وجود 59 موقوفه در کهگیلویه و بویراحمد/ سازمان اوقاف دخل و تصرفی در موقوفات ندارد


وجود 59 موقوفه در کهگیلویه و بویراحمد/ سازمان اوقاف  دخل و تصرفی در موقوفات ندارد

حجت الاسلام مومنی شاد ضمن تاکید بر اینکه وقف نهاد دولتی نیست، گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی موقوفات دخل و تصرفی در موقوفات نداشته و از موقوفات صیانت و حفاظت می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام «قاسم مومنی شاد» ظهر امروز (۸ مهر ماه) به عنوان سخران پیش از خطبه های نماز جمعه گچساران ضمن گرامی داشت «دهه وقف»، اظهار کرد: خداوند متعال می فرمایند «هرگز به مقام نیکی نخواهید رسید مگر از آنچه دوست دارید در راه خدا انفاق کنید و از آنچه که انفاق می کنید، خداوند نیز آگاه است

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه انفاق متعدد بوده و برخی از انفاق ها اعتباری و برخی نیز ماندگار هستند که بعد از مرگ انسان هم ساری و جاری است، افزود: یک نمونه انفاق هم وقف است که قبل از اسلام جریان داشته و بعد از اسلام نیز نخستین واقف در اسلام نیز پیامبر اکرم(ص) بودند.

وی با اشاره به فرموده پیامبر گرامی اسلام (ص) مبنی بر اینکه «پرونده اعمال آدمی در زمان مرگ بسته می شود جز در سه مورد که صدقه جاریه، فرزند صالحی که برای پدر و مادر دعا کند و علمی که مومنین از آن منفعت ببرند»، ادامه داد: استفاده از ظرفیت وقف به عنوان یک چشمه همیشه جاری جهت رشد و تعالی در عرصه های دینی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حائز اهمیت است.

حجت الاسلام مومنی شاد ضمن تاکید بر اینکه در این راستا باید فرهنگ وقف در جامعه نهادینه و احیا شود، خاطرنشان کرد:وقف یعنی اینکه انسان بخشی از دارایی و اموال خود را برای هم نوعان خود وقف و منافعش را برای نیتی که دارد جاری و ساری کند.

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه موقوفاتی در کشور وجود دارد که بیش از هزار سال از عمر آنها می گذرد و همچنان ماندگار هستند، یادآور شد: در استان کهگیلویه و بویراحمد ۵۹ موقوفه داریم که کمتر از نیمی از آنها منفعتی بوده و از این تعداد، نیز بیشترین موقوفات مربوط به شهرستان گچساران است.

وی ضمن تاکید بر اینکه وقف نهاد دولتی نیست، گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی موقوفات دخل و تصرفی در موقوفات نداشته و از موقوفات صیانت و حفاظت می کند.

حجت الاسلام مومنی شاد با اشاره به اینکه دو نمونه وقف وجود دارد، اظهار کرد: یکی اینکه واقف تولیت را به اوقاف واگذار می کند و اوقاف هم هیئت امنایی برای آن از بین مردم انتخاب می کند و یک راه دیگر به انتخاب شخص واقف به شخص متولی واگذار می شود و در این مورد اوقاف ناظر است که متولی نیت واقف را اجرا کند.

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد به صرف هزینه های بالا در مراسمات عروسی اشاره کرد و گفت: این هزینه ها هیچ سودی برای زوج و زوجه ندارد، اما اگر هزینه های گزاف را در جایی به املاک وقفی اختصاص دهیم و برای رونق ازدواج فرزندان خود و فامیل و ... قرار دهید، بسیاری از مشکلات جوانان حل خواهد شد.

پایان پیام/82

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت