علم‌الهدی: مالیات جدا از خمس و زکات، خود به‌طور مستقل پشتوانه فقهی دارد / هرکس که در این جامعه زندگی می‌کند و از امنیت بهره می‌برد، باید مالیات بپردازد


علم‌الهدی: مالیات جدا از خمس و زکات، خود به‌طور مستقل پشتوانه فقهی دارد / هرکس که در این جامعه زندگی می‌کند و از امنیت بهره می‌برد، باید مالیات بپردازد

تسنیم: نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه مالیات تأمین‌کننده پیشران‌های توسعه و تعالی و زیربنای توسعه کشور است، گفت: تلاش شورای نگهبان برای تبیین حقیقت مالیات با جوسازی‌های سیاسی بی‌فرجام ماند. حجت الاسلام سید احمد...

علم‌الهدی: مالیات جدا از خمس و زکات، خود به‌طور مستقل پشتوانه فقهی دارد / هرکس که در این جامعه زندگی می‌کند و از امنیت بهره می‌برد، باید مالیات بپردازد

تسنیم: نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه مالیات تأمین‌کننده پیشران‌های توسعه و تعالی و زیربنای توسعه کشور است، گفت: تلاش شورای نگهبان برای تبیین حقیقت مالیات با جوسازی‌های سیاسی بی‌فرجام ماند.

حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی در اجلاس سراسری مدیران مالیاتی کشور که امروز در تالار همایش‌های هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهارداشت:وجود مقدس امام رضا (ع) به اقتضای رأفت خاصی که دارند، از زائران خود پذیرایی ویژه‌ای می‌کنند و از خدا می‌خواهیم که شما هم مشمول آن عنایت خاص و ویژه باشید. در کل عالم، تنها کشوری که انتساب به ساحت مقدس حضرت بقیه‌الله الاعظم (ارواحنا فداه) دارد، ایران اسلامی است و در این شرایط که اقتصاد تبدیل به آخرین نقطه امید دشمن برای ضربه زدن به نظام اسلامی تبدیل شده است، قائمه اقتدار این نظام در سایه مدیریت اقتصادی انقلابی و جهادی حاصل می‌شود.

وی افزود: ما قبول داریم که مسئله اخذ مالیات با مشکلات زیادی از نظر جریان ارتباطات مردمی همراه است تا جایی که حتی شاید این فکر به اذهان شما خطور کرده باشد که اخذ مالیات می‌تواند باعث مشمئزشدن مردم از خادمان خود در این عرصه شود. در این عرصه، مشکل اصلی که زمینه‌ساز بروز این اتفاق می‌شود، این است که هنوز مسئله شرعی مالیات برای مردم حل نشده و برخورد ملت با مقوله مالیات همان برخوردی است که در دوران ستم‌شاهی داشتند؛ یعنی با همان کراهتی که آن زمان مالیات پرداخت می‌کردند تا هزینه عیاشی، اسراف و تجمل‌گرایی‌های شاه و دربار تأمین باشد، امروزه هم همان نگرش منفی را نسبت به مالیات دارند درحالی‌که این منبع درآمدی امروزه محل اصلی تأمین پیشران‌های توسعه و تعالی در کشور است.

نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: متأسفانه ما نتوانستیم پس از پیروزی انقلاب، حقیقت شرعی مالیات را برای مردم تبیین کنیم و اگرچه در برهه‌ای خاص از گذشته، تصمیمات پراکنده‌ای از طرف فق‌های شورای نگهبان برای تبیین حقیقت مالیات به مردم گرفته شد، اما جوسازی‌های سیاسی غیرمؤمنانه و فعالیت رسانه‌ای برخی جریان‌ها که دین را ملعبه قدرت‌طلبی‌ها و دنیاخواهی‌های خود می‌کردند، باعث شد تا تلاش فق‌های شورای نگهبان بی‌فرجام بماند.

علم‌الهدی گفت: نمی‌توان برای مالیات، قانون ثابتی وضع کرد، مالیات محل تأمین مخارج کشور است و نمی‌توان در قالب یک قانون ثابت تعیین کرد که درصد مشخصی از درآمد‌ها به بخش‌های هزینه‌ای تخصیص پیدا کند، زیرا در هر سال، درآمد‌ها و هزینه‌ها مقادیر متفاوتی دارد.

وی ابراز کرد: مالیات جدا از خمس و زکات، خود به‌طور مستقل پشتوانه فقهی دارد. خمس، سهم امام است و زکات تعلق به فقرا و برخی پروژه‌های فوق‌برنامه دارد، اما مالیات به‌طور کامل در اختیار توسعه کشور‌های اسلامی است و هرکس که در این جامعه زندگی می‌کند، از امنیتی بهره می‌برد که با پایمردی نیرو‌های مسلح تأمین شده و از راه‌ها و امکاناتی استفاده می‌کند که باید به ازای آن، مالیات بپردازد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در تبیین ضرورت پرداخت مالیات و وجوب شرعی آن بر هر ایرانی یادآور شد: مقوله فرار مالیاتی متأسفانه یک عارضه فراگیر است و نه‌فقط اقشار بسیارمرفه بلکه حتی در عموم مردم هم فرار مالیاتی مشاهده می‌شود. در دوران ستم‌شاهی به این خاطر که نظام وقت، مالیات‌های عمومی را صرف میگساری و عیاشی‌های خود می‌کرد، علما و فق‌ها پرداخت مالیات را حرام دانستند، اما در حال حاضر که مالیات زیربنای توسعه کشور است و خصوصاً اینکه امروزه بخش عمده‌ای از هزینه‌های اداره کشور از محل نفت، معادن و سایر منابع درآمدی به‌جز مالیات تأمین می‌شود، اگر کسی مالیات پرداخت نکند، همچون کسی است که دست در جیب مردم کرده و دزدی می‌کند. این مصداق مظلمه است و در قیامت از آن حسابرسی خواهد شد.

علم‌الهدی تصریح کرد: از وزیر محترم اقتصاد درخواست داریم که واحد کارشناسی فقهی عقود و معاملات را در وزارت اقتصاد راه‌اندازی کنند تا هم در حوزه مسائل بانکی و هم در عرصه مالیات، اقتصاد با سرعت بیشتری به سمت مبانی اسلامی حرکت کند و کام مردم به اقتصاد اسلامی شیرین شود.

امام جمعه مشهد ابراز امیدواری کرد: خوشبختانه در حوزه علمیه، فعالیت‌های پژوهشی بسیار شاخصی در حوزه اقتصاد اسلامی صورت گرفته و از طریق ارتباط‌گیری با معاونت علمی حوزه‌ها می‌توان به تبیین ابعاد شرعی پرداخت مالیات پرداخت تا با یک حرکت رسانه‌ای و خبری پردامنه و قوی، مردم آگاه شوند که پرداخت مالیات همچون یک دین بر ضمه آحاد ملت است.

علم‌الهدی با تأکید بر ضرورت ایجاد رابطه صمیمانه میان مؤدیان و سازمان امور مالیاتی کشور تأکید کرد: تا پیش از این، ممیز‌ها در رابطه مردم با حکومت واسط بودند، اما با راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند و شفاف، بسیاری از مسائل حل‌شده و اگر شاهد اقبال مردم در پرداخت مالیات هستیم، به برکت همین شفافیت است. بر همین اساس، تنها چیزی هم که می‌تواند تلخی پرداخت بدهی را به شیرینی تبدیل کند، نظام برخورد با بدهکاران مالیاتی است تا در خلال آن، نه‌فقط مدیران کل بلکه همه کارکنان سازمان امور مالیاتی در شهر‌های دور و نزدیک با خوشرویی و عمل به مسائل اخلاقی، شرایطی را ایجاد کنند که مالیات‌دهندگان، ادارات کل امور مالیاتی را نه به‌عنوان محل پرداخت بدهی بلکه به‌عنوان یک محل مشاوره و گعده گاه دوستانه بدانند.

وی اظهار کرد: مردمی که در دوران دفاع مقدس با تمام توان از جبهه‌ها حمایت کردند، نه به‌عنوان انجام‌وظیفه بلکه از روی عمل به تکلیف شرعی و ملی خود پشتیبان رزمندگان بودند بر همین اساس، می‌توان مالیات را هم به‌عنوان یک تکلیف شرعی و ملی به صدقه جاریه‌ای برای کشور تبدیل کرد تا آحاد ملت با در نظر گرفتن تعهدات دینی خود در این عرصه وارد عمل شوند.

نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری در انتها گفت: خوشبختانه دولت بااخلاصی تشکیل شده و می‌توان یقین داشت که هیچ جهاد و عمل خیری در این دولت بی‌نتیجه نخواهد ماند. رأفت خاصه امام هشتم (ع) شامل این همایش و هم‌اندیشی قرار خواهد گرفت و در این اجلاس، وجود مقدس امام رضا (ع) برکاتی ایجاد می‌کنند که تصمیم‌گیری‌ها منشأ بروز اتفاقات بزرگ شوند و دستاورد‌های آن در کل کشور مشهود باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ایران با چه موشک‌هایی آسمان منطقه را به 2 نقطه در فلسطین اشغالی دوخت؟