آلمان صادرات تسلیحات به عربستان را تایید کرد


آلمان صادرات تسلیحات به عربستان را تایید کرد

صادرات سلاح‌های آلمانی به عربستان که از سال ۲۰۱۸ به دلیل تجاوز به یمن ممنوع شده بود، پس از سفر اخیر اولاف شولتس به غرب آسیا از سرگرفته می‌شود.

رسانه‌ها روز پنجشنبه گزارش دادند که دولت ائتلافی آلمان قرارداد‌های جدید صادرات تسلیحات به عربستان سعودی را تصویب کرده است.

این گزارش‌ها پس از بازگشت اولاف شولتس، صدراعظم آلمان از سفر به عربستان سعودی، امارات و قطر منتشر شد.

برلین صادرات تسلیحات به ریاض را به دلیل تجاوز به یمن و همچنین قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف آل سعود ممنوع کرده بود.

اشپیگل و خبرگزاری dpa گزارش دادند که رابرت هابک، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان در نامه‌ای به بوندستاگ (پارلمان آلمان) تأیید کرد که چندین قرارداد در زمینه صادرات تسلیحات توسط شولتس و قبل از سفر وی به منطقه تایید شده است.

بر اساس این نامه، مجوز‌های صادراتی، بخشی از برنامه مشترک با ایتالیا، اسپانیا و انگلیس است.

طبق گزارش اشپیگل، ریاض می‌تواند تجهیزات و مهمات جت‌های یوروفایتر و تورنادو را به ارزش ۳۶ میلیون یورو (۳۵.۲ میلیون دلار) خریداری کند. به گزارش dpa، پروژه همکاری اروپا همچنین قطعات یدکی ایرباس A۳۳۰ MRTT را به ارزش ۲.۸ میلیون یورو تامین خواهد کرد.

فروش تسلیحات آلمان به عربستان سعودی در سال ۲۰۱۲ به ۱.۲۴ میلیارد یورو رسید.

اما در سال ۲۰۱۸، بلوک حاکم آلمان متشکل از حزب محافظه کار CDU/CSU و سوسیال دموکرات‌ها (SPD) با ممنوعیت صادرات تسلیحات به کشور‌های درگیر در جنگ یمن موافقت کردند. این توافق چندین استثنا داشت که اجازه می‌داد برخی از اقلام نظامی آلمان به عربستان صادر شود. ممنوعیت کامل یک سال بعد و پس از قتل خاشقجی اجرا شد و از آن زمان این ممنوعیت دو بار تمدید شده است.

ریاض از سال ۲۰۱۴ ائتلافی متجاوز را در یمن هدایت می‌کند و بدترین بحران انسانی در جهان را رقم زده است. اما با اجرایی شدن آتش بس در یمن با میانجیگری سازمان ملل در آوریل سال جاری که از آن زمان تا کنون دو بار تمدید شده است، امید‌ها به پایان یافتن درگیری‌ها افزایش یافته است و این شرایط را برای از سرگیری صادرات سلاح فراهم کرده است.

برلین همچنین به دنبال بهبود روابط خود با صادرکنندگان انرژی است، زیرا این اقدام وابستگی برلین به گاز روسیه در طول جنگ اوکراین را کاهش می‌دهد. عربستان سعودی یکی از مهمترین صادرکنندگان انرژی در جهان است.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، آلمان یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان برتر تسلیحات در جهان است و فروش آن از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ با افزایش ۲۱ درصدی روبرو شده است. بزرگترین مشتریان آن کره جنوبی، الجزایر و مصر بودند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تهران رکورددار چند قلوزایی