تندترین فلفل دنیا کدام است؟


تندترین فلفل دنیا کدام است؟

اگر طرفدار مزه تند هستید، کشاورزان پرورش‌دهنده فلفل در گوشه و کنار جهان در پی آن‌اند تا معنای واژه «تند» را برای زبان شما به چالش بکشند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بر اساس تخمین‌ها، ۵۰ هزار نوع فلفل تند در جهان وجود دارد که حاصل اهلی شدن بیش از شش هزار سال پیش این گیاه در پرو و مکزیک‌اند. این فلفل‌ها به پنج دسته تقسیم می‌شوند: کپسیکوم انیوئم، کپسیکوم چاینیز، کپسیکوم فروتسنس، کپسیکوم باکتوم و کپسیکوم پوبسنس.

اما یک فلفل وجود دارد که از همه این‌ها بالاتر قرار می‌گیرد و به عنوان تندترین فلفل جهان شناخته می‌شود.

تندترین فلفل دنیا کدام است؟

تندترین فلفل جهان «کارولینا ریپر» (Carolina Reaper) است که اد کاری از شرکت «پاکربات پپر» (PuckerButt Pepper) در فورت میل کارولینای جنوبی کشت کرده است.

کارولینا ریپر که در رکورد جهانی گینس به‌عنوان تندترین فلفل درجه‌بندی می‌شود، حدود ۲.۲ میلیون واحد حرارتی اسکویل یا اس‌اچ‌یو، مقیاسی برای رتبه‌بندی تندی فلفل‌ها، تندوتیز است. عدد میانگین چیزی حدود ۱.۷ میلیون اس‌اچ‌یو است.

برای مقایسه، باید گفت که تندی هالوپینو حدود دو هزار و ۵۰۰ تا هشت هزار اس‌اچ‌یو و تندی فلفل کاین ۳۰ تا ۵۰ هزار اس‌اچ‌یو است.

گفته می‌شود که کاری فلفل ریپر را با پیوند زدن یک نوع فلفل پاکستانی و فلفلی از جزیره سنت وینسنت تولید کرده است.

آیا می‌توانید تندترین فلفل جهان را بچشید؟

آیا می‌توانید کارولینا ریپر را با خیال راحت مصرف کنید؟ در سال ۲۰۱۸، مردی ۳۴ساله با شکایت از سردرد‌های شدید تنها چند روز پس از خوردن این فلفل، به اورژانس رفت. طبق گزارش‌ها، اسکن‌های مغزی عروق منقبض‌شده را نشان داد که در نهایت پنج هفته بعد، به حالت عادی بازگشتند.

مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژیکی در سال ۲۰۲۰، وقوع حادثه‌ای را گزارش کرد که بر اساس آن، یک پسر ۱۵ ساله که یک کارولینا ریپر خورده بود، دو روز پس از بستری شدن در بیمارستان به دلیل سردرد، به سکته مغزی حاد مخچه دچار شد.

البته کسانی هم هستند که از هر فرصتی برای خوردن تندترین فلفل جهان لذت می‌برند. لیگ «آف فایر» قهرمانان فلفل‌خوری را با مجموعه‌ای از قوانین خاص، رتبه‌بندی می‌کند؛ آن‌ها به جزئیات رویداد رسمی و حضور شاهدان معتبر نیاز دارند و در آن نمی‌توان بیش از ۲۰۰ کارولینا ریپر مصرف کرد.

عنوان قهرمانی متعلق به گریگوری «آیرون گاتز» بارلو از ملبورن، استرالیا است که ۱۶۰ ریپر را در یک جلسه خورد. داستین «اتمیک منیس» جانسون از لاس وگاس با خوردن ۱۲۲ فلفل در رتبه دوم قرار دارد.

پنج فلفل تند جهان

طبق رده‌بندی پپرهد (PepperHead) تند و تیزترین فلفل‌های جهان عبارتند از:

کارولینا ریپر: دو میلیون و ۲۰۰ اس‌اچ‌یو

ترینیداد موروگا اسکورپیون: دو میلیون و ۹ هزار و ۲۳۱ اس‌اچ‌یو

سون پات داکلا: یک میلیون و ۸۵۳ هزار و ۹۳۶ اس‌اچ‌یو

سون پات پریمو: یک میلیون و ۴۶۹ هزار اس‌اچ‌یو

ترینیداد اسکورپیون بوچ تی: یک میلیون و ۴۶۳ هزار و ۷۰۰ اس‌اچ‌یو

میزان تند بودن فلفل را چگونه اندازه‌گیری می‌کنند؟

ویلبر اسکویل، داروساز، در سال ۱۹۱۲ مقیاس اسکویل را برای اندازه‌گیری تندی و سوزش فلفل تعریف کرد. اسکویل فلفل‌ها را با مخلوط کردن آب قند با عصاره الکلی روغن کپسایسین، ترکیب شیمیایی فلفل که آن‌ها را تند می‌کند، آزمایش کرد. او این محلول را روی زبان تست‌کنندگان مزه قرار داد و آن را با آب رقیق کرد تا میزان تند بودن را ارزیابی کند.

امروزه دانشمندان به جای آزمایش تندی با زبان تست‌کننده‌ها، از روشی با فناوری پیشرفته‌تر استفاده می‌کنند. کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا غلظت کپسایسین را در فلفل تعیین می‌کند؛ هرچند از همان سیستم رتبه‌بندی اسکویل استفاده می‌کند.

درجه کپسایسین خالص ۱۶ میلیون اس‌اچ‌یو است.

منبع: تابناک باتو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا