بررسی تاثیر قطعی اینترنت بر کسب‌ و کارها و زندگی روزمره کاربران


بررسی تاثیر قطعی اینترنت بر کسب‌ و کارها و زندگی روزمره کاربران

اینترنت ایران از 30 شهریور 1401 دچار محدودیت‌های ویژه‌ای شده که در تاریخ این بستر نوین ارتباطی کشور کم سابقه است. این اتفاق در حالی رخ داده که امروزه اینترنت بیش از هر زمان دیگری به زندگی اقتصادی ده‌ها میلیون ایرانی گره خورده است. اما اینکه...

اینترنت ایران از 30 شهریور 1401 دچار محدودیت‌های ویژه‌ای شده که در تاریخ این بستر نوین ارتباطی کشور کم سابقه است. این اتفاق در حالی رخ داده که امروزه اینترنت بیش از هر زمان دیگری به زندگی اقتصادی ده‌ها میلیون ایرانی گره خورده است. اما اینکه تاثیر قطعی اینترنت تا چه حد دقیق سنجیده شده و عواقب اقتصادی محدود شدن اینترنت ایران بر زندگی مردم چقدر بوده، موضوعی است که در ادامه این مطلب بدان پرداخته شده است.

محدودیت اینترنت ایران بسیاری از کسب و کارها و استارت‌آپ‌ها را با مشکلات برنامه‌ریزی نشده و ضررهای گوناگون مواجه کرد. اندازه‌گیری تاثیر محدودیت اینترنت قطعاً امری بسیار دشوار است و اعلام رقمی دقیق که در بر گیرنده تمامی خسارات وارده باشد، تقریباً غیر ممکن است.

بررسی تاثیر قطعی اینترنت بر کسب‌ و کارها و زندگی روزمره کاربران

تاثیر قطعی اینترنت در کسب و کار و فعالیت های اقتصادی

بالغ بر ۱۰ میلیون کسب‌ و کار خرد در بستر اینستاگرام فعالیت دارند و نت‌بلاکس، سازمان غیردولتی ناظر بر اینترنت در جهان، خسارت ناشی از قطعی اینترنت در ایران را چیزی در حدود ۱.۵ میلیون دلار برای هر ساعت برآورد می‌کند.

همچنین عضو کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان اتاق ایران پیش بینی کرده که قطعی اینترنت ۳۰ تا ۴۰ درصد بر روند فعالیت بنگاه‌های اقتصادی تاثیر بگذارد و باعث افت فعالیت اقتصادی آنها شود.

تجارت آنلاین ایران به لطف شبکه‌های اجتماعی در سالهای اخیر رشد سریعی داشته به طوری که سهم تجارت آنلاین از ۱.۳ درصد کل تجارت کشور در سال ۱۳۹۶ به ۵ درصد در سال ۱۴۰۰ رسید.

هرچند این میزان هنوز فاصله قابل توجهی با متوسط جهان ( ۲۱ درصد) و کشوری چون چین (۵۰.۳ درصد) دارد اما رشد آن نشانگر سرعت گرفتن این مدل تبادل کالا و خدمات در ایران است. به رغم این فاصله جهانی، تحول ایجاد شده در بخش نوآوری حتی در شرایط تحریم و تورم غیر قابل انکار است.

بررسی تاثیر قطعی اینترنت بر کسب‌ و کارها و زندگی روزمره کاربران

تاثیر قطعی اینترنت در زندگی

با توسعه اینترنت و فضای مجازی، زندگی ها تغییر کرده و ارتباطات دچار تحول عظیمی شده تا آنجا که برای انجام هر کاری اعم از سفارش دادن غذا، خریدن کالا، به اشتراک گذاشتن تصاویر با دوستان به اینترنت وابسته است.

در حقیقت، اینترنت دیگر ابزاری برای تبادل اطلاعات نیست و به وسیله ای تبدیل شده که به افراد امکان تولید محتوا، کسب درآمد، برقراری ارتباط با یکدیگر، دانش آموختن و امکان انجام بسیاری از کارهای دیگر را می‌دهد.

قطعی اینترنت نه تنها منجر به بروز اختلال در شرکت های اینترنتی می‌شود، بلکه تمامی افرادی که از طریق پیام رسان های مختلف، سرویس های ایمیل، و دیگر خدمات با هم در ارتباط هستند هم به نوعی فلج شده و از کار می‌افتند.

بررسی تاثیر قطعی اینترنت بر کسب‌ و کارها و زندگی روزمره کاربران

تاثیر قطعی اینترنت در بازار کریپتو

با توجه به شرایط کنونی و قطعی اینترنت‌های مکرر، بسیاری از معامله‌گران با نگرانی‌های مثل باز ماندن معاملاتشان حین قطعی اینترنت و یا مشکلات برداشت دارایی‌ از کیف‌پول‌ها مواجه شدند.

از مهم‌ترین تاثیرات قطع شدن اینترنت، اخلال در دسترسی ماینر‌ها به استخر‌های استخراج است. همچنین دسترسی به سرویس‌های مربوط به bitcoin core نیز مختل می‌شوند. در ادامه کیف‌پول‌های ارز دیجیتال نیز در دسترسی و اتصالات خود با مشکل مواجه می‌شوند. کار با صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی نیز مختل خواهد شد.

مشخصاً کسب‌وکار بخش بزرگی از شما کاربران شهرسخت‌افزار نیز به طور مستقیم یا غیرمستقیم با اینترنت مرتبط است؛ فرقی نمی‌کند مالک فروشگاهی اینترنتی باشید، مشغول دورکاری برای مجموعه‌ای خاص باشید یا حتی در شرکت خود برای ارتباط با دیگر قسمت‌ها و امور بازاریابی از اینترنت استفاده می‌کنید. بنابراین در ادامه از شما می‌پرسیم:

قطعی اینترنت بر کسب کار شما چه تاثیری گذاشته است؟
مثال‌های عملی خود از زمان قطعی اینترنت و آثار آن را از طریق بخش‌ نظرات با شهرسخت‌افزار و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عجیب  الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی! + عکس