میکروبیوم‌های روده در ابتلا به ام اس نقش دارند


میکروبیوم‌های روده در ابتلا به ام اس نقش دارند

دانشمندان به شواهدی از تفاوت‌های قابل توجه بین باکتری‌های روده افراد مبتلا به ام اس و بیماران سالم در همان خانواده پی برده اند.

به گفته محققان مکانیسم‌های جدیدی که توسط آن این باکتری‌ها ممکن است به طور بالقوه بر ابتلا به بیماری و پاسخ به درمان تأثیر بگذارند، یافت شده اند.

«سرجیو بارانزینی»، نویسنده اصلی مطالعه از دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «این مطالعه مرجعی است که برای سال‌های آینده توسط این رشته مورد استفاده قرار خواهد گرفت».

پیشرفت‌ها در توالی‌یابی DNA در اوایل دهه ۲۰۱۰ این امکان را برای دانشمندان فراهم کرد تا بررسی کنند که چه باکتری‌هایی در مدفوع، خون، بافت مخاطی و نمونه‌های پوست وجود دارد.

برای این تحقیق، دانشمندان ۵۷۶ بیمار ام اس را از ایالات متحده، بریتانیا، اسپانیا و آرژانتین انتخاب کردند و سپس تعداد مساوی از افراد ژنتیکی غیر مرتبط از همان خانواده‌ها را به عنوان گروه کنترل انتخاب کردند.

محققان ده‌ها گونه باکتری جدید مرتبط با ام اس را شناسایی کردند.

بارانزینی در بیانیه خبری گفت: «ما از تعداد گونه‌هایی که به طور متفاوتی در بیماران مبتلا به ام اس وجود داشتند در مقایسه با گروه کنترل شگفت‌زده شدیم.»

محققان با مطالعه مسیر‌های بالقوه‌ای که این باکتری‌ها رمزگذاری می‌کنند، نکاتی در مورد عملکرد باکتری‌ها به دست آوردند، اما مطالعات متفاوتی برای درک تک تک باکتری‌ها مورد نیاز است.

بر اساس این مطالعه، برخی از باکتری‌هایی که با ام‌اس مرتبط هستند، به نظر می‌رسد در کمک به انسان در فراوری فیبر گیاهی نقش دارند. محصولات جانبی حاصل از این معمولاً در غلظت‌های بالا در بیماران ام‌اس یافت می‌شوند. به نظر می‌رسد گونه‌های دیگر باکتری بر التهاب و تولید انرژی سلول تأثیر دارند.

بیماران تحت درمان با اینترفرون بتا -۱ a، قدیمی‌ترین روش درمانی ام اس، غلظت اسید‌های چرب کوتاه زنجیر کوتاه‌تری در مدفوع خود دارند. آن‌ها همچنین غلظت بیشتری از این اسید‌ها در خون خود داشتند.

محققان بر این باورند که اینترفرون با افزایش انتقال این مولکول‌ها از روده به جریان خون عمل می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند