فلسفه یادواره شهدا تعظیم شعائر دینی است


فلسفه یادواره شهدا تعظیم شعائر دینی است

قوچان - تولیت آستان قدس رضوی گفت: تعظیم شعائر الهی و بزرگداشت آن نشان‌دهنده تقوا است که قرآن به آن اشاره کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام احمد مروی پیش از ظهر پنج‌شنبه در یادواره سردار شهید یوسف کلاهدوز و سرداران شهید قوچان، با بیان این‌که برگزاری یادواره‌های شهدا، تعظیم شعائر دینی و الهی است، اظهار کرد: در تفاسیر آیات قرآن آمده است تعظیم شعائر الهی و بزرگداشت آن نشان‌دهنده تقوا بوده و منظور قرآن تنها اعمال حج نیست.

وی تأکید کرد: پایبندی به همه ارزش‌های دینی و انسانی، ایمان و عمل صالح، برپا کردن همه اموری که ازنظر اسلام خیر و فضیلت است همان تعظیم شعائر دینی است و بزرگداشت شهیدان یکی از مصادیق تعظیم شعائر بوده است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به یاد کردن امام رضا با دو صفت «صدیق و شهید» در صلوات خاصه این امام معصوم، گفت: پیامبر اکرم (ص) بالاترین خوبی را شهادت ذکر می‌کند که از آن بالاتر نداریم و ما هم در صلوات خاصه برای امامی که واجد همه فضیلت‌هاست، شهادت را ذکر می‌کنیم.

وی با بیان این‌که پیامبر (ص) شهادت را انتهای خوبی‌ها یاد کرده که بالاتر از آن فضیلتی نیست، افزود: شهادت یک نشان در فرهنگ دینی است، عملی که در فرهنگ اسلامی بسیار پرفضیلت خوانده شده و اولیا دین اگر بخواهند مردم را به انجام عمل نیکی تشویق کنند فضیلتش را در حد شهادت یاد می‌کنند.

مروی ادامه داد: همه اسلام و قرآن در همین جمله خلاصه شده که فلسفه دین گذشتن از خویشتن و رسیدن به خداست چون سعادت انسان در این گذشتن از خود نهفته است.

وی، ریشه همه گناهان، معصیت‌ها و هواهای نفسانی را توجه به خود دانست و تصریح کرد: توجه به خود و منیت داشتن ریشه همه گناهان بوده و منشأ سعادت بشر از خود گذشتن است، شهید این عمل را انجام داده و راه صدساله عارفان و سالکان را یک‌شبه طی کردند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این‌که نخستین گام برای حفظ ارزش‌ها، شناخت ارزش‌هاست، افزود: انسان اگر شهد شیرین حقایق را بچشد و حقیقت را بشناسد تا آخر عمر پای او می‌ایستد و اگر رهبر به بصیرت توصیه کرده برای شناخت حق بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در فضای غبارآلود فعلی و امکانات رسانه‌ای که در دسترس است، تشخیص حق از باطل کار دشواری خواهد بود و اگر به شناخت درست نرسیم، در دام دشمن خواهیم افتاد.

مروی تأکید کرد: اعتراض طبیعی است و حق طبیعی هر انسانی است که بتواند اعتراض کند اما آدم کشتن اعتراض نیست، اینکه با چاقو رگ گردن یک افسر ارتشی را بزند اعتراض نبوده، فرهنگ آمریکایی است چون فرهنگ آمریکایی کشتن و غارت و جنایت است و آمریکا می‌خواهد اعتراضات را با خون یکدیگر رنگین کنید.

وی با بیان این‌که ملت ایران حق را شناخته‌اند وگرنه در همان سال‌های اول انقلاب بساط انقلاب برچیده شده بود، اظهار کرد: حوادث سختی همچون جنگ تحمیلی و ترورهای شخصیت‌های اصلی نظام را گذراندیم اما مردم در برابر این حوادث سخت عقب‌نشینی نکردند.

تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: امروز درخت انقلاب بسیار تنومند شده که با این بادها به لرزه درنمی‌آید، دشمن خود را به‌زحمت انداخته و عوامل مزدور خود را به جان مردم می‌اندازد اما نمی‌داند این انقلاب در ایمان مردم نهفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی