سفرای کشور‌های عربی: انتقال سفارت انگیس به بیت‌المقدس «غیرقانونی و نابخردانه» است


سفرای کشور‌های عربی: انتقال سفارت انگیس به بیت‌المقدس «غیرقانونی و نابخردانه» است

سفرای کشور‌های عربی در نامه‌ای به نخست وزیر انگلیس از تصمیم او برای انتقال سفارت به بیت‌المقدس انتقاد کرده و آن را اقدامی نابخردانه دانسته اند.

سفیران کشور‌های عربی در لندن از لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس می‌خواهند که طرح «غیرقانونی و نابخردانه» انتقال سفارت انگلیس به بیت‌المقدس را عملی نکند.

به گزارش گاردین، برخی دیپلمات‌های کشور‌های عربی حتی گفته‌اند که این طرح می‌تواند گفتگو‌ها در مورد توافق تجاری آزاد بین انگلیس و شورای همکاری خلیج فارس را که قرار است در سال جاری تکمیل شود، به خطر بیندازد. این موارد در نامه‌ای خصوصی قبل از سفر تراس به سازمان ملل در نیویورک ارسال شده است و او گفته پس از تشییع جنازه ملکه آن را بررسی خواهد کرد.

متحدان اتحادیه اروپا به انگلیس گفته اند این اقدام عاقلانه نیست و احتمال آن هست که تراس نه تنها به دلیل روابط نزدیکش با رژیم صهیونیستی، این تصمیم را گرفته باشد، بلکه قصد دارد به عنوان یک شخص تغییردهنده و متمایز مورد توجه قرار گیرد. پیش از این، انتظار می‌رفت که فقط گروه کشور‌های حامی فلسطین در لندن به این پیشنهاد اعتراض کنند، اما نامه‌ای که ارسال شده، مورد تایید همه کشور‌های عربی، از جمله کشور‌هایی است که اخیرا دست به عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی زده اند.

حسام زوملوت، سفیر فلسطین در لندن، می‌گوید: «هر گونه انتقال سفارت نقض آشکار قوانین بین‌المللی و مسئولیت‌های تاریخی انگلیس است. این راه حل به بی ثباتی در اورشلیم و بقیه سرزمین‌های اشغالی دامن می‌زند».

۵ روز پیش، سخنگوی داونینگ استریت اعلام کرده بود که تراس به همراه یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حال بررسی مکان فعلی ساختمان سفارت است. تراس قبلا این اقدام را به عنوان یک وعده تبلیغاتی به متحدان رژیم صهیونیستی داده بود. سفارت انگلیس در سرزمین‌های اشغالی، در حال حاضر در تل‌آویو قرار دارد. جا به جایی سفارت‌ها مسئله بسیار حساسی است و در صورت رخ دادن می‌تواند تنش‌زا باشد. برخی کارشناسان تراس را پیرو ترامپ معرفی کرده و این تصمیم او را مورد انتقاد شدید قرار داده اند. پیش‌تر، اعتراضات به اقدام ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، به شهادت ده‌ها فلسطینی انجامید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش کاپیتان استقلال به توهین زشت به پلیس