رفع نیازهای واقعی کشور در بنیاد توسعه و عمران موقوفات


رفع نیازهای واقعی کشور در بنیاد توسعه و عمران موقوفات

مدیرعامل بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور به تشریح برخی فعالیت‌های این مجموعه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سهیل بیگدلی مدیرعامل بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور اظهار کرد: بنیاد توسعه و عمران موقوفات در سال ۱۳۶۴ با هدف عمران، احیاء و آبادانی موقوفات کشور تاسیس شد و به‌صورت هیئت امنایی اداره می‌شود؛ هیئت امنا توسط مجمع سازمان اوقاف و امور خیریه که ریاست آن برعهده نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه است، انتخاب می‌شود.


وی با تاکید بر سه مولفه حفظ عین، درآمدزایی و اجرای نیت واقف در وقف، افزود: بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور در حوزه دو مولفه ابتدایی یعنی حفظ عین و درآمدزایی فعالیت می‌کند؛ بنیاد درآمدی ایجاد می‌کند که صرف اجرای نیت واقف شود.

مدیرعامل بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور با اشاره به فعالیت‌های ساختمان‌سازی، کشاورزی، دامپروری، گاوداری و گردشگری در این مجموعه، تاکید کرد: با توجه به تنوع در شاخه‌های مختلف وقف، این ظرفیت در بنیاد وجود دارد که بتوانیم در حوزه‌های مختلفی فعالیت کنیم.

بیگدلی با بیان اینکه موقوفه ابتدا باید حفظ و سپس احیاء شود، افزود: یکی از فعالیت‌های مهم ما احیاء موقوفات است؛ مثلا در استان کرمان مجموعه موقوفه فتح‌آباد زمانیکه به بنیاد تحویل داده شد، غیرقابل بهره‌برداری بود اما اکنون یکی از قطب‌های گردشگری استان کرمان و کشور است؛ یا مثلا باغ‌های پسته شهرستان رفسنجان توسط بنیاد احیاء شد؛ نکته بسیار مهم این است که پس از احیاء موضوع درآمدزایی مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: قبل از حضور دکتر خاموشی در سازمان اوقاف و امور خیریه، مجموعه بنیاد به‌عنوان یک واسطه بین سازمان و سرمایه‌گذاران عمل می‌کرد اما با ورود ریاست سازمان و خط مشی ایشان برای بنیاد و تاکید بر عدم واسطه‌گری بنیاد، تغییر رویکردی در مجموعه اتفاق افتاد و ما به‌عنوان تولیدکننده و سرمایه‌گذار در حال فعالیت هستیم.

مدیرعامل بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور با تاکید بر اینکه شرکت‌های زیر مجموعه بنیاد به‌صورت تخصصی در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: تاکید حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی بر این است که وارد بخش‌هایی از تولید شویم که نیاز واقعی کشور است؛ مثلا در ساختمان‌سازی چهار رویکرد پرهیز از تجاری‌سازی، پرهیز از نگاه صرف اقتصادی، ورود به فعالیت‌های زودبازده و همچنین ساختمان‌سازی در محدوده‌ای که نیاز واقعی جامعه است، مدنظر قرار دارد.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403