اجرای طرح جهش تولید در 130 هزار هکتار از اراضی دیم استان مرکزی


اجرای طرح جهش تولید در 130 هزار هکتار از اراضی دیم استان مرکزی

اراک- معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: طرح جهش تولید برای دومین سال متوالی به این استان ابلاغ و در ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی دیم اجرا شده است.

محمد زاهدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای طرح جهش تولید در مزارع استان مرکزی اظهار کرد: طرح جهش تولید برای دومین سال متوالی به استان مرکزی ابلاغ و در سطح مزارع دیم در حال اجرا است.

وی ادامه داد: این طرح سال گذشته در ۶۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان از جمله گندم، جو، علوفه، دانه‌های روغنی و حبوبات اجرا شد و در سال جاری این عدد به ۱۳۰ هزار هکتار رسیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: کمک‌هایی در طرح جهش تولید به بهره برداران طرف قرارداد این طرح اختصاص داده می‌شود که یک بخش آن تأمین کودهای بذرمال برای تقویت بذرهای گواهی شده است.

زاهدی تصریح کرد: سال گذشته با وجود خشکسالی که داشتیم مزارعی که از این بذرها استفاده کرده بودند نسبت به مزارعی که از بذرمال استفاده نکرده بودند ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش تولید داشتند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: کمک به محلول‌پاشی (ریز مغذی) در مراحل تولید، کنترل عوامل خسارت‌زا در مزارع مشمول این طرح و بیمه محصولات است و به ازای هر هکتار ۵۰ هزار تومان تخفیف داده می‌شود.

وی بیان کرد: کشاورزانی که در طرح جهش تولید شرکت کنند می‌توانند از تسهیلات ۴ درصدی بانک ملی و ستاد اجرایی فرمان امام برای تهیه ادوات مورد نیاز خود استفاده کنند. سقف این تسهیلات در سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان بود که امسال این مبلغ تا ۱۳۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

زاهدی در خصوص سهم استان در طرح جهش تولید گفت: سال گذشته سهم اعتبار استان مرکزی در اجرا این طرح ۴ میلیارد تومان بود که امسال به ۸ میلیارد تومان رسیده است و در صورت استقبال کشاورزان امکان جذب اعتبار بیشتر نیز وجود دارد.

وی افزود: برای تأمین کودهایی مثل ازته که تولید داخل هستند، مشکلی نداریم و نسبت به سال گذشته افزایش سهمیه نیز داشته‌ایم اما در مورد کود فسفات و پتاسه به دلیل اینکه بخش قابل توجهی از آن وارداتی است در تأمین آن با مشکل مواجهیم اما پیگیر هستیم تا با کمک وزارت جهاد کشاورزی این دو نوع کود را متناسب با نیاز کشاورز تأمین کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها