اوضاع 42 سال پیش گیلان غرب و آبادان/ روز نهم جنگ چطور گذشت؟


اوضاع 42 سال پیش گیلان غرب و آبادان/ روز نهم جنگ چطور گذشت؟

مردم گیلان غرب با بستن سنگر در شهر، به کمک برادران پاسدار و نیروهای نظامی، تعداد زیادی از تانک‌های دشمن را منهدم و تعدادی از تانک‌ها و خودروهای آن‌ها را به تصرف خود درآوردند.

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، در نهمین روز جنگ، هشتم مهرماه سال ۱۳۵۹، آبادان زیر آتش سنگین‌تری قرار گرفت و حملات نیروهای عراقی به این شهر تشدید شد و بر اثر آتش توپخانه و بمباران‌های دشمن خسارات جانی و مالی فراوانی در آبادان به بار آمد. هر نیم ساعت شهر بمباران می‌شود و مورد حمله زمینی قرار می‌گیرد.

در محور سوسنگرد، به دنبال ورود روز گذشته عراقی‌ها به این شهر، شهر از سکنه خالی شد و تلاش دشمن برای پیشروی به سمت حمیدیه ادامه یافت.

در محور اندیمشک، نیروهای دشمن پشت کرخه به تجدید قوا پرداختند. عصر هنگام، عراقی‌ها در این محور شروع به پیشروی کردند. شهرداری اندیمشک در ساعت ۱۶:۴۵ اعلام کرد: ارتش دشمن در منطقه شروع به پیشروی کرده و به ۱۰ کیلومتری شهر نزدیک شده است.

مقاومت مردمی در گیلان غرب

در محور گیلان غرب، نیروهای خودی، شکست سنگینی به دشمن وارد و آن‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کردند. مردم گیلان غرب با بستن سنگر در شهر، به کمک برادران پاسدار و نیروهای نظامی، تعداد زیادی از تانک‌های دشمن را منهدم و تعدادی از تانک‌ها و خودروهای آن‌ها را به تصرف خود درآوردند. در پی این مقابله دلیرانه و فرار نیروهای دشمن، ۸۰ نفر از سربازان و خدمه تانک‌ها تسلیم نیروهای خودی شدند.

در محور خرمشهر، نیروهای دشمن علاوه بر اجرای آتش، تلاش بیشتری برای پیشروی به‌ سوی شهر کرده، از جوانب مختلف به شهر نزدیک شدند. شهر مرتب به توپ بسته می‌شود. نیروهای دشمن تا پاسگاه جلو آمده‌اند. حدود ۲۰ تانک در سمت راست خارجی شهر مستقرشده‌اند. دشمن از طریق پل نو نیز در حال پیشروی است و تعدادی از افراد خودی را شهید کرده یا به اسارت گرفته‌اند.

هجوم گسترده به خرمشهر

در واقع بعد از تغییر اهداف نظامی عراق از اشغال کامل و سریع خوزستان به تصرف بخشی از آن، فرماندهان عراقی در نهمین روز، واحدهای مهاجم خود را در سه محور بندر (محور غربی)، دور بند (محور مرکزی) و پلیس‌راه (محور شمالی) آرایش می‌دهند و برای هجوم آماده می‌کنند تا رزمندگان را غافلگیر کنند و با ایجاد تشتت در بین آن‌ها، سریع‌تر به اهداف خود دست یابند.

محور بندر (محور غربی)

با پیشروی و استقرار نیروهای عراقی در ساحل اروندرود، برادران اطلاعات سپاه، خبر را به اطلاع فرمانده سپاه می‌رسانند. برادر جهان‌آرا به چند گروه از بچه‌ها دستور حضور در گمرک و دفاع از آن را می‌دهد. یکی از برادران بچه‌ها را با ماشین به اداره بندر می‌برد و راهنماییشان می‌کند تا آماده مقابله با ورود نیروهای عراقی که احتمالاً هجوم خود را تا چند ساعت دیگر به گمرک شروع می‌کنند، باشند.

بعد از سه، چهار ساعت، نه از عراقی‌ها خبری شده، نه آب و غذایی رسیده است، هر چند درگیری با سلاح‌های دوربرد جریان دارد. در غروب آفتاب، یک قمقمه آب جیره‌بندی می‌شود. بچه‌ها از تشنگی له‌له می‌زنند. شب به‌ نوبت چهار نفر پاسداری می‌دهند و ۲ نفر استراحت می‌کنند.

محور جاده اهواز ـ خرمشهر (محور شمالی)

با شکست سختی که نیروهای تکاور عراقی در روز هفتم مهرماه سال ۱۳۵۹ در محور ساختمان‌های پیش‌ساخته متحمل شدند، لشکر ۳ زرهی عراق، حمله جدیدی را با یگان‌های زرهی در مجاورت همین محور ترتیب داده است.

به گزارش ستاد اروند، از ساعت ۲۱ همین روز، پادگان دژ و اطراف آن زیر آتش شدید توپخانه بوده و تا روز هشتم مهرماه ادامه یافته است. دشمن سپس قوای خود را از سمت شمال و جاده کمربندی به سمت خرمشهر به حرکت درآورده است.

ستاد اروند، ضمن اعلام استقرار کامل ۴۵ تانک دشمن در پشت سیل بند، در ۵ کیلومتری پادگان دژ، هشدار می‌دهد که فقط با پشتیبانی هوایی می‌توان مانع پیشروی عراقی‌ها شد.

شهربانی اهواز نیز اعلام می‌کند: از ساعت ۵ بامداد هشتم مهرماه خرمشهر زیر آتش نیروهای عراقی بوده و قوای دشمن در نزدیکی پلیس‌راه مستقر شده‌اند.

منابع:

۱ـ مهدی انصاری، حسین یکتا، هجوم سراسری.مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس.
۲ـ خرمشهر در نبرد طولانی، جمعی از نویسندگان، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس.

پایان پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر