فراز و فرود بورس تهران


دنیای‌اقتصاد- هانا پاکمند : عملکرد ضعیف بازار سرمایه طی روزهای گذشته و پایداری روند پر شتاب تورمی بیش از پیش بر نگرانی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران افزوده و مانع از جذب نقدینگی جدید در بازار ریسکی سهام شده است، به‌طوری‌که در روز شنبه شاهد کاهش ۱۶/ ۱‌درصدی نماگر اصلی بازار سهام بودیم. از طرفی در ادامه روند خرج پول در بازار یادشده در روز گذشته نیز حدود ۴۲۸‌میلیارد‌تومان سرمایه از بورس تهران خارج شد. در چنین شرایطی به واسطه ازدست‌رفتن نقاط حمایتی متعدد شاخص‌کل، رکود و کم‌رمقی در روند معاملات بازار سهام در مقایسه با روزهای گذشته بیش از پیش خودنمایی می‌کند، از این‌رو به‌نظر می‌رسد تا زمانی‌که اصلاحی در سازوکار بازار صورت نگیرد و شرایط اقتصادی نیز بهبود نیابد، روند کنونی بازار ادامه‌دار خواهد بود.

حرکت به سمت پایین

در جریان دادوستدهای بازار سهام در اولین روز معاملاتی هفته نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با کاهش ۱۶/ ۱‌درصدی در سطح یک‌میلیون و ۳۳۰‌هزار واحد قرار گرفت؛ این در حالی است که ارزش معاملات خرد سهام (سهام+‌حق‌تقدم) در این روز رقم‌ هزار و ۵۷۳‌میلیارد ‌تومان را به‌ثبت رساند، ضمن اینکه حدود ۴۲۸‌میلیارد‌تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شد و برای سیزدهمین‌مرتبه بیش از ۴۰۰‌میلیارد‌تومان خروج پول در سال‌جاری به ثبت رسید.

درحالی‌که در جریان روند رکودی بازار سرمایه گروه «خودرو و ساخت‌قطعات‌» بیش از ۹۲‌میلیارد‌تومان و صنعت « فرآورده‌های نفتی‌» با خروج پول بیش از ۵۱‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه حقیقی درمیان صنایع را داشتند، در مقابل گروه «محصولات کاغذی‌» با جذب نقدینگی حدود ۸۰‌میلیون‌تومانی در صدرجدول ورود نقدینگی صنایع قرار گرفت. به تفکیک نمادهای معاملاتی نیز طی دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه «خودرو» با خروج بیش از ۳۱‌میلیارد‌تومان در صدر خروج نقدینگی بورس روز گذشته قرار گرفت، پس از آن «خساپا» با خروج بیش از ۲۰‌میلیارد‌تومانی در رده دوم خروج نقدینگی از نمادهای معامله‌شده بورس تهران قرار گرفت و در‌مرتبه بعدی جدول نیز «شپنا» با خروج بیش از ۱۷‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه در روز شنبه را به‌نام خود به ثبت رساند؛ این در حالی است که نمادهای «میدکو‌» و «غشاذر‌» به ترتیب با ورود پول بیش از یک‌میلیارد‌تومان و حدود ۴۶۰‌میلیون‌تومان همراه شدند و در صدرجدول جذب سرمایه حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها در روز گذشته قرارگرفتند.

در نگاهی دقیق‌‌‌‌‌‌‌‌تر روند معاملات بازار سهام در روز شنبه نشان می‌دهد که بورس تهران از ابتدای معاملات با زیان همراه شد، به‌طوری‌که در ۲۰دقیقه ابتدایی نماگر اصلی بازار با تاثیرپذیری از نمادهای «شپنا‌»، «خودرو‌» و «خساپا‌» با کاهش ۲هزار و۲۱۶واحدی مواجه شد. شاخص هم‌وزن نیز در مدت زمان یادشده افتی ۸۱۴واحدی را به خود دید؛ این در حالی است که با گذشت یک ساعت از بازار ارزش معاملات خرد به بیش از ۷۱۰‌میلیارد ‌تومان رسید و حقیقی‌ها ۱۴۵‌میلیارد‌تومان یعنی حدود ۲۰‌درصد از معاملات خرد را از بازار خارج کردند. همچنین در نیمه معاملات بورس روز گذشته شاخص‌کل با ثبت ۶هزار و ۸۶۰ واحد افت همراه بود و کانال یک‌میلیون و ۳۴۰هزار واحدی را از دست داد.

