افزایش نرخ بهره اکثر کشورها در سال 2022


افزایش نرخ بهره اکثر کشورها در سال 2022

پژوهشکده پولی و بانکی : اکثر بانک‌‌های مرکزی در سراسر جهان از اوایل سپتامبر ٢٠٢٢، نرخ بهره را افزایش داده‌‌اند، البته برخی افزایش‌‌ها محدود و برخی دیگر نسبتا بزرگ بود.

به گزارش بنکر (Bankerبراساس گزارش استاتیستا؛ برخی کشورها نیز نرخ بهره را کاهش دادند. اما این کشورها اغلب کشورهایی بودند که آشفتگی شدید اقتصادی را تجربه می‌‌کردند یا کشورهایی بودند که تا حدی از بازارهای جهانی دور شده بودند.

در مواجهه با تورم، بانک مرکزی اروپا برای نخستین بار در یازده سال گذشته در ماه ژوئیه نرخ بهره را افزایش داد، اما نرخ بهره بانک مرکزی همچنان در اروپا پایین است. فدرال رزرو ایالات‌متحده که مانند بانک مرکزی اروپا برای مدت طولانی به صفر پایبند بود، نرخ بهره را با شدت بیشتری افزایش داد، زیرا ایالات‌متحده تحت تاثیر تورم شدیدتر از بسیاری از کشورها قرار گرفت.

ترکیه و چین از جمله کشورهایی هستند که در سال ٢٠٢٢ نرخ بهره را کاهش دادند و اکنون نرخ کمتری نسبت به اول ژانویه ٢٠٢٢ دارند.

اقتصاد چین با تورم بالا دست‌وپنجه نرم نمی‌‌کند، اما با ریسک‌‌های زیادی از جمله کمبود انرژی، ویروس کرونا و مصرف پایین مواجه است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بانک خلق چین احتمالا سیاست پولی خود را تسهیل کرده و با فراهم کردن نقدینگی بیشتر از رشد اقتصادی حمایت خواهد کرد. سیاست پولی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه مورد انتقاد کارشناسان بلومبرگ قرار گرفته و آن را «غیرمتعارف» توصیف می‌‌کنند.

بانک مرکزی ترکیه اخیرا نرخ بهره اصلی خود را کاهش داده است. اردوغان آشکارا بر این عقیده است که نرخ‌‌های بهره بالا برعکس باعث افزایش تورم می‌شود، در حالی که نرخ‌‌های پایین باعث تحریک وام‌‌ها و سرمایه‌‌گذاری‌‌ها می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جشنواره طنز «دادخند» در یزد 2 ساله شد