بورس در چه شرایطی مثبت می‌شود؟


بورس در چه شرایطی مثبت می‌شود؟

یک تحلیلگر بازار سرمایه به بررسی وضعیت این بازار پرداخت و شروط لازم برای صعودی شدن این بازار را تشریح کرد.

بورس در چه شرایطی مثبت می‌شود؟

روزبه شریعتی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در شرایط پر ابهامی به سر میبرد، اظهار کرد: این بلاتکلیفی بازار باعث شده است روزهای بی رمقی را سپری کند. مثل همیشه حجم معاملات مهم‌ترین دماسنج بازار محسوب می‌شود. حجم معاملات طی این روزها اکثرا در محدوده کم‌تر از ۳۰۰۰ میلیارد تومان است. بررسی ارزش معاملات نشان می‌دهد که حجم معاملات سه تا چهار هزار میلیارد تومان نشان از دوران رکود بازار است. حجم معاملات بین چهار تا شش هزار میلیارد تومان دوره متوسط رو به رونق بازار محسوب می‌شود. یعنی در این دوره پول در برخی صنایع پر قدرت می‌چرخد و بازار بی‌رمق نیست. زمانی که ارزش بازار بین پنج تا ۶ هزار میلیارد تومان است دوره رونق بازار محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته به جز سال ۱۳۹۹ که یک دوره خاصی بود، در انتهای تابستان سال ۱۴۰۰ و در دوره کوتاهی در اردیبهشت سال جاری شاهد دوره رونق در بازار سرمایه نبودیم. به طور مثال در اردیبهشت سال جاری در کنار شرایط خوبی کامودیتی‌ها، بحث واگذاری بلوک خودروسازها مطرح بود و این موضوع در آن زمان هنوز انقدر پرابهام نبود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه از نگاه بنیادی اصلاح خود را تمام کرده است، توضیح داد: زیرا P/E TTM بازار اکنون به زیر ۶ واحد رسیده است. عددی که در مرداد و بهمن ۱۳۹۷ تجربه کردیم. در چند سال گذشته که بازار در دوره‌هایی بسیار زیر ارزش بوده است، P/S TTM بازار یعنی نسبت قیمت به فروش شرکت‌ها در محدوده ۱.۴ واحد قرار داشته است که مجددا در همان دوره مرداد ۹۸ و بهمن ۹۷ آن را تجربه میکردیم.

وی در ادامه با اشاره به شرایط جهانی، اظهار کرد: از طرف دیگر اقتصاد دنیا به شدت بالا و پایین می‌شود و در شرایط مبهمی به سر میبرد. تورم آمریکا علی‌رغم پیش‌بینی‌ها با یک دهم مثبت اتفاق افتاد و این منجر می‌شود در جلسه پیش روی فدرال نرخ بهره به جای نیم درصد، ۷۵ صدم افزایش یابد و به ۳.۲۵ درصد برسد. با این اتفاق شاخص دلار مجدد تقویت شد و به کامودیتی‌ها فشار آورد. از طرف دیگر پول پاشی‌های اروپا برای جلوگیری از رکود منجر به این شده است که تقاضا در بحث انرژی افزایش یابد. از طرف دیگر چین به دلیل تورم پایین نرخ بهره را پایین نگه داشته است و این باعث شده است برخی صنایع به شرایط ایده آل برگردد. به طور کلی نمی‌توان شرایط جهان را پیش‌بینی کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با تاکید بر اینکه شرایط اقتصادی داخل کشور با ابهاماتی مواجه است، عنوان کرد: مهم‌ترین ابهام بودجه کشور در سال آینده است. مشخص نیست که آیا قرار است نرخ خوراک مانند سال جاری سقف ۲۰ سنتی خود را داشته باشد یا خیر؟ نرخ گاز و برق چطور؟ وضعیت مالیات چگونه خواهد بود؟ اگر توافق صورت نگیرد و کسری بودجه شدید باشد، میزان انتشار اوراق تا چه حدی است؟

شریعتی ادامه داد: درحال حاضرنرخ بهره در سیستم بانکی به بالای ۲۳ درصد رسیده که این اتفاق منجر به رکود بازار شده است. از طرف دیگر نرخ دلار نیما به بالای ۲۷ هزار تومان رسیده که یک پالس مثبت برای شرکت‌های دلاری است، اما به دلیل ابهامات مذکور بازار در شرایط سختی به سر میبرد.

وی تاکید کرد: از نگاه تحلیل‌گران تکنیکالیست اگر شاخص کل بورس بتواند محدوده یک میلیون و ۴۳۰ واحد را پس بگیرد، همراه با گزارش‌های ۶ ماهه برخی صنایع و همچنین اگر پالس‌های مثبتی در راستای کاهش ابهامات به بازار داده شود، بازار میتواند شرایط بهتری پیدا کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طالع بینی سال اژدها / خصوصیات متولدین سال اژدها + فیلم