سلاح‌های شیمیایی تهدید جدی علیه صلح و امنیت بین المللی هستند


سلاح‌های شیمیایی تهدید جدی علیه صلح و امنیت بین المللی هستند

نماینده کشورمان در سازمان ملل گفت: ایران با این باور بین المللی همراه است که استفاده از این قبیل سلاح‌های غیر انسانی، باعث تهدید جدی علیه صلح و امنیت بین المللی بوده و نباید تحمل شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم کشورمان که در جلسه شورای امنیت سازمان ملل با موضوع تحولات در خاورمیانه (به کار گیری سلاح‌های شیمیایی در سوریه) گفت: شورای امنیت سازمان ملل از تعامل سازنده کنونی بین سوریه و سازمان منع سلاح‌هایی شیمیایی حمایت کند.

وی با اشاره به تلاش‌های سوریه برای اجرای تعهدات خود در کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی، تاکید کرد مدیریت این پرونده با رویکرد سیاسی و استاندارد دوگانه، تنها بحث‌ها را از ماهیت فنی آن منحرف نموده و می‌تواند اعتبار و اقتدار شورای امنیت را زیر ستوال ببرد و آن را تضعیف کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قربانی اصلی بیشترین استفاده سیستماتیک از سلاح‌های شیمیایی در تاریخ مدرن، همواره با قوی‌ترین واژه‌ها استفاده از سلاح‌های شیمیایی را توسط هرکس، در هر کجا و تحت هر شرایطی محکوم کرده است.

وی افزود: کشور ما نیز با این باور بین المللی همراه است که استفاده از این قبیل سلاح‌های غیر انسانی، باعث تهدید جدی علیه صلح و امنیت بین المللی بوده و نباید تحمل شود.

امیر سعید ایروانی تصریح کرد، تنها راه تضمین اینکه سلاح‌های شیمیایی هرگز دوباره استفاده نشوند این است که همه این سلاح‌های در سطح جهانی حذف شود و تمام اقدامات ضروری برای جلوگیری از تولید این قبیل سلاح‌های کشتار جمعی اتخاذ گردد. وی خاطرنشان ساخت: ما بر درخواست خود برای اجرای کامل، مؤثر و غیر تبعیض آمیز کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی تاکید می‌کنیم.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل گفت: ما معتقدیم سیاسی نمودن اجرای کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و استفاده از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW)برای اهداف سیاسی، مشروعیت این کنوانسیون و این سازمان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

ایروانی توجهات را به اهمیت بالای تلاش‌های جمهوری عربی سوریه در جهت اجرای تعهدات خود در چارچوب کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی جلب کرد و اضافه کرد: ما تداوم ارتباطات و تعامل بین سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و جمهوری عربی سوریه را تشویق می‌کنیم و از دولت سوریه برای ارائه یکصدوششمین گزارش ماهانه به مدیرکل سازمان منع سلاح‌هایی شیمیایی تقدیر می‌کنیم.سوریه در این گزارش جزئیات اقدامات خود در جهت حذف سلاح‌های شیمیایی و تأسیسات تولید آن را تشریح کرده است.

سفیر و نماینده کشورمان ابراز امیدواری کرد، نشست آتی وزیر امور خارجه سوریه و مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به حل و فصل مسائل موحود بین دو طرف کمک نماید. ایروانی تصریح نمود: در شرایطی که جمهوری عربی سوریه الزامات کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی را رعایت کرده و به همکاری سازنده با سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ادامه می‌دهد، مدیریت این پرونده با رویکرد سیاسی و استاندارد دوگانه تنها بحث‌ها را از ماهیت آن منحرف نموده و می‌تواند اعتبار و اقتدار شورای امنیت را زیر سوال ببرد و آن را تضعیف کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان همچنین افزود: ما معتقدیم اکنون برای شورای امنیت یک فرصت مناسب در جهت بازگرداندن بحث‌ها در این رابطه به مسیر فنی در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ایجاد شده و این امر زمینه یک گفتگوی سازنده بین سوریه و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی برای حل مسائل را فراهم می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید