تورم بالا در استان‌های کم‌درآمد/ توزیع ناعادلانه تورم


تورم بالا در استان‌های کم‌درآمد/ توزیع ناعادلانه تورم

اقتصاد کشور دچار تورم است و این نکته‌‌ی جدیدی نیست. نکته قابل توجه اما توزیع ناعادلانه تورم در استان‌های کشور است.

به گزارش تجارت‌نیوز، به‌صورتی که میزان تورم در استان‌های کم‌درآمد بیشتر از دیگر استان‌ها گزارش شده است.

به نقل از دنیای‌اقتصاد، آمارهای رسمی تورم استانی بیانگر آن است که در آخرین ماه تابستان، بیشترین تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان‌های لرستان با ۳.۳درصد، سیستان و بلوچستان با ۳.۲درصد و قم با ۳درصد تورم بوده است.

همچنین آذربایجان غربی با ۵۹.۷درصد، اردبیل با ۵۷.۲درصد و لرستان با ۵۶.۹درصد دارای بیشترین تورم نقطه به نقطه در استان‌های کشور بوده‌اند.

در این ماه با وجود سبقت گرفتن تورم ماهانه خدمات از تورم کالا، تورم نقطه به نقطه بیش از ۹۰درصدی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در استان لرستان موجب شده است تورم نقطه به نقطه این استان در صدر استان‌های کشور قرار بگیرد. تورم ماهانه این استان نیز جزء ۳ استان دارای بیشترین تورم در شهریورماه بوده است. در واقع می‌توان گفت به صورت کلی استان‌های کم‌درآمد، دارای تورم بالاتری بوده‌اند.

نمایی از تورم شهریور

بر اساس گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت مصرف‌کننده در آخرین ماه تابستان به عدد ۵۲۵.۴ واحد رسید. مقایسه این عدد با ماه گذشته خود یا به عبارتی شاخص قیمت مصرف‌کننده در مردادماه بیانگر این است که تورم ماهانه در شهریورماه ۲.۲درصد بوده است.

بررسی شاخص قیمت مصرف‌کننده نشان می‌دهد این شاخص از ابتدای سال جاری دارای روند صعودی بوده است. این تورم در خردادماه سال جاری به‌دلیل تغییر سیاست‌های ارز تریجی به رقم ۱۲.۲درصد رسید. پس از این ماه روند کاهشی تورم ماهانه آغاز شد.

با‌ این‌حال پس از انتشار آمار تورم شهریورماه روند کاهشی تورم ماهانه متوقف شد. این از آن‌ روست که تورم ماهانه شهریور نسبت به تورم ماهانه مردادماه دارای رشد ۰.۲درصدی بوده است. اما با وجود افزایش تورم ماهانه در آخرین ماه تابستان سال ۱۴۰۱، تورم نقطه به نقطه در این ماه نسبت به مردادماه کاهش ۲.۵درصدی داشته ‌است.

لرستان دارای بیشترین تورم ماهانه

روز گذشته شاخص قیمت مصرف‌کننده به تفکیک استان‌ها توسط مرکز آمار منتشر شد. براساس این گزارش در شهریورماه ۱۴۰۱ شاخص کل قیمت مصرف‌کننده برای خانوارهای کشور نسبت به ماه قبل ۲.۲درصد افزایش یافته است.

در این ماه بیشترین تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان‌های لرستان با ۳.۳درصد، سیستان و بلوچستان با ۳.۲درصد و قم با ۳درصد تورم بوده است. از طرفی کمترین تورم ماهانه در شهریورماه سال جاری نیز به استان‌های مرکزی با ۰.۸درصد، گیلان با ۱.۲درصد و کرمان با ۱.۳درصد تورم تعلق دارد.

تحولات تورمی نسبت به یک‌سال گذشته

در شهریورماه سال جاری تورم نقطه به نقطه کل کشور ۴۹.۷درصد بوده است. بررسی این تورم به تفکیک استان‌های کشور بیانگر آن است که استان آذربایجان غربی با ۵۹.۷درصد دارای بیشترین تورم نقطه به نقطه در این ماه بوده است. همچنین استان‌های اردبیل با تورم ۵۷.۲ و لرستان با ۵۶.۹درصد در مرتبه بعدی قرار داشته‌اند.

