جمع سینماگران ایرانی در اسکار


دنیای اقتصاد : فیلم سینمایی جنگ جهانی سوم ساخته هومن سیدی به تازگی به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی شد. اما افزون بر این فیلم، آثار دیگری نیز با حضور هنرمندان و سینماگران ایرانی در اسکار حضور دارند که البته به عنوان نمایندگان دیگر کشورها به این رویداد معرفی شده‌اند. غیر از فیلم پرحاشیه «عنکبوت سیاه» که هفته گذشته از سوی دانمارک به آکادمی معرفی شد، دو فیلم دیگر نیز روز گذشته به اسکار معرفی شدند که چهره‌هایی ایرانی در ساخت این آثار حضور داشته‌اند: یک فیلم با تصویربرداری داریوش خنجی و فیلم دوم ساخته مریم توزانی. مراسم نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۲ مارس ۲۰۲۳ (۲۱ اسفند) در تئاتر دالبی در هالیوود برگزار می‌شود.

داریوش خُنجی در فیلم ایناریتو

جمع سینماگران ایرانی در اسکار

فیلم «باردو» جدیدترین ساخته «الخاندرو گونزالز ایناریتو» به عنوان نماینده سینمای مکزیک در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳ انتخاب شد. این فیلم که شخصی‌ترین فیلم «ایناریتو» محسوب می‌شود، نخستین ساخته این کارگردان مکزیکی پس از فیلم «بازگشته» در سال ۲۰۱۵ محسوب می‌شود و همچنین اولین فیلم کاملا مکزیکی‌زبان وی، پس از فیلم «عشق سگی» در سال ۲۰۰۰ محسوب می‌شود. «باردو» یک کمدی نوستالژیک درباره یک روزنامه‌نگار و مستندساز مشهور مکزیکی که برای مواجهه با گذشته خودش و واقعیت کنونی کشورش به مکزیک بازمی‌گردد. فیلمبرداری این فیلم پاییز سال گذشته به پایان رسید و مدیریت فیلمبرداری آن را داریوش خنجی بر عهده داشته است. داریوش خنجی فیلمبردار ایرانی-فرانسوی نامزد جایزه اسکار که سابقه کار با فیلمسازان بزرگی چون «دیوید فینچر»، «وودی آلن»، «وونگ کاروای»، «سیدنی پولاک» و «میشائیل هانکه» را در کارنامه دارد برای نخستین‌بار با «ایناریتو» در فیلم «باردو» همکاری کرده است. «ایناریتو» هم تاکنون برنده پنج جایزه اسکار شده است.

سینماگر زن ایرانی از مراکش

جمع سینماگران ایرانی در اسکار

فیلم «خفتان آبی» ساخته «مریم توزانی» به عنوان نماینده سیمای مراکش در اسکار ۲۰۲۳ انتخاب شده است. این فیلم که امسال در بخش نوعی نگاه جشنواره کن رونمایی شد، موفق به کسب جایزه بهترین فیلم این بخش از جشنواره به انتخاب هیات داوران فدراسیون بین‌المللی منتقدان (فیپرشی) شد و داستان زن و مردی را روایت می‌کند که مغازه‌ای را در شهر سلا در کشور مراکش اداره می‌کنند. «مریم توزانی» پیش از این نیز در سال ۲۰۱۹ نیز با فیلم «آدم» نماینده سینمای مراکش در جوایز اسکار بود و سال گذشته در نگارش فیلمنامه فیلم «بیت‌های کازبلانکا» ساخته «نبیل عیوش» مشارکت داشت که در رقابت اسکار خارجی حضور داشت. اخیرا فیلم «آرژانتین، ۱۹۸۵» ساخته «سانتیاگو میتره» به عنوان نماینده آرژانتین و فیلم «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی نیز به نمایندگی از سینمای دانمارک به آکادمی اسکار معرفی شده‌اند. تاکنون نزدیک به ۷۰ کشور فیلم برگزیده خود را برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی جوایز اسکار انتخاب کرده‌اند و فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی نیز نماینده ایران در این رویداد سینمایی خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری