دلار قدرتمند


دلار قدرتمند

پس از عبور شاخص جهانی دلار آمریکا از یورو، حالا این ارز به دنبال سبقت از پوند انگلیس است تا نرخ برابری را به بیشتر از یک برساند.

به گزارش بنکر (Banker)، ارزش پوند در برابر دلار در بازارهای جهانی به کف حدود 4 دهه اخیر رسید. بر این اساس باید گفت که نرخ پوند در برابر دلار با کاهش 4/ 6 درصدی مواجه شد و به پایین‌ترین سطح خود از سال 1985 سقوط کرد. اکنون در ساعت 16 به وقت تهران نرخ برابری دلار به پوند به 93/ 0 واحد رسیده است.

این موضوع شوک قابل توجهی به بازارهای مالی انگلیس وارد کرد. در این میان برخی از تحلیل‌گران معتقدند که بانک مرکزی انگلیس باید با توجه به شرایط موجود در بازارهای این کشور گامی در جهت افزایش سیاست‌های انقباضی بردارد؛ زیرا هفته گذشته وزیر خزانه‌داری انگلیس اعلام کرده بود که با کاهش مالیات و یارانه سوخت به خانوارها به بهبود وضع اقتصادی آنها کمک خواهد کرد.

اما پس از سقوط پوند به پایین‌ترین سطح خود در 37 سال گذشته در روز دوشنبه 26 سپتامبر، سیاستگذاران بانک مرکزی افزودند که با تضعیف پوند، عملیاتی شدن سیاست‌های یادشده نیازمند آن است که علاوه بر بودجه‌ای که دولت انگلیس در نظر گرفته، بودجه تازه‌ای اختصاص پیدا کند. تامین این بودجه تازه به افزایش بدهی دامن می‌زند و رکود در این کشور را تشدید خواهد کرد.

افزایش شاخص دلار علاوه بر تضعیف ارزش پوند انگلیس، افزایش نرخ برابری دلار در برابر یورو را نیز به دنبال داشت. به دنبال این موضوع نرخ برابری دلار به یورو به سطح 04/ 1 رسید.

بر این اساس باید گفت که مشابه این روند در یکم آوریل 2002 نیز رخ داده است. برخی از تحلیل‌گران افزودند که واکنش ارزهای جهانی به تقویت دلار بانک‌های مرکزی این مناطق را تحریک به افزایش نرخ بهره سیاستی خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مالیات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معافیت معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه