احتمال استقرار ناظران بین‌المللی در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان


 رسانه‌ها از احتمال استقرار ناظران سازمان پیمان امنیت جمعی در مرز بین باکو و ایروان برای رفع تنش و درگیری بین این دو کشورهمسایه خبر دادند.  

به گزارش فارس، وزیر خارجه روسیه در هجدهمین نشست سران سازمان‌های امنیتی و دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه از امکان استفاده از ناظران سازمان پیمان امنیت جمعی برای حل مناقشه مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان خبر داد.

به نوشته وبگاه «رادیو ارمنستان» «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت که امکان استفاده از ناظران سازمان پیمان امنیت جمعی برای کمک به ایجاد شرایط مساعد در اجرای توافقات بین سران جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه و عادی سازی روابط بین باکو و ایروان از جمله امضای توافقنامه مناسب، مورد بحث قرار گرفته است.

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان نیز روز پنجشنبه در سخنانی در کابینه گفت که دولت او در حال بررسی استقرار ناظران بین‌المللی از شورای امنیت سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا یا هر سازمان بین المللی دیگر در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان است.

«آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ارمنستان نیز در مصاحبه‌ای گفت که ارمنستان بر کمک نظامی و سیاسی بلوک تحت رهبری روسیه برای حفاظت از حاکمیت خود برابر جمهوری آذربایجان حساب می‌کند.

گریگوریان گفت: «این خواسته ما از سازمان پیمان امنیت جمعی بود، اما هنوز محقق نشده است. واقعیت این است که سازمان پیمان امنیت جمعی هنوز واکنش مناسبی به خروج کامل نیروهای جمهوری آذربایجان از ارمنستان نشان نداده است.»

در تازه‌ترین تحول بین این دو کشور، مقام ارشد نظامی ارمنستان گفت، نظامیان باکو در آخرین رویارویی چند مواضع نظامی راهبردی را تصرف کرده و نخست وزیر ارمنستان نیز حملات این کشور را به شدت محکوم کرد.

سرلشکر « آراکل مارتیکیان» معاون ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان در نشست خبری گفت، مواضعی که جمهوری آذربایجان تصرف کرده از نظر تاکتیکی مهم نیست، اما از نظر راهبردی مهم است.

وی گفت: «آنها موفق شدند چند پاسگاه نظامی را تصرف کنند. این مواضع از نظر تاکتیکی اهمیت چندانی ندارند، اما از نظر راهبردی مهم هستند زیرا بالای شهرک‌های ما قرار دارند و می‌توانند جاده‌ها و مسیرهای ما را تا حدودی رصد کنند و مهمتر از همه این که آنها با حضور خود ساکنان روستاهای مجاور را آزار می‌دهند.»

در تحولی دیگر، در پی حمله روز چهارشنبه نیروهای جمهوری آذربایجان به مرز ارمنستان، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در توییتی ضمن محکوم کردن این حمله خاطرنشان کرد که اقدام ارتش جمهوری آذربایجان باید محکوم و متوقف شود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