اخیراً وبسایت معتبر Tom’s Hardware فناوری XeSS اینتل را در کارتهای گرافیک مختلف انویدیا، AMD و همچنین سری Arc اینتل بررسی نموده و نتایج آن را منتشر کرده است. در ادامه به بررسی عملکرد تکنولوژی سوپرسمپلینگ XeSS اینتل میپردازیم.
همانطور که میدانید شرکت اینتل به صورت ناگهانی تکنولوژی XeSS خود را چند روز پیش عرضه کرد. اما با توجه به اینکه هنوز سری کارتهای گرافیک دسکتاپ Arc A7 وارد بازار نشدهاند، این فناوری فقط در محصولات انویدیا، AMD و همچنین سری کارتهای گرافیک لپ تاپ Intel Arc قابل آزمایش است.
اکثر ریویورها هماکنون مشغول آزمایش کارتهای گرافیک سری NVIDIA RTX 40 و محصولات جدید Arc A7 خود اینتل هستند. این بدان معنی است که در حال حاضر به ندرت کسی زمان لازم برای آزمایش فناوری XeSS را دارد. با این حال، به احتمال بسیار زیاد در مورد عملکرد گیمینگ این فناوری در هفتههای آینده بیشتر خواهیم شنید. خوشبختانه، اخیراً برخی از رسانهها عملکرد تکنولوژی XeSS را در کارتهای گرافیک انویدیا و ای ام دی بررسی و منتشر کردهاند.
در ابتدا وبسایت PCGamer مقایسهای بین حالت معمولی، فناوری DLSS و فناوری XeSS در کارت گرافیک GeForce RTX 2080 Ti انجام داد و نتایج مربوط به بازی Shadow of the Tomb Raider را منتشر کرد. در این حالت فناوری XeSS اینتل در حالت Quality نتوانست بر تکنولوژی DLSS انویدیا در همین حالت غلبه کند و با اختلاف 7 فریم شکست خورد.
چند ساعت پس از آن، تست دقیقتری توسط وبسایت Tom's Hardware منتشر شد که مقایسه جامعی بین چندین کارت گرافیک جدید و قدیمی NVIDIA و AMD انجام داد. نتایج بسیار جالب هستند زیرا XeSS با همه کارتهای گرافیک آزمایششده کار میکند، با این تفاوت که همیشه عملکرد گیمینگ را افزایش نمیدهد و در برخی موارد، حتی ضعیفتر از حالت معمولی عمل میکند.
متخصصین این وبسایت ادعا میکنند که این ضعف عملکرد ممکن است به این دلیل باشد که دستورالعملهای DP4a به طور پیشفرض توسط همه GPUها پشتیبانی نمیشوند. این دلیل توضیح میدهد که چرا سری کارتهای گرافیک RX Vega و Navi 10 با فعال کردن XeSS کندتر کار میکنند.
سایر کارتهای گرافیک بهبود عملکرد نهچندان ملموسی را نشان دادهاند. با این وجود حافظه گرافیکی 6 گیگابایتی کارتهای گرافیک قدیمیتر به عنوان یک مقصر بالقوه ذکر شده است. اما با توجه به اینکه بازی مورد آزمایش مربوط به 4 سال پیش است، نباید ضعف عملکرد ارتباطی به حافظه گرافیکی محصولات داشته باشد.
نمودارهای بالا همگی مربوط به حالت Quality فناوریهای XeSS و DLSS و حالت Native (حالت معمولی و بدون فعال کردن این فناوریها) در بازی Shadow of the Tomb Raider با رزولوشن 2560 x 1440 پیکسل و بالاترین تنظیمات است.
در هر صورت این روزهای اولیه فناوری XeSS هستند و اینتل هنوز راه درازی در پیش دارد. در ادامه بسیاری از باگها باید برطرف شوند و بهینه سازی عملکرد در بازیها باید انجام شود.
نظر شما در مورد عملکرد گیمینگ فناوری XeSS اینتل در کارتهای گرافیک مختلف چیست؟ آیا این تکنولوژی در آیندهای نزدیک میتواند با DLSS و FSR رقابت کند یا هنوز فاصلهی بسیاری با این فناوریهای رقیب دارد؟