تا نیمه معاملات بورس دیروز « فولاد‌»، «شبندر‌» و «شستا‌» بیشترین تاثیر منفی بر روی نماگر اصلی بازار را داشتند، درحالی‌که «فارس‌» مانع از افت بیشتر شاخص‌کل شد، ضمن اینکه شاخص‌کل هم‌وزن نیز تا محدوده زمانی مذکور افتی ۲هزار و ۹۲۸‌واحدی را به ثبت رساند.

نهایتا در پایان معاملات روز شنبه دماسنج بازار با ۱۵هزار و ۶۸۴واحد افت مواجه بود و کانال یک‌میلیون و۳۳۱هزار واحدی را از دست داد؛ این در حالی است که نمادهای معاملاتی «‌خساپا‌»، «‌خودرو‌» و «شستا‌» در این روز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص‌کل داشتند؛ در مقابل‌نماد معاملاتی «فارس‌» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص‌کل داشت؛ اما تاثیر مثبت ‌هزار و ۱۷۱واحدی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در مقایسه با تاثیر منفی سهام بزرگ بازار، نتوانست آنطور که باید مانع از زیان نماگر اصلی بازار شود. در‌مرتبه دوم نیز‌ نماد «دانا‌» با ۴۸‌واحد تاثیر مثبت بر شاخص‌کل بیشترین تاثیر مثبت بر نماگر یادشده را به‌ثبت رساند. به‌دنبال این امر شاخص هم‌وزن نیز به سبب فضای بدبینی حاکم بر بازار افت ۶۲/ ۱‌درصدی را به ثبت رساند.

ادامه مسیر

این شرایط در حالی ادامه دارد که بر اساس روند معاملاتی بورس تهران طی روزهای گذشته تعدادی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار سرمایه تحت‌تاثیر پایین بودن میزان ارزش معاملات خرد سهام، روند ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌دار خروج سرمایه از گردونه معاملات بورس و تصمیمات پرمناقشه مسوولان در روند رکودی پایدار مانده است؛ این در حالی است که معمولا بازار سهام با فاصله زمانی معقول هم‌‌‌‌‌‌‌‌جهت با سایر بازارهای موازی حرکت می‌کند و این انتظار که بازار سرمایه خود را با بازارهای موازی تطبیق دهد، کاملا منطقی و توجیه‌‌‌‌‌‌‌‌پذیر است. اما نکته قابل‌توجه در این بخش این است که سایر بازارهای مالی نیز در حال‌حاضر با کمبود تقاضا و روندی رکودی دست و پنجه نرم می‌کنند. در این میان، تعدادی از کارشناسان بر این باور هستند که به واسطه ازدست‌رفتن نقاط حمایتی متعدد شاخص‌کل و حمایت‌های پیدا و پنهان از بازار، رکود و کم‌رمقی در روند معاملات بازار سهام در مقایسه با روزهای گذشته بیش از پیش خودنمایی می‌کند و تا زمانی‌که اصلاحی در سازوکار بازار صورت نگیرد و شرایط اقتصادی نیز بهبود نیابد، روند کنونی بازار ادامه‌دار خواهد بود. این شرایط حاکی از مشکلات دیرینه بازار سهام است که نه‌تنها حل نشده، بلکه بر تعداد آنها افزوده شده است؛ چراکه بازار سهام همچنان از نبود جریان نقدینگی کافی در بازار رنج می‌برد و تردیدها و ابهامات موجود در این بازار مانع از آن می‌شود که سرمایه‌گذاران با اطمینان‌خاطر بیشتر در چرخه معاملات بورس تهران حضور داشته باشند؛ زیرا با کاهش اعتماد عمومی اهالی بازار سرمایه، فعالان بازار، دیگر چندان رمقی برای تحرک در بازار سهام ندارند و پایداری روند فرسایشی و ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌دار خروج نقدینگی از بازار مانع از آن می‌شود که سرمایه جدیدی در بازار جذب شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این 11 مرد شیطان صفت دست به قتل و آزار زنان و مردان می زدند / مخوف ترین باند بی رحم را ...