لهستان شرایط مداخله ناتو در جنگ اوکراین را تشریح کرد


لهستان شرایط مداخله ناتو در جنگ اوکراین را تشریح کرد

وزارت خارجه لهستان اعلام کرد که در صورت استفاده روسیه از سلاح اتمی علیه اوکراین، ناتو نیروهای خود را به کی‌یف اعزام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رادیو آرام‌اف، زیبگنیو رائو، وزیر خارجه لهستان مدعی شد که در صورت توسل روسیه به گزینه اتمی در جنگ با اوکراین، نیروهای ناتو با همکاری آمریکا، به اقدام مسکو پاسخ خواهند داد.

رائو در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی واکنش ناتو به حمله اتمی احتمالی مسکو به کی‌یف، گفت: در این صورت، واکنش ناتو احتمالاً با اقدامات تشریح شده توسط جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، تفاوت چندانی نخواهد داشت. این پاسخ با واکنشی متعارف در قلمرو اوکراین، متناسب خواهد بود.

وزیر خارجه لهستان در عین حال، گزینه اعزام نیروهای ناتو به قلمرو اوکراین را نیز رد نکرد و افزود: با این حال، باید یادآور شد که شاید چنین اقدامی ضرورتی نداشته باشد زیرا امکان استفاده از سلاح‌های متعارف همچون حملات هوایی یا پرتاب موشک وجود دارد و لزوماً نباید از خاک اوکراین انجام شود.

سالیوان یکشنبه هفته جاری هشدار داد که در صورت استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای تاکتیکی علیه اوکراین، واشنگتن و متحدانش «قاطعانه» پاسخ خواهند داد و اضافه کرده بود که مکاتبات «در سطح بسیار بالا» با کرملین صورت گرفته و اعلام شده که هرگونه استفاده از سلاح اتمی در کشور همسایه (اوکراین)، «عواقب فاجعه‌باری به همراه خواهد داشت.»

اظهارات سالیوان پس از آن مطرح شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هفته گذشته به غرب هشدار داده بود که کسانی که از مسکو اخاذی هسته‌ای می‌کنند «باید بدانند که ممکن است باد به سمت آنها وزیدن بگیرد.»

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز پس از اظهارات پوتین گفت که مسکو «هیچکس را با سلاح اتمی تهدید نمی‌کند» و تاکید کرد که دکترین نظامی روسیه تنها در صورتی به مسکو اجازه استفاده از چنین تسلیحاتی را می‌دهد که موجودیت روسیه به خطر بیافتد.

روبرت بوئر، رئیس کمیته نظامی ناتو هفته گذشته مدعی شد که این ائتلاف با روسیه در جنگ نیست حتی وقتی که در حمایت از کی‌یف، برای اوکراین حجم زیادی تسلیحات ارسال می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه یکشنبه 2 اردیبهشت 1403