طرح «پارک لجستیکی کشاورزی همدان» همچنان خاک می خورد


طرح «پارک لجستیکی کشاورزی همدان» همچنان خاک می خورد

همدان- یک تحلیلگر اقتصادی گفت: علی رغم آنکه یک پارک لجستیکی کشاورزی به استان همدان اختصاص داده شده، اما هنوز امکان سنجی در این زمینه صورت نگرفته است.

بهرام هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مقام معظم رهبری با اشاره به اهمیت صنایع کوچک و متوسط فرموده‌اند که «آن چیزی که در متن جامعه اشتغال ایجاد می‌کند، تحرّک ایجاد می‌کند و طبقات پایین را بهره‌مند می‌کند، همین صنایع کوچک و متوسط است»، عنوان کرد: در کشور ما، اشتغال‌های بین یک تا ۹ نفر را مشمول بنگاه‌های خرد و اشتغال‌های خرد، از ۱۰ تا ۴۹ نفر را صنایع کوچک، از ۵۰ تا ۱۴۹ نفر را اشتغال متوسط و از ۱۵۰ به بالا را بنگاه‌های بزرگ می‌دانیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی در همدان ادامه داد: شاید در یک واحد، تعداد نیروها کم اما سرمایه گذاری آن بیشتر باشد؛ بدین سان، ما انتظار داریم که این تعریف تغییر کند چراکه کشورهای دیگر به عنوان مثال، کشور چین با نوع صادرات و اشتغالش این مسائل را می‌سنجد یا مثلاً در کشور ژاپن سرمایه گذاری ها در حوزه صنعت و نیروی انسانی است.

وی با اشاره به جایگاه صنایع کوچک خاطرنشان کرد: صنایع کوچک یک ویژگی‌های خاصی دارند از جمله اینکه انعطاف‌پذیر و مناسب با نیاز مشتری هستند و حال، اگر صنایع بزرگی داشته باشیم و خط تولید را بخواهیم برای مشتری تغییر بدهیم، هزینه بر است ولی با صنایع کوچک در کشور می‌توان اتفاقات خوبی را رقم زد.

هاشمی یادآور شد: اتفاقات خاص در کشورهای جنوب شرق آسیا مانند کشورهای لیبی، مالزی، ژاپن به سبب استراتژیک و سرمایه گذاری‌هایی است که روی صنایع کوچک رخ داده و به راستی می‌توان گفت که تعداد واحدهای صنایع کوچک در کشورهای توسعه یافته ۹۹ درصد است.

این تحلیلگر اقتصادی با اشاره به اینکه تعداد واحدهای صنایع کوچک در کشورهای در حال توسعه ۹۰ درصد و در ایران ۹۲ درصد صنایع کوچک است، اضافه کرد: اشتغالی که به این موضوع اختصاص داده می‌شود، ۷۵ درصد و به کشورهای در حال توسعه ۶۰ درصد و متأسفانه در ایران ۴۲ درصد است.

وی با تصریح بر اینکه این میزان برای کشور ما کم است و باید افزایش یابد، خاطرنشان کرد: صنایع کوچک در کشور ما جایگاه خاصی دارد و باید به این نسبت، سهم اشتغال صنایع کوچک نیز بالاترین باشد.

هاشمی با تاکید بر اینکه صنایع کوچک برای راه اندازی و پیش روی به سرمایه گذاری بسیار کمی نیاز دارند، این صنایع را انعطاف پذیر خواند و افزود: در این راستا هر آنچه که نیاز است می‌توان سریع وارد کار کرد و اقدامات مناسبی را رقم زد.

این کارشناس مسائل اقتصادی و صنعتی در همدان با اشاره به اینکه صنایع کوچک، آیتم‌ها و روش‌هایی دارد، تشریح کرد: در حدود ۱۷ تا ۲۳ فرایند برای توسعه صنایع کوچک در دنیا وجود دارد و ما برای صنایع کوچک در کشورمان از دو مورد استفاده می‌کنیم یعنی استفاده ما از فرآیندهای دیگر کمتر است و این باعث می‌شود ارزش افزوده و ثروت آفرینی بالایی را در این عرصه بتوان شاهد بود.

وی با اشاره به موضوع لجستیک نیز عنوان کرد: در حال حاضر، تعداد ۵۸ مرکز لجستیک به کشور وجود دارد.

هاشمی با بیان اینکه آمایش صنایع لجستیک که پایه صنایع کوچک هر استان است، اظهار کرد: در دولت قبلی متأسفانه در این زمینه کار نشده بود و امکان سنجی مراکز لجستیک انجام نشد.

وی در این زمینه به موقعیت‌های لجستیکی همدان در زمینه گردشگری، مواد معدنی و صنایع تبدیلی اشاره کرد و گفت: باید این موقعیت‌ها را جدی بگیریم، در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار بارانداز در دنیا ایجاد شده و استان‌های مختلف نیز دنبال آن هستند تا چنین باراندازهایی داشته باشند. بدین ترتیب، باید روی این پتانسیل‌ها کار شود.

هاشمی جایگاه استان همدان در این زمینه را بسیار مناسب دانست و افزود: در حوزه صنایع کوچک معدنی می‌توانیم اشتغالزایی بسیاری داشته باشیم. در استان، پارک‌های علم و فناوری و شهرک‌های فناوری باید در این زمینه وارد کار شوند.

وی با تاکید بر اینکه ارزش آفرینی و پتانسیل‌های کشاورزی خوبی در استان همدان وجود دارد، اظهار کرد: می‌توان در حوزه صنایع تبدیلی بسیار خوب وارد کار شد، در حوزه بسته بندی، حوزه سموم و زیرساخت‌های حوزه کشاورزی جایگاه خوبی داریم اما متأسفانه می‌بینیم علی رغم آنکه یک پارک لجستیکی کشاورزی به استان همدان اختصاص داده شده اما هنوز امکان سنجی در این زمینه صورت نگرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق