جشنواره‌ «آواهای آسمانی» نمونه‌ای از تحقق عدالت فرهنگی در کشور است/ارسال بیش از 400 اثر به دبیرخانه جشنواره


جشنواره‌ «آواهای آسمانی» نمونه‌ای از تحقق عدالت فرهنگی در کشور است/ارسال بیش از 400 اثر به دبیرخانه جشنواره

حجت‌الاسلام و المسلمین خداداده با اشاره به ارسال بیش از ۴۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره «آواهای آسمانی»، گفت: نمونه‌ای از تحقق عدالت فرهنگی را در این جشنواره شاهد هستیم.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان مرکزی: حجت‌الاسلام کمال‌الدین خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، امروز، پنج‌شنبه ۷ مهرماه، در آیین اختتامیه و تجلیل از نفرات برگزیده اولین جشنواره ملی «آواهای آسمانی» ویژه روستاییان و عشایر کشور که در مجتمع فرهنگی هنری آفتاب اراک برگزار شد، این جشنواره را رویدادی پربرکت و معنوی توصیف کرد و ادامه داد: این جشنواره بر اشراق و فلسفه هنر متجلی شده است.

وی آواهای آسمانی را یادآور ذکر و نام خدا بیان و تصریح کرد: آواهایی که انسان را به یاد پروردگار نیندازد خروجی مطلوبی را به همراه ندارد؛ هنری که متذکر ذکر خدا نباشد فایده‌ای ندارد.هنر زمانی زیبا، انسان‌ساز، مربی و تربیت‌کننده است که یاد حضرت حق را به همراه داشته باشد؛ وقتی در تلاوت قرآن، مناجات‌خوانی، بدرقه و استقبال زائر هنر متجلی شود آن مناسک رنگ و بویی دیگر به خود می‌گیرد.
حجت الاسلام و المسلمین خداداده بیان کرد: نگاهی نو به روستاها و مناطق دوردست از پایتخت و مراکز استان‌ها یکی از ویژگی‌های این جشنواره این است؛ چراکه این جشنواره ویژه روستاییان و عشایر غیور ایران زمین برگزار شد؛ عدالت فرهنگی به این معناست که پایگاه فرهنگ و هنر نقاط مختلف کشور را در برگیرد که این جشنواره نمونه‌ای از تحقق این مساله است؛ باید امتداد این فعالیت‌ها را در روستاها پیگیر شد.
رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: عدالت فرهنگی شعار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و راه‌اندازی دبیرخانه فرهنگی روستا و عشایر در کانون‌های فرهنگی و هنری نیز به این معناست که انتظار ما از کار فرهنگی در روستاها بیشتر است.
وی ادامه داد: هنرمندان مسجدی در بستری رشد کردند که پایگاه نظام توحیدی است و با مناجات‌خوانی و چاووشی‌خوانی معامله با خدا می‌کنند. ربناهای قرآنی سخن گفتن‌های عاشقانه‌ای است که بین خالق و خلوق تبادل می‌شود، امروز همه ما باید دست به دامان ربناهای قرآنی باشیم؛ علامه طباطبایی می‌فرماید: «خدایا از رحمت خاص‌ات که هدایت است به ما عنایت فرما»؛ چراکه بدون عنایت خداوند شاید در مسیر هدایت گمراه شویم. انسان در طول تاریخ از صدر اسلام تاکنون همواره مورد امتحان‌های بسیاری قرار گرفته است که مبارزه با ظلم یکی از آنان است.
حجت الاسلام و المسلمین خداداده در ادامه افزود: شیعیان همواره در مقابل زورگویی ایستادند، در واقع بچه شیعه را نمی‌توان با زور شمشیر از پای درآورد؛ چراکه در مکتب امام حسین(ع) رشد و شهادت طلب هستند. شیعه را به سختی می‌توان با زور و شمشیر از پای درآورد، زیرا همه آنان رزمنده بود و شجاع هستند.
وی اضافه کرد: دشمن با استفاده از سلاح رسانه و راه‌اندازی تردید و شبه‌افکنی قصد دارد شیعیان را از پای درآورد؛ باید مراقب فتنه‌انگیزی آنان بود. ربنای عاشقانه ما با خدا باعث می‌شود که از مسیر هدایت خارج نشویم.
رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ اثر از روستاها و عشایر به دبیرخانه جشنواره «آواهای آسمانی» ارسال شده است، تصریح کرد: این استقبال کم‌نظیر از این جشنواره جای تقدیر دارد و باید در سال‌های دیگر با شکوه‌‌تر برگزار شود.
حجت الاسلام و المسلمین خداداده با بیان اینکه چاووش‌خوانان گنجینه‌های ارزشمندی هستند که باید آنان را پاس داشت، اضافه کرد: برخی الحان در چاووشی‌خوانی نسل به نسل از پدران به پسران رسیده است و تکرارشدنی نیست، نباید این مهم فراموش شود. عدالت فرهنگی در نظام انقلاب اسلامی، شعار دولت و نگاه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آنجایی است که نشان درجه یک هنر به پدر شهیدی در روستا اهدا می‌شود که این نگاه در هیچ جای دنیا تکرار شدنی نیست.
وی ادامه داد: جشنواره‌های فرهنگی و هنری در طول سال باید ادامه‌دار باشد؛ چاووشی‌خوانی سبک زندگی است، نه روضه‌خوانی. بعضاً مردم گمان می‌کنند در مراسم‌ها روضه‌خوانی می‌شود، در صورتیکه این نوع خواندن سبک بوده و مؤید این است که ما برای زائران حرمت قائلیم.
رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: بدرقه و استقبال زائران کربلا، مشهد مقدس و حج به بدین شکل سبک و شیوه زندگی ما است و باید این سبک‌ها حفظ شده و ترویج پیدا کند. اگر می‌خواهیم در مقابل سبک زندگی دشمن که بی‌خدایی را ترویج می‌کنند باید سبک زندگی اسلامی را به بهترین شیوه اشاعه دهیم.
پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