مذاکره امنیتی ترکیه با سوریه


مذاکره امنیتی ترکیه با سوریه

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که مذاکرات بین آنکارا و دمشق از طریق سرویس‌های اطلاعاتی در حال انجام است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان ترک اعلام کرد که نیروهای اطلاعاتی کشورش در حال مذاکره با دولت سوریه هستند.

او افزود: نیروهای اطلاعاتی ما در آنجا (دمشق) مذاکراتی را انجام می‌دهند و ما نقشه راه روابط آینده خود را بر اساس نتایج گفتگوهای سرویس اطلاعاتی تعیین می‌کنیم.

رئیس جمهور ترکیه درباره عملیات نظامی کشورش در شمال سوریه نیز گفت: این عملیات‌ها نتایجی موفق داشته‌ است. در واقع، ما نه تنها تهدیدات امنیت ملی خود را در مبارزه با تروریسم در منطقه از بین می‌بریم، بلکه صلح منطقه را نیز تضمین می‌کنیم.

چندی پیش نیز روزنامه ترکیه‌ای حریت گزارش داد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ابراز تمایل کرده است که در صورت حضور رئیس جمهور سوریه در نشستی که در ازبکستان برگزار می‌شود با بشار اسد دیدار می‌کند. اما او خاطرنشان کرد که اسد در این نشست شرکت نمی‌کند.

این گزارش پس از آن منتشر شد که چهار منبع به رویترز گفتند که رئیس اطلاعات ترکیه در هفته‌های اخیر با همتای سوری خود در دمشق جلسات متعددی داشته است که نشانه‌ای از تلاش‌های روسیه برای تشویق به گرم شدن روابط بین کشور‌های طرف مقابل در جنگ سوریه است.

پیش از آغاز ناآرامی‌های سوریه و بحران این کشور در سال ۲۰۱۱، ترکیه و سوریه دارای روابطی دوستانه بودند؛ اما پس از آغاز آن، دولت ترکیه همگام با شمار دیگری از کشور‌ها که جبهه حمایت از معارضان سوریه را انتخاب کرده بودند، به جبهه مخالفان دولت بشار اسد پیوست و همگام با مخالفان او، خواهان استعفا و کناره گیری اسد از قدرت شد.

ترکیه در ژوئیه سال ۲۰۱۱ به کمک نظامی «ارتش آزاد سوریه» رفت که در سال ۲۰۱۲ به درگیری‌های مرزی در خلال جنگ داخلی سوریه انجامید و در سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ به مداخله نظامی مستقیم بدل شد. در تاریخ ۲۴ اوت ۲۰۱۶، نیرو‌های نظامی ترکیه حمله نظامی مستقیمی را تحت عنوان «عملیات سپر فرات» آغاز کردند که ب اگذشت چندین مرحله از آن، همچنان ادامه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»