در مقابل استان‌ بوشهر با ۴۴.۶درصد دارای کمترین تورم نقطه‌ به نقطه آخرین ماه تابستان بوده و استان‌های خوزستان با ۴۴.۹ و اصفهان با ۴۵.۶درصد نیز پس از بوشهر دارای کم‌ترین تورم نقطه به نقطه در ماه مذکور بوده‌اند. در واقع استان لرستان هم در تورم ماهانه و هم در تورم نقطه‌ای جزو استان‌های پرتورم در شهریورماه بوده که دلیل این مساله را می‌توان در افزایش تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در این استان جست‌‌وجو کرد.

پرتورم‌ها در بخش کالا و خدمات

در شهریورماه سال جاری تورم میانگین گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات معادل ۷۴.۷درصد و تورم نقطه به نقطه خدمات برابر با ۳۵.۲درصد بوده است. استان لرستان هم در مورد تورم نقطه به نقطه و هم در ماهانه، جزو پرتورم‌ترین استان‌های کشور در شهریور ماه بوده است.

بررسی تورم نقطه به نقطه این استان به تفکیک کالاها و خدمات مصرفی خانوارها نشان می‌دهد گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های لرستان با تورم ۹۰.۸درصد دارای بیشترین تورم نقطه به نقطه در استان‌های کشور بوده است.

در این گروه، پس از استان لرستان استان خراسان شمالی با ۸۸.۸درصد و استان آذربایجان غربی با تورم ۸۴.۷درصدی دارای بیشترین تورم نقطه به نقطه گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بوده‌اند.

نکته قابل‌توجه آن است که تورم نقطه به نقطه ۳ استان مذکور بیش از میانگین تورم کل استان‌ها بوده است. از سوی دیگر بررسی تورم نقطه به نقطه گروه خدمات در شهریورماه نشان می‌دهد استان ایلام با تورم ۴۱.۱درصدی دارای بیشترین تورم در این گروه بوده است. پس از آن استان‌های چهارمحال‌و‌بختیاری با ۳۸.۷درصد و خراسان شمالی با ۳۸.۵درصد دارای بیشترین تورم نقطه به نقطه در گروه خدمات بوده‌اند.

تحولات تورم در خانوارهای شهری

براساس گزارش مرکز آمار در شهریورماه سال ۱۴۰۱ عدد شاخص قیمت مصرف‌کننده برای خانوارهای شهری به عدد ۵۱۵.۷ رسیده است.

مقایسه این عدد با مردادماه بیانگر این است که عدد شاخص ۲.۲درصد افزایش یافته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان لرستان با ۳.۲درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان مرکزی با ۰.۶درصد بوده است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به مدت مشابه در سال گذشته برای خانوارهای شهری ۴۸.۴درصد بوده است.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان اردبیل ۵۶.۵درصد و کمترین آن مربوط به استان بوشهر با ۴۱.۳درصد بوده است. همچنین در این ماه نرخ تورم ۱۲ماهه منتهی به شهریورماه سال ۱۴۰۱ برای خانوارهای شهری به عدد ۴۱.۵درصد رسیده است. بررسی‌ها بیانگر آن است که بیشترین نرخ تورم ۱۲ماهه مربوط به استان مازندران با ۴۶.۹درصد و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۳۶.۹درصد بوده است.

تورم روستایی به تفکیک استان

در گزارش مرکز آمار تورم در خانوارهای روستایی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس در شهریور سال جاری عدد شاخص برای خانوارهای روستایی به ۵۷۹.۸ رسیده است که این عدد نسبت به مردادماه دارای رشد ۲.۲درصدی بوده است.

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان زنجان با ۴.۳درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های کرمان و سمنان با ۱درصد بوده است. در ماه جاری استان گیلان تورم منفی را تجربه کرده و با تورم ماهانه منفی ۰.۳درصد دارای کمترین تورم ماهانه در خانوارهای روستایی بوده است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به مدت مشابه در سال گذشته برای خانوارهای روستایی۵۶.۳درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان هرمزگان با ۶۴.۹درصد و کمترین آن مربوط به استان یزد با ۴۷درصد بوده است. همچنین نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به شهریور سال ۱۴۰۱ برای خانوارهای روستایی به عدد ۴۵.۳درصد رسید که بیشترین نرخ این تورم مربوط به استان قزوین ۵۰.۹درصد و کمترین آن مربوط به استان همدان با ۳۸.۱درصد بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل