رابرت مالی: اگر رئیس‌جمهور بعدی آمریکا بخواهد از توافق خارج شود، می‌تواند


رابرت مالی: اگر رئیس‌جمهور بعدی آمریکا بخواهد از توافق خارج شود، می‌تواند

نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات هسته‌ای در مصاحبه جدیدی در خصوص ابعاد مذاکرات هسته‌ای، بحث ضمانت‌ها و هدف آمریکا از مذاکرات صحبت کرد.

رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در مذاکرات با ایران در مصاحبه با رادیو «ورلد» آمریکا در خصوص تغییر معادلات در مذاکرات هسته‌ای اذعان کرد «ایران قصدی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارد» اما از سوی دیگر آمریکا نمی‌تواند تضمینی ارائه دهد که رئیس جمهور بعدی از توافق برجام خارج نخواهد شد.

به گزارش رادیو ورلد، در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا واقعا ایران قصد ساخت سلاح هسته‌ای دارد یا خیر، رابرت مالی گفت: «فکر می‌کنم در این مرحله، به نظر نمی‌رسد ایران تصمیمی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گرفته باشد». او در ادامه ادعا کرد: «این بدان معنا نیست که آن‌ها برنامه خود را گسترش نمی‌دهند، اما به نظر نمی‌رسد آن‌ها امروز چنین تصمیمی را گرفته باشند». او اعلام کرد آمریکا سیاست‌های خود را بر قصد و هدف ایران بنا نمی‌کند بلکه بر اساس دیدگاه‌های خود تصمیم می‌گیرد.

در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص ارائه تضمین‌ها در خصوص عدم خروج از توافق، مالی گفت: «من می‌توانم درک کنم که چرا آن‌ها تضمین می‌خواهند، اما از لحظه‌ای که این مذاکرات یک سال و نیم پیش آغاز شد گفتیم سیستم ما به این صورت کار نمی‌کند. اگر رئیس جمهور آینده آمریکا مجددا بخواهد با بی‌ملاحظگی به صورت یکجانبه از توافق خارج شود، ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم که جلوی آن را بگیریم».

فرستاده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای گفت: طرف‌های مذاکره کننده در بهار گذشته و در ماه اوت نسبتا به توافق نزدیک شده بودند و اکنون مذاکرات بیشتر بر سر تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

مالی ادعا کرد هدف آمریکا از مذاکرات آن است که با دیپلماسی جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را بگیرد! وی توپ را در زمین ایران انداخته و ادعا کرد که «در این مقطع، مذاکرات بین ایران و آمریکا نیست. بلکه بیشتر بین ایران و خودش است».

گفتنی است، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران به تازگی گفته است «موضوع ضمانت‌ها در مذاکرات برای کشورمان از اهمیت بالایی برخوردار است».

این اهمیت از آن سو مطرح شده که سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا به صورت یکجانبه و بدون توجه به طرف‌های دیگر از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های حداکثری را علیه ایران اعمال کرد.

در حال حاضر، فضاسازی رسانه‌‌ای غرب در جهت انداختن توپ در زمین ایران است. با این همه، در اقدامی تازه، نمایندگان آمریکایی در ادامه مانع‌تراشی‌های خود، نامه‌ای فراحزبی را با ۴۹ قانونگذار دیگر تنظیم کرده و به بایدن گفته اند «عمیقا نگران» مفادی هستند که تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را کمرنگ می‌کند.

لازم به ذکر است، با وجود فضاسازی‌ها، وزیر خارجه کشورمان به تازگی تصریح کرده که ایران مورد همکاری با آژانس هیچ مشکلی ندارد و در چارچوب پادمان با آژانس همکاری می‌کند. در حال حاضر دوربین‌های آژانس نصب هستند و عملیات مانیتورینگ خود را انجام می‌دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت