موش ها دارای اثرات ضد افسردگی هستند.
اگرچه قبل از تبدیل شدن آنها به عنوان یک داروی قابل استفاده برای انسان آزمایشات بیشتری لازم است، اما کشف این مولکول ها می تواند به تولید داروهایی برای درمان اختلالات روانپزشکی در آینده منجر شود.
داروهای روانگردان، مانند LSD و سیلوسایبین،به این دلیل شهرت دارند که گیرنده های سروتونین خاص را هدف قرار داده و به عنوان جایگزینی برای درمان اختلالات روانپزشکی از جمله اسکیزوفرنی، افسردگی و اضطراب پیشنهاد شده اند.
بااین حال، اینکه آیا می توان این ترکیبات را بدون فعالیت های توهم زا به صورت درمانی توسعه داد، ناشناخته باقی مانده است.
توسعه داروهای درمانی شبه LSD بدون ایجاد عوارض روانگردان یک هدف جذاب برای درمان اختلالات روانپزشکی است. در این میان غربالگری مجازی یک رویکرد محاسباتی برای پیش ‌بینی فعالیت دارویی است که می ‌تواند جهت یافتن ترکیبات جالبی که گیرنده‌های سروتونین را هدف قرار می‌دهند، استفاده شود.
طی این مطالعه جدید، تیمی از محققان به سرپرستی برایان شویچ، جان المن و برایان راث ، یک کتابخانه مجازی سفارشی از بیش از ۷۵ میلیون مولکول در خانواده تتراهیدروپیریدین ها، که در LSD نیز یافت می شوند، ایجاد کرده و به طور مجازی آن ها را آزمایش کردند تا ببینند آیا آنها با گیرنده های سروتونین تعامل دارند یا خیر.

پژوهشگران طی این مطالعات دو مولکول را پیدا کردند که گیرنده های سروتونین را فعال کرده و آنها را روی موش ها آزمایش کردند. طی این آزمایش مشخص شد که مولکول های فوق دارای اثرات ضد افسردگی بدون تاثیرات مخرب روانگردان در موش ها هستند.

علاوه بر این، مولکول های مورد نظر در دوزهای ۴۰ برابر کمتر، به اندازه داروی ضد افسردگی فلوکستین موثر بودند نویسندگان خاطرنشان می کنند که این مولکول ها قبل از اینکه به عنوان کاندیدای دارو در نظر گرفته شوند، نیاز به بررسی و بهینه سازی بیشتری دارند. این یافته ها پتانسیل کتابخانه های غربالگری سفارشی را برای شناسایی سرنخ های دارویی جدید نشان می دهد.
مترجم: زهرا همراز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان