به پشت می خوابید یا به پهلو؟


به گفته محققان اگرچه خواب ممکن است تنها یک رفتار اصلی در پی یک عملکرد باشد، اما به وضوح برای سلامت و رفاه ما اهمیت دارد. به گزارش سیناپرس، پس از ۵۰ سال تحقیق، ویلیام دمنت (William Dement)...

به پشت می خوابید یا به پهلو؟

به گفته محققان اگرچه خواب ممکن است تنها یک رفتار اصلی در پی یک عملکرد باشد، اما به وضوح برای سلامت و رفاه ما اهمیت دارد.

به گزارش سیناپرس، پس از ۵۰ سال تحقیق، ویلیام دمنت (William Dement) محقق برجسته خواب دانشگاه استنفورد می گوید: تنها توضیح محکم برای اینکه چرا ما می ‌خوابیم این است که چون ما خواب آلود می ‌شویم. اما آیا ما این کار را درست انجام می دهیم؟ تحقیقات در مورد وضعیت خوابیدن می گوید که وضعیت صحیحی برای خوابیدن وجود دارد. بیشتر افراد ترجیح می دهند به پهلو بخوابند. شنیدن این موضوع خوب است، زیرا کسانی که به پشت دراز می کشند به احتمال زیاد در طول شب کم خواب هستند یا مشکلات تنفسی دارند.

به گفته پژوهشگران، در بیشتر موارد، ما تمایل داریم در طول شب بسیار زیاد حرکت کنیم. یک مطالعه بر روی ۶۶۴ شرکت کننده نشان داد که به طور متوسط افراد حدود ۵۴ درصد از زمان خود را در رختخواب به پهلو، حدود ۳۷ درصد به پشت و حدود ۷ درصد روی شکم می خوابند.

پژوهش ها نشان داد: مردان مخصوصاً افراد زیر ۳۵ سال معمولاً بی ‌قرار هستند و با جابجایی بیشتر موقعیت و حرکات بازو، ران و قسمت بالای پشت در طول شب می خوابند. این موضوع ممکن است چیز بدی نباشد، زیرا اجازه دادن به بدن شما برای حرکت در طول شب به طور کلی ایده خوبی است.

دانشمندان توضیح می دهند: در طول خواب، بدن شما هر گونه درد یا ناراحتی را پیگیری کرده و موقعیت خود را متناسب با آن تنظیم می کند. به همین دلیل است که ما معمولا در زندگی روزمره به زخم بستردچار نمی شویم.

به گزارش سیناپرس، راحت بودن مهم است. سن، وزن، محیط، فعالیت ‌ها و اینکه آیا باردار هستید، همگی در وضعیت خواب برای بدن نقش دارند. در حالت ایده ‌آل، ما می ‌توانیم موقعیتی را پیدا کنیم که به ما کمک کند خواب شبانه خوبی داشته باشیم. در خواب های شبانه، برخی از حالت ها بهتر از بقیه هستند.

در یک مطالعه، افرادی که در موقعیتی استراحت می ‌کردند که چرخش ستون فقرات وجود داشت مانند خوابیدن به پهلو بدون وجود بالش بین پاها، صبح با درد بیشتری از خواب بیدار می شدند. با این وجود، اگرچه برخی از اشکال خوابیدن به پهلو ممکن است کمی بر ستون فقرات فشار وارد کند، به نظر می ‌رسد که خوابیدن به پهلو، به طور کلی، هنوز بهتر از سایر گزینه‌ ها است.

به گفته پژوهشگران، نکته مهم دیگر انتخاب بالش مناسب است. مشخص شده است که عدم حمایت درست سر و گردن توسط بالش مناسب در طول خواب به شدت بر روی تراز ستون فقرات تأثیر گذارده و باعث مشکلات عضلانی مانند گردن درد، درد شانه و سفتی عضلات می شود.

به نظر می رسد که جنس بالش روی ستون فقرات تأثیری ندارد، در عوض شکل و ارتفاع مهم هستند. یک بالش U شکل ممکن است به شما کمک کند خواب شبانه بیشتری داشته باشید و یک بالش لوله ای شکل می تواند درد صبحگاهی و درد هنگام خواب را در کسانی که از درد مزمن رنج می برند کاهش دهد.

به گزارش سیناپرس، در مورد تشک نیز باید توجه داشت که اگر تشک خواب شما شل شده و استحکام خود را از دست داده و یا دارای فنرهای پر سروصدا است یا علائم واضحی از ساییدگی را نشان می دهد، بهتر است به تعویض تشک خود فکر کنید. در نظر داشته باشید که چرخاندن تشک می تواند به طول عمر و راحتی آن کمک کند. این کار باید حداقل یک تا دو بار در سال انجام شود.

پژوهشگران توضیح می دهد: خواب آرام شبانه نیاز به درنظر داشتن نکات دیگری نیز هست. برای مثال، دمای اتاق را خنک تر تنظیم کنید.

دمای ایده آل برای خواب ۱۸.۳ درجه سانتیگراد و بهترین حالت در محدوده ۱۵ تا ۱۹ درجه سانتیگراد است. همچنین اجازه دهید مقداری هوا در اتاق جریان داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، با مصرف برخی از داروها مانند انواع خاصی از آنتی هیستامین ها ممکن است راحت تر به خواب بروید. از سوی دیگر، محرک هایی مانند کافئین می توانند کیفیت خواب شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهند. در نهایت، مطمئن شوید که با مثانه پر به رختخواب نمی روید زیرا بیدار شدن در شب می تواند بر خواب تأثیر بگذارد.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه
منبع: sciencealert

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته